Lightspeed neemt SEOshop over

De Nederlandse e-commerce specialist SEOshop is overgenomen door het Canadese bedrijf Lightspeed POS. Het transformeert het snelst groeiende e-commerce platform in Europa met zijn roots in Nederland naar een global company. Oprichter en CEO Ruud Stelder is maar wat trots op deze overname en blijft nauw betrokken bij de nieuwe onderneming. Hij zal zijn werkzaamheden voortzetten als Director of Global eCommerce Revenue bij Lightspeed.

In oktober 2008 was SEOshop een feit. “Ruim daarvoor waren we al bezig met het ontwikkelen van een eigen platform,” zegt Ruud Stelder. “Door de tijd hebben we verschillende business modellen getest en zijn vrij agressief de markt opgegaan volgens het no cure, no pay principe. Na verloop van tijd zijn we verder geëvolueerd van een hybride model naar een vast model per maand. Ook zijn we onze grenzen steeds verder gaan verleggen, onder meer ook door in 2014 een kantoor in Frankfurt te openen.” SEOshop maakte tussen 2011 en 2014 een ongekende groei door van meer dan 1.000 procent. Stelder: “Door het telkens blijven innoveren van onze technologie, wisten we ook steeds meer grotere merken aan ons te binden. We bedienen momenteel meer dan 8.000 Europese webshops, waaronder die van vooraanstaande merken zoals Heineken, Philips Lighting, National Geographic Nederland en het Van Gogh Museum.”

Meer slagkracht

Lightspeed levert een krachtig Point of Sale (POS) platform voor winkels en restaurants. Samen met SEOshop stellen zij winkeliers in staat klanten zowel instore als online van dienst te zijn. “Voor onze bestaande klanten verandert er eigenlijk niets, behalve de naamswijziging in Lightspeed eCom,” zegt Stelder. “Wel profiteren onze bestaande klanten van nog meer slagkracht. SEOshop klanten krijgen toegang tot de mogelijkheden van de mobiele Point of Sale oplossingen van Lightspeed en klanten van Lightspeed kunnen gebruik gaan maken van ons e-commerce platform. Door de overname kunnen verkopers wereldwijd zowel online als offline via één platform hun klanten bedienen. Lightspeed is een gradatie groter dan dat wij zijn en heeft in september 2015 nog een investering opgehaald van US$61 miljoen. Dat zal onder meer worden ingezet om het platform uit te breiden en vernieuwingen in razend tempo op te laten volgen. Op korte termijn zal onze klantenservice langere openingstijden gaan krijgen. Het streven is om dat straks de klok rond te gaan doen.”

Omni-channel

Winkeliers van zowel fysieke als online winkels hebben te maken met stevige competitie het buitenland, weet ook Stelder. “De overname zorgt voor een sterke combinatie van e-commerce en instore technologieën met onder andere makkelijk te gebruiken tools voor het managen van inventaris, het maken van analyses en gedetailleerde rapportages. Verder biedt het een volledig gepersonaliseerde webwinkel en een uitstekende winkelervaring. We zullen in de toekomst nog meer gaan inzetten op de omni-channel ervaring. Meer daarover presenteren we op de Webwinkel Vakdagen.”

Lightspeed maakt SEOshop technologie onder de naam Lightspeed eCom nu ook beschikbaar voor het Verenigd Koninkrijk en Noord Amerika. Met de overname van SEOshop ondersteunt het bedrijf nu 34.000 retailers in meer dan 100 landen, goed voor jaarlijks US$12 miljard aan transacties.

Amsterdam zal het kloppend hart blijven voor de ontwikkelingen van het e-commerce platform. Stelder: “We hebben net een behoorlijke update achter de rug en zijn nu bezig met het onboarden van klanten op het nieuwe platform. Vanuit Montreal zullen de ontwikkelingen op het gebied van POS worden gedaan. Beide systemen worden wel naadloos met elkaar geïntegreerd.” Ruud Stelder benadrukt dat de overname vooral ook voordelen biedt voor etailers met een internationale ambitie. “We zijn nu een global company. We zijn wereldwijd actief, maar wel met lokale kantoren en lokale expertise.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*