Een open platform is essentieel voor een succesvolle webshop

Met ‘sporten is voor iedereen’ als motto wil Intersport Twinsport iedere Nederlander aan het sporten krijgen én houden. In de achttien winkels en de webshop van het bedrijf vinden sportliefhebbers ruim 10.000 artikelen voor vrijwel elke tak van sport. Maar ook persoonlijke aandacht en een deskundig advies horen bij het DNA van de retailer. Voor de toekomst richt de sportretailer zich op verdere online groei en ontwikkeling, maar de technologie bleek een rem. Zo begon de zoektocht naar een geschikte oplossing en viel de keuze op het e-commerceplatform van Shopware.

Zo’n tien jaar geleden maakte Intersport Twinsport de stap naar e-commerce en besloten ze hun producten ook online te verkopen. “De partij waarmee we toen in zee gingen, bood ons de simpele oplossing om het assortiment in een webshop te uploaden”, zegt Paul Segers, Marketing en E-commerce Manager bij Intersport Twinsport. “We moesten alleen foto’s toevoegen, en hup, we konden ons assortiment online verkopen. Dat was toen precies wat we zochten: geen gedoe en snel aan de slag. Met de toenemende populariteit van online shoppen, steeg ook de verkoop en omzet in onze webshop. Uiteraard waren we daar blij mee, maar tegelijkertijd legde dit succes ook een aantal pijnpunten bloot.”

Open platform

De pijnpunten zaten volgens Slegers vooral in het rigide en gesloten platform. “Het ontwikkelen van nieuwe features was mogelijk, maar kostte steeds veel tijd en bleef beperkt tot specifieke functionaliteiten waar in de markt meer vraag naar was. Kortom, het platform kon niet meer meegroeien met de wensen en ambitie van het bedrijf.” Shopware 6 bracht precies de flexibiliteit die Intersport Twinsport zocht. “Omdat Shopware 6 een open platform biedt, ligt er voor veel vragen al een oplossing op de plank of heeft er iemand al over nagedacht. De implementatietijd is nu veel korter waardoor we veel flexibeler kunnen inzetten op trends, nieuwe ontwikkelingen én op groei. Met de switch naar Shopware ging er ook op het gebied van omnichannel e-commerce een wereld open voor Intersport Twinsport. De retailer zocht al een tijd naar manieren om gedetailleerde productinformatie op de webshop toe te voegen, loyalty programma’s op te zetten, e-mailmarketingcampagnes te starten en te werken aan branding – cross device, in de winkel én online. Het open platform van Shopware 6 en de eenvoudige integratie met bestaande systemen zorgden ook hier voor een oplossing. 

PIM-systeem

Shopware Enterprise Partner Sition realiseerde het nieuwe Shopwareplatform voor Intersport Twinsport. Om een betere productervaring voor klanten te creëren, koos Sition voor een koppeling op basis van Alumio met het PIM-systeem van Akeneo. Alle productinformatie wordt hiermee centraal op één plaats beheerd en eventueel aangevuld met beeld en tekst. Dat spaart niet alleen tijd maar zorgt ook voor een betere shopping experience voor de klant. Segers: “Klanten kunnen hun favoriete tennisracket niet alleen makkelijker vinden, maar ze kunnen nu ook meer lezen over de speelsterkte of de bladgrootte van het racket: alles wat er toe doet. Met dit soort verrijkingen krijgen we de productervaring op een hoger niveau.”

Omnichannel features

De door Sition gerealiseerde Shopware uitbereiding is gekoppeld met tritonX, een applicatie die klant- en spaarinformatie registreert. Deze combinatie zorgt ervoor dat de aankopen van klanten in zowel de fysieke winkels als in de webshop van Twinsport Intersport gesynchroniseerd worden. Wie een order plaatst in de winkel, ziet dat dat meteen terug in de webshopomgeving en ook promoties in de winkel en webshop lopen nu naadloos in elkaar over. De omnichannel features brengen ook op het gebied van personalisatie mogelijkheden met zich mee: wie inlogt op productdetailpagina’s ziet bijvoorbeeld direct een persoonlijke korting bij de prijs. Voor het koppelen van de kassa’s en voorraadsystemen implementeerde Sition een OIS-koppeling met het XPRT-softwaresysteem van ACA, wat het prijs- en voorraadbeheer aanzienlijk vereenvoudigd heeft. Klanten kunnen nu real-time de voorraden in de winkels zien, waarmee click&collect nog efficiënter wordt.

De keuze voor Shopware bleek een schot in de roos. De webshop ziet er niet alleen veel beter uit, ook de resultaten van de overstap zijn volgens Segers al merkbaar. “We zien positieve ontwikkelingen voor wat conversie en opbrengsten-per-gebruiker betreft en er zijn tal van mogelijkheden op het vlak van branding en personalisering naar klanten toe. Het organisch verkeer is al flink toegenomen en omdat mensen makkelijker door de site kunnen navigeren, blijven ze langer.” Intersport Twinsport is dankzij het open source-karakter van Shopware nog lang niet uitontwikkeld. “Met ons nieuwe platform hebben we ruimte om out of the box te denken. We kunnen bijvoorbeeld nog veel meer met e-mailcampagnes doen, met een welkomst-flow gaan werken of een virtuele winkelhulp ontwikkelen. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*