Omnichannel oplossing voor fashionretailers

FT0618

 

De grenzen tussen online en offline retail bestaan al lang niet meer. “Moderne retailers gaan met de verwachtingen van de klant mee en zien een webshop als onderdeel van de fysieke winkel,” zegt Eddie Smeink van Factif. Factif ontwikkelt omnichannel oplossingen voor fashionretailers volgens een totaalconcept. “Het live zetten van een webshop is nog maar het begin.”

Voorwaarde voor het kanaal overschrijdend shoppen is dat de klant op alle kanalen herkend wordt en dat alle informatie die wordt getoond (ook de voorraad) actueel is. Dat vraagt een optimale afstemming tussen online en offline. En daar valt over het algemeen nog veel winst te behalen. Factif is gespecialiseerd in het bouwen van webshops waarbij online en offline naadloos zijn geïntegreerd.

SEO geoptimaliseerd
Het bouwen van een webshop vormt slechts één aspect van het omnichannel verhaal, zegt Pieter van Andel van Factif. “We bieden met onze Factif ShopMaster een voor zoekmachines geoptimaliseerde (SEO) webshop en niet minder belangrijk zorgen we ervoor dat aan de achterkant product-, voorraad- en klantinformatie naadloos is geïntegreerd. Hierdoor is de shop altijd up-to-date en volledig afgestemd op de wensen van de klant. De backend is in feite de spin in het web en in staat om content te delen naar meerdere webshops of externe platformen, zoals marketplaces en vergelijkingswebsites.” Onze dienstverlening reikt dan ook veel verder dan alleen het bouwen van een webshop, vult Eddie aan. “We ondersteunen de retailer bij het opzetten van een volledige omnichannel ervaring, inclusief marketingactiviteiten. Na de oplevering zorgen we samen dat de webshop blijft groeien.”

Fullservice e-commerce
We zijn ervan overtuigd dat een fullservice e-commerce aanpak voor fysieke retailers de meest effectieve manier is om ook online succesvol te kunnen zijn, vervolgt Eddie. “We kunnen snel marketingactiviteiten doorvoeren en beschikken ook over de technische kennis en capaciteit om woorden snel om te zetten in daden.” Pieter vult aan: “Dankzij sterke koppelingen hoeft de retailer relatief weinig inspanningen te doen om zijn producten online zichtbaar te maken. De focus en energie kan uitgaan naar de marketing, want alleen met een shop ben je er nog niet. Je moet ook bezoekers weten te triggeren. Met alleen het bouwen en neerzetten van een shop ga je de strijd niet winnen. Er komt nog zoveel meer bij kijken. De fashionwereld is heel competitief, dus je zal het professioneel moeten aanpakken. Vergelijk het maar met het openen van een fysieke winkel. Ook dan moet je (blijven) investeren om gezien te worden.”

Slimme algoritmen
De doelgroep waarop Factif zich focust loopt uiteen van retailers die pas de eerste stappen online gaan maken tot retailers die aan de tweede of zelfs derde generatie shop beginnen. “Die eerste groep nemen we echt mee aan de hand door het proces,” zegt Eddie. “Vaak zijn ze verrast door de resultaten die we samen boeken al in de eerste maanden. Met gespecialiseerde tools proberen we de shop voor bezoekers telkens weer wat meer te personaliseren. Op basis van de aankoophistorie worden bijvoorbeeld gerichte mailings verstuurd en dankzij slimme algoritmen kunnen we de webshop ook aanpassen aan bijvoorbeeld de actuele weersituatie. Denk aan de wintermutsen en –jassen extra in de spotlights zetten. Het is heel belangrijk voor een fashionretailer om in het hoofd van de consument te kruipen. Wij hebben die kennis, capaciteit en middelen om dat doel te bereiken. En dat gebeurt voor een groot deel ook nog geautomatiseerd.”

Het succes wordt bepaald door de winkelier zelf, benadrukt Eddie. “De serieuze ondernemer zit boordevol met plannen en ideeën. Wij bieden de handvatten en gereedschappen om de beoogde doelen te bereiken.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*