Op weg naar een loyale klant

Calago0618

In een wereld waar de veranderingen zich steeds sneller opvolgen en klanten meer en meer om een persoonlijke benadering vragen is het voor een bedrijf al een hele onderneming op zich om dit te integreren in de dagelijkse werkzaamheden. Klanten verwachten een persoonlijke en consistente boodschap. Alleen op deze manier blijven ze loyaal aan je bedrijf. Calago wijst bedrijven de weg naar een loyale klant en begeleidt het verandertraject van A tot Z.

E-commerce is een dynamische markt. “De consument wordt steeds veeleisender en verwacht een optimale experience, zowel online als offline,” zegt  Stefan Buikema, Sales Manager bij Calago. “Concreet betekent dat voor een retailer dat hij de klant online, ongeacht het kanaal, altijd het juiste product op het juiste moment moet kunnen voorschotelen. Wij adviseren retailers hoe zij hun productdata moeten structureren en uiteindelijk (gepersonaliseerd) aan de klant kunnen tonen door middel van verschillende kanalen. We maken daarbij gebruik van Shopware als e-commerce oplossing en Akeneo als PIM systeem. Van beide oplossingen zijn we officieel enterprise partner.”

Zien en gezien worden
Buikema adviseert retailers om van begin af aan een goede ICT structuur neer te zetten. “In een dynamische markt is het belangrijk om snel te kunnen schakelen en anticiperen op nieuwe technieken. Hoe sneller je in staat bent een nieuw product te lanceren of een nieuw kanaal te omarmen, hoe beter je concurrentiepositie zal zijn.” Mark van ’t Spijker, Marketing Manager van Calago vult aan: “Samen met onze klanten bepalen we de (omnichannel) strategie en bouwen we de structuur. Dat vormt de basis. Vervolgens gaan we kijken via welke kanalen de retailer ‘gezien’ wil worden. Vandaag is dat via een webshop, diverse marktplaatsen en sociale media, maar morgen kan dat zomaar anders zijn en blijkt voice commerce door te breken. Dan zal je ook daar je content op moeten voorbereiden. Om via alle kanalen op dezelfde manier te communiceren, is een PIM systeem eigenlijk een must.”

Single source of truth
Omdat de consument steeds veeleisender wordt en ook meer en meer informatie tot zich wil nemen alvorens hij tot aankoop overgaat, zal je als retailers extra volledig moeten zijn. Buikema: “Het is dan heel prettig dat je via één centrale plek, een single source of truth, alle productdata kunt beheren en verspreiden over de verschillende kanalen. Zo’n centrale plek biedt een PIM systeem. Een PIM zorgt voor consistentie, minder fouten, een snellere doorlevering van informatie aan de diverse kanalen en een hogere efficiency. Medewerkers kunnen zich richten op echte waardevolle taken in plaats van het lukraak ‘overkloppen’ van gegevens met een grote kans op fouten. Bovendien is de informatie dan ook voor iedereen toegankelijk, zit het niet opgeslagen in de hoofden van enkele medewerkers, en is de info ook actueel. Je bent als retailer minder afhankelijk van het eventueel wegvallen van kennis en personeel en kunt heel eenvoudig andere kanalen aanboren.”

Interessante features
Calago werkt al geruime tijd samen met Akeneo, een open source PIM systeem met een zeer flexibel karakter en een gigantisch ecosysteem. “Er is enorm veel aan te passen en het systeem is ook nog eens zeer vriendelijk qua gebruik, dit in tegenstelling tot veel andere systemen,” meent Van ’t Spijker. “Ook heeft het PIM systeem van Akeneo veel standaard connecties waardoor het eenvoudig te koppelen is met bestaande systemen., zoals ERP, CMS en DAM, catalogi, marktplaatsen, etc.” Buikema vult aan: “Achter Akeneo bevindt zich een gigantische community waar bedrijven kunnen doorontwikkelen op de oplossing zelf. Dat leidt tot vele interessante plug-ins die je heel eenvoudig kunt vinden in de Marketplace. Akeneo is beschikbaar als (betalende) entreprise versie, maar ook in een (gratis) community variant. Hierdoor kun je als organisatie al snel een PIM systeem inzetten en groeit deze mee met je ambities. Door productdata centraal te beheren is het mogelijk om de data consistent te delen en te verrijken. Hierdoor is het mogelijk om snel op te schalen, meer conversies te behalen, minder fouten en minder retouren. Kortom, een efficiëntere organisatie.”

Calago heeft al heel wat bijzondere implementaties op zijn naam staan. Zo haalt Volkwagen/Audi importeur PON de informatie voor de carconfigurator uit zijn PIM en datzelfde geldt voor Janssen-Fritsen, leverancier van sporttoestellen op onder meer de Olympische Spelen. “Het PIM systeem is voor vele bedrijven en sectoren geschikt. Van middelgrote bedrijven tot multinationals helpen wij aan loyalere klanten,” besluit Buikema.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*