Altijd de beste prijs

Het aantal webshops groeit jaar na jaar. Ook komen er steeds nieuwe verkoopkanalen bij en winnen de marketplaces aan populariteit. Voor een retailer is het daarom cruciaal om altijd de beste prijs voor je producten te hanteren. Maar hoe houd je je prijzen up to date en concurrerend? Patagona helpt retailers een handje met de Pricemonitor en Repricing tool, een oplossing die overigens ook interessante inzichten biedt voor merken en fabrikanten. Een gesprek met Skip Aertssen, Country Manager Nederland. 

Van kleine eenmanszaken tot grote multinationals, elke organisatie is gebaat bij de beste prijs voor zijn producten om concurrerend te kunnen zijn, begint Aertssen. “De beste prijs betekent overigens niet per definitie de goedkoopste prijs. De prijsstelling is afhankelijk van vele variabelen, zoals beschikbaarheid, levertijd, reviews, enz. Als je concurrent misschien een lagere prijs hanteert, maar zijn reviews zijn slecht of de levertijd is langer, dan is het niet altijd noodzakelijk om de prijs gelijk te zetten. Voor retailers is het echter onmogelijk om dagelijks de prijzen van de concurrentie te checken. Met onze Pricemonitor en Repricing tool gebeurt dat volledig automatisch.”

Voor B2C als B2B

Retailers kunnen hun assortiment of een selectie ervan via een plug-in, API of csv-feed in de Pricemonitor uploaden, vervolgt Aertssen. “De software scant vervolgens hetzelfde aanbod bij concurrenten op meer dan vijftig prijsvergelijkingssites en marketplaces, zoals Amazon, bol.com, eBay, Google, enz. Op basis van die informatie en de eigen prijsstrategie kunnen retailers hun prijzen optimaliseren. Het aanpassen van de prijzen gebeurt volledig automatisch via onze Repricing tool. Behalve voor B2C is de Pricemonitor ook voor B2B een interessante oplossing. Zo gebruiken fabrikanten en merken de software om een marktoverzicht te verkrijgen. Met andere woorden, wie biedt mijn producten aan voor welke prijs en via welke kanalen? En houden retailers zich aan de gemaakte prijsafspraken?”

Parameters

In principe scant de Pricemonitor één keer per dag de concurrentieprijzen. Aertssen: “Afhankelijk van de prijsstrategie van de retailer kan dat ook meerdere keren per dag of splitsen we het assortiment op, waarbij dagelijks telkens een andere deel wordt gemonitord. Een retailer met een assortiment van 150.000 producten kan bijvoorbeeld dagelijks 30.000 producten laten monitoren, zodanig dat wekelijks het complete aanbod qua prijsstelling up to date is. Ook zijn er organisaties die ervoor kiezen om slechts een deel dagelijks te laten monitoren, bijvoorbeeld alleen de topsellers. Het is maar net waar de focus ligt. Al die parameters zijn in onze Pricemonitor in te stellen. Zo is het zelfs mogelijk om alleen te vergelijken met webshops die hoog scoren in de reviews, om cowboys en prijsstunters uit te sluiten, of een bepaald tijdstip van de dag in te stellen waarop gemonitord wordt.”

Prijsstrategieën

Het instellen van prijsstrategieën in de Pricemonitor lijkt welhaast oneindig. “Voor elk individueel product of voor complete productgroepen is het mogelijk een prijsstrategie in te stellen,” zegt Aertssen. “Wij adviseren retailers en denken mee over het bepalen van de optimale prijsstrategie. In combinatie met de Repricing tool weten we mooie resultaten te behalen. Door altijd de beste prijs te hanteren, komen er meer bezoekers naar je webshop en stijgt de conversie. De gemiddelde omzet stijgt met 21% en de winst met 11%, zo hebben onze klanten intussen bewezen.” Ook benieuwd wat Patagona voor jouw business kan betekenen? Bezoek ze tijdens de Webwinkel Vakdagen op standnummer 197 of start vandaag nog met een gratis testperiode via patagona.nl.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*