Expert in complexe B2B e-commercevraagstukken

Een B2B e-commerceoplossing vraagt vaak om meer complexere functionaliteiten dan een gemiddelde B2C omgeving. Als specialist in e-commerce integraties heeft Sition een aantal oplossingen ontwikkeld voor klanten om een goede B2B e-commerce ervaring neer te zetten, gekoppeld aan maatwerk ERP oplossingen en bij voorkeur aan een PIM systeem zoals Akeneo. Een gesprek met Michel Doens, eigenaar van Sition, over de potentie van met name Shopware en Akeneo voor de B2B markt.

Net als vele bureaus vertrouwde ook Sition in de beginjaren voornamelijk op Magento als e-commerceplatform. “De laatste jaren is er een versnelling gekomen in het gebruik van Shopware ten koste van Magento 2,” zegt Doens. “Er is onder klanten veel onvrede over de tweede generatie van Magento en daar lijkt Shopware volop van te profiteren. Shopware groeit hard en biedt meer functionaliteiten om merkbeleving en B2B wensen te combineren. Ideaal voor de marketeer! Neemt niet weg dat Magento 2 en Shopware nog altijd gewaagd zijn aan elkaar, maar voor ons valt het kwartje altijd de kant op van Shopware.”

Specifieke B2B suite

Shopware kenmerkt zich volgens Doens door een hoge gebruiksvriendelijkheid en relatief lage TCO. De specifieke B2B suite in Shopware is natuurlijk een echte pré. Het is een gestandaardiseerde oplossing voor typische B2B vraagstukken, zoals een offertefunctie, het aanmaken van bestellijsten of het creëren van meerdere gebruikers binnen een account. De gepersonaliseerde portalfunctie maakt het plaatje compleet. Ook is de B2B suite uit te breiden met add-ons om bijvoorbeeld het retourproces efficiënt te kunnen inrichten. Wij hebben zelf ook een aantal modules ontwikkeld voor Shopware 6, zoals een store locator, een module om staffelprijzen te integreren en een module die het herbestellen eenvoudig maakt dankzij voorgedefinieerde lijsten op basis van de bestelhistorie.” 

Shopware partner van het jaar

Sition is in 2019 door Shopware uitgeroepen tot partner van het jaar en heeft diverse B2B e-commerceoplossingen ontwikkeld voor onder andere Petrol Industries, Humanoid en BusinBedrijf. Voor die laatste, de grootste online leverancier in bedrijfswageninrichtingen, hebben we een shop ontwikkeld waarbij op basis van een maatwerk zoek- en filtersysteem, genaamd ‘kenteken looker’ gekoppeld aan een PIM systeem, voor iedere klant een gepersonaliseerde shop wordt samengesteld. Alle producten die worden getoond zijn compatibel met de desbetreffende bedrijfsauto. Een oplossing op maat dus. Met de komst van Shopware 6, welke volledig API gebaseerd werkt, biedt het platform nog meer mogelijkheden om het e-commerce platform naar wens in te richten. Iedere markt, of het nu leisure, fashion, automotive of healthcare betreft, heeft zijn eigen specifieke eisen. Daar vinden we altijd een oplossing voor!”

PIM

Om de user experience te optimaliseren en de datakwaliteit voortdurend te bewaken is ook in B2B een naadloze koppeling met een PIM systeem een must, vervolgt Doens. “Wij vertrouwen zoals gezegd op Akeneo, een systeem dat aansluit bij de open source gedachte van zowel Shopware als Magento. Achter Akeneo schuilt een grote community die voortdurend nieuwe plug-ins ontwikkelen, zodat het ook een betaalbare oplossing blijft en B2B bedrijven eerder geneigd zullen zijn de Excel sheets overboord te gooien. Met een relatief lage investering kun je al starten met Akeneo en dankzij de vele plug-ins en gestandaardiseerde koppelingen is een korte time to market gegarandeerd.” 

Als bureau zijn we gespecialiseerd in het goed kunnen inspelen op de veelal complexe B2B vraagstukken en de daarbij horende integraties en koppelingen,” resumeert Doens. “Onze oplossingen blinken uit in zowel de techniek als in het gebruiksgemak.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*