Een webwinkel starten is simpel, maar dan?

Wie een webwinkel start, komt er al snel achter dat het runnen ervan erg complex kan zijn. Productbeheer is essentieel, maar vaak een onderschat proces. Magdeveloper helpt retailers groeien met de juiste webwinkeloplossingen en specifiek ontwikkelde tools, zoals de WISEPIM en Webshopimporter. CEO Msc. Pieter van den Bosch geeft tekst en uitleg en deelt zijn visie.

Ondanks dat het zeer eenvoudig is om een webwinkel te openen, producten erop zetten en blijven wachten totdat er orders binnenkomen, is dit voor de meeste webwinkels geen garantie voor succes, zegt Van den Bosch. “Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. Eén op de drie parttime webwinkeliers heeft zelfs nog nooit een euro winst gemaakt, zo concludeert de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020.”

Behoefte aan PIM

Via een omnichannel verkoopstrategie kan de consument kanalen door elkaar gebruiken terwijl de beleving, prijzen, en informatie overal hetzelfde zijn, vervolgt Van den Bosch. “Alle kanalen lopen volledig in elkaar over waardoor een volledig transparant proces ontstaat. Een echte omnichannel ervaring betekent niet alleen verkopen in meerdere kanalen, maar ook een consistent uiterlijk en gevoel bieden, evenals consistente prijzen en klantervaring. Om dit te realiseren, hebben webwinkels in de toekomst geschikte systemen nodig die zogenoemde omnichannel strategieën kunnen faciliteren. Juist hierom is WISEPIM ontwikkeld in nauwe samenwerking met webwinkels en leveranciers.”

Multiplatform PIM

Correcte en accurate data naar bedrijfspartners is volgens Van den Bosch belangrijk om een goede partner- en klantervaring te bieden in een multi-kanaal setting. “Zowel voor eindklanten die producten afnemen als de online en offline partners. WISEPIM voorziet in verschillende gespecialiseerde omnichannel behoeften en positioneert zich tussen het ERP en de diverse verkoopkanalen, verkoopplatformen en verkooppartners in. Het is daarom een perfecte aanvulling op een (willekeurig) ERP systeem. Ook kan WISEPIM standalone gebruikt worden; een ERP aansluiting is geen vereiste.”

Synchroniseren

Van den Bosch: “Via WISEPIM kan men eenvoudig producten bewerken en verrijken in een gebruiksvriendelijk en intuïtief centraal Product Inventory Management (PIM) -systeem. Na het bewerken, synchroniseert men de productgegevens eenvoudig met de meest toonaangevende e-commerce platforms als Magento, Lightspeed, CCV Shop, WooCommerce, Shopify en verkoopkanalen als Beslist.nl, Bol.com en GoogleShopping. 
Het biedt de gebruiker volledige controle en flexibiliteit over haar productdata en hoe deze precies extern gedeeld worden via diverse partnerkanalen. Ook blinkt WISEPIM uit in functionaliteiten om gemakkelijk massa data te bewerken.”

Webshopimporter

In 2012 heeft Magdeveloper een zogeheten Enterprise Service Bus ontwikkeld: Het Webshopimporter.com platform. Dit cloudplatform maakte aanvankelijk enkel productsynchronisaties naar het Magento e-commerce platform mogelijk, voor het eenvoudig bijwerken en updaten van voorraden van toeleveranciers. Hierdoor hebben zij altijd een actuele voorraad van groothandelaren in hun webshop. Ook maakt Webshopimporter dropshipment mogelijk, oftewel het rechtstreeks verkopen uit de voorraad van leveranciers. Het blijkt een groot succes, want inmiddels kan het systeem koppelen met populaire e-commerce platformen als Magento, Lightspeed, CCV Shop, Shopify en WooCommerce. De retailer kan met Webshopimporter dus putten uit een (veel) grotere voorraad om klanten zo optimaal mogelijk te bedienen en leveranciers zijn gebaat bij een grotere afzetmarkt. Een win-win voor beide partijen.

Toekomst

Softwaretechnologie biedt volgens Van den Bosch in de toekomst alleen maar meer nieuwe mogelijkheden. “Mijn achtergrond in techniek filosofie (Philosophy of Science, Technology and Society), gestudeerd aan de universiteit van Twente heeft me vooral leren na te denken over de consequenties van technologie in termen van adoptie en maatschappelijk belang. Artificial Intelligence (AI) en Deep Learning zullen een grote impact hebben op het gebied van het verwerken van massa data in software. Prijswijzigingen en contentverrijking zouden allemaal door AI kunnen worden overgenomen. We vergeten daarbij soms dat technologie ons ook creatief beter maakt. Neem een voorbeeld aan AI die contextsuggesties kan vergemakkelijken. Zo kan AI tegenwoordig tientallen suggesties geven voor een afbeelding van een boormachine om bijvoorbeeld een Vaderdagactie op touw te zetten. Dit helpt contentschrijvers om producten een creatieve beschrijving toe te dichten. We verwachten dat AI en dagelijkse software een belangrijke samensmelting zullen hebben om creatiever te worden. Steve Jobs gebruikte ooit de analogie: ‘Computers are like a bicycle for our minds’. AI zal ook ons menselijk brein in termen van creativiteit flink kunnen verbreden, alleen praten we nu niet meer over een fiets maar over iets ongekend sneller.”

Over Magdeveloper

Magdeveloper is in 2007 opgericht om e-commerce-oplossingen te ontwikkelen voor het MKB. Binnen de strategie van Magdeveloper ligt de focus op bedrijven voorzien van innovatieve applicaties en een duurzaam IT landschap. Niet alleen wordt er bijvoorbeeld hosting geleverd, maar ook webwinkels en complexe data-integraties gerealiseerd, zoals productdata-import en orderkoppelingen met groothandels. De juiste infrastructuur blijkt zeer waardevol voor bedrijven, zeker als zij niet een eigen IT afdeling hebben. Zodoende is er marktvraag ontstaan naar een systeem die productdata, orderafhandeling en de verwerking daarvan automatiseert en efficiënter maakt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*