Retailer staat midden in speelveld, het is een kwestie van kansen pakken

‘Zélf klantrelaties opbouwen. Daar draait het om. Want dat maakt je onafhankelijk als retailer, een gegeven dat belangrijker is dan ooit in deze roerige retailmarkt.’

Aan het woord is Michiel Bestebroer, CEO bij NextChapter eCommerce, een bedrijf dat garant staat voor het succesvol bedienen van klanten door inzet van een eCommerce platform. Het doel? Retailers helpen multichannel te verkopen of zelf een marktplaats te worden. En dat in combinatie met een diepgaand partnership met NextChapter eCommerce zodat álle kansen voor de retailer optimaal benut worden.

Vroeger bepaalde de keten 
‘Het belangrijkste wat een retailer op dit moment op zich af ziet komen is de verandering van de traditionele supply chain. Het overzichtelijke model van vroeger, waarbij de merken en producenten, groothandels en retailers de vaste schakels waren in de keten, verandert steeds meer in een diffuus model waarin de ketenpartijen samenwerken én elkaar direct beconcurreren bij de rechtstreekse verkoop aan de consument. Als je het kort samenvat zou je kunnen zeggen dat vroeger de keten bepaalde hoe en waar de consument producten aanschafte’, aldus Michiel. 

Nu bepaalt de consument 

En nu? Nu bepaalt de consument. ‘Wat je ziet is enerzijds dat partijen via webshops rechtstreeks aan de consument zijn gaan verkopen, een ontwikkeling die bekend staat als D2C. En anderzijds heb je de opkomst van grote, dominante marktplaatsen die de retailer als tussenschakel overslaan. Tel daar het netwerk van door merken gevoerde mono brandstores bij op en je begrijpt dat de retailer vanuit alle hoeken business misloopt. Dat komt omdat de relevantie, of misschien zelfs wel zijn bestaansrecht in de keten, ontbreekt. Tenminste, als er niet ingegrepen wordt door die retailer. De winnaar is sowieso de consument, want deze bestelt via zijn smartphone simpel en snel precies dat wat hij wil. Via een webshop, een marktplaats of anderszins.’

Retailer ook sterke troeven

‘Aan de andere kant heeft ook de retailer sterke troeven in handen. Want hij beschikt over een fysiek winkelnetwerk. En juist dat netwerk van winkels moet men op een andere manier in gaan zetten dan voorheen: met oog voor exposure, deskundigheid, service en advies. Dát moet de plek zijn waar de consument heen wil om te ruiken, te proeven en te voelen. En om een heel goed advies te krijgen, passend bij die klantbehoefte. Ook voor klachten, vragen of het retourneren van een pakket blijf je bij die winkel terecht kunnen als consument. Voor de retailer blijft dit fysieke ontmoetingspunt met de klant een kans om upsell te genereren. Daarmee blijven de winkels hun toegevoegde waarde houden, maar het comfort waarin men zich vroeger kon wentelen is weg. Dat besef en die meerwaarde moeten retailers op blijven zoeken.’ 

Word eigenaar van je klantrelatie

‘Kort samengevat: de retailer moet goed nadenken over zijn positie in de keten en hoe binnen dat speelveld maximale waarde toegevoegd kan blijven worden. Dat vraagt om strategisch inzicht waarbij je echt weer start vanaf de spreekwoordelijke tekentafel. Een herkenbare propositie vanuit een eigen omnichannel platform, waarin offline en online naadloos met elkaar integreren, is dan een goede start. En daarnaast, en daar helpen wij onze relaties actief bij, is het raadzaam om aan een eigen marktplaats te bouwen. Want wanneer je aansluit bij de rest ben je als retailer de zoveelste schakel in keten waardoor de marge te laag is. En daarnaast wil je eigenaar van je klantrelatie zijn, want dat maakt je onafhankelijk en vrij. Wij zijn vanuit NextChapter eCommerce in staat om een dergelijk platform voor de retailer, eventueel in combinatie met andere retailers, te ontwikkelen. Dat is écht ons speerpunt.’

Start eigen marktplaats met vliegwieleffect

‘Wanneer zo’n eigen marktplaats gaat werken dan ontstaat er een soort vliegwieleffect. Zeker wanneer een retailer het slim aanpakt door met anderen samen te werken. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om een breed assortiment aan te bieden waar alle partijen van kunnen profiteren, waarbij de consument een betere user experience gaat ervaren. Hoe interessanter de marktplaats, hoe meer er wordt verkocht, hoe meer verkopers het aantrekt, hoe groter weer het aanbod, etc. Wij weten vanuit onze klantengroep dat er veel zeer serieuze retailers zijn die met toonaangevende webshops, platforms en jarenlange ervaring. Zij hebben volop kansen.’

‘En dat gegeven sluit perfect aan bij de basis van wat we doen: de retailer vanuit een SaaS-model ondersteunen in het multichannel verkopen. Van consumentenwebshops tot B2B webshops en van winkelverkoop tot online sales assistants en het toetreden tot of opzetten van marktplaatsen. Wij ontwikkelen centraal alle technieken, processen en features die klanten nodig hebben’, besluit Michiel.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*