Maak gebruik van een assortiment strategie in PIM

Veel bedrijven investeren op dit moment in een PIM systeem. Doel is vaak om het productassortiment met behulp van het PIM systeem te kunnen uitbreiden. En dat lukt vaak ook wel. Maar, met de groei van het aantal producten dient zich wel een nieuwe uitdaging aan. Hoe gaan we al deze nieuwe producten optimaliseren? Het is een vraag die Max Schrevelius van Connecting The Dots de afgelopen jaren al van veel product marketeers en e-commerce professionals voorgelegd heeft gekregen.

Het advies wat ik hierop kan geven is te gaan werken met een assortiment strategie. Waarbij je teruggrijpt op de basis: Het doel waarmee je hele productgroepen, merken of individuele producten hebt opgenomen in PIM. Aan de hand van die doelstelling kies je welke producten je als eerste gaat optimaliseren. En daarna welke soort productcontent je precies gaat optimaliseren. Ik zal dit verduidelijken aan de hand van een voorbeeld voor online retail. 

Traffic building
Vaak is de eerste missie in online retail het juiste publiek bereiken op het moment dat zij openstaan om een aankoop te willen doen. Dus traffic naar de webshop. Tegelijkertijd hebben veel bedrijven een assortiment met vele duizenden artikelen. Ga daar maar eens aan beginnen om die producten allemaal te optimaliseren. Dat is geen business case. Een onrealistisch doel. En moet dus anders opgelost worden. 

Kijk hiervoor naar je product assortiment, en stel de vraag “Welke producten uit mijn assortiment zijn geschikt voor traffic building?”. Je zult zien dat een specifiek gedeelte van je product assortiment hiervoor uitermate geschikt is. Juist deze producten geef je nu extra aandacht met als doel traffic generatie. En dus ga je deze producten nu verbeteren voor organische vindbaarheid. Bijvoorbeeld door (extra) SEO optimalisatie bij deze producten toe te passen.

Money makers
Met alleen meer traffic naar je webshop ben je er natuurlijk nog niet. De tweede stap is om meer aandacht te geven aan die producten in PIM die geschikt zijn om gezonde marges te draaien. Welke producten uit je assortiment zijn dat? Zijn dat dezelfde producten die traffic genereren? Vaak is dat niet het geval. 
Besteed bij deze “money makers” (dus de producten met een goede marge) tijd in het maken van “het bruggetje” naar de producten die traffic genereren. Dit kan bijvoorbeeld door in een PIM product relaties zoals up-sell relaties of cross-sell relaties aan te leggen tussen een product dat traffic genereert, en de producten met een goede marge. Ook is het natuurlijk een goed idee om de product content van de money makers verder te optimaliseren met bijvoorbeeld een aanbeveling “Beste keus” van een eigen product expert waarin je uitlegt waarom jullie juist dit product aanbevelen.    

Marge optimalisatie

Eenmaal de traffic naar de webshop gestimuleerd en de marge op de gemiddelde order verbeterd, kan het interessant zijn om de marge op een order verder te optimaliseren via product content. Hiervoor kan je gaan kijken welke producten in het assortiment in PIM geschikt zijn voor bijverkoop. Vaak zijn dit producten zoals accessoires. 

Denk aan een laptoptas bij een laptop of een bijpassende riem bij een broek of een bijpassend shirt bij een short, enz. Deze bijpassende producten kan je dan weer gaan “verbinden” met de money makers. Bijvoorbeeld via product relaties of in de vorm van een productbundel. 

Kortom, ga in PIM niet lukraak aan de slag, en geef jezelf of je team ook niet de opdracht om alle producten in je productassortiment te willen optimaliseren. Niet alle producten in PIM hebben dezelfde aandacht nodig. 

Door volgens een assortiment strategie te werken in PIM, geef je jezelf en je team een instrument om heel gericht bezig te zijn met productoptimalisatie. Het zorgt ervoor dat je bewuste keuzes maakt welke productsegment in PIM met welk specifiek doel je gaat optimaliseren. Waardoor je met je team resultaatgericht bezig bent met product content optimalisatie, resultaat boekt en tijd wint voor andere zaken die de aandacht vragen van product marketeers en e-commerce professionals.  

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*