E-commerce management voor MKB

Veel bedrijven hebben moeite om zelf een e-commerce strategie op te zetten en te implementeren. Gekwalificeerd personeel is tegenwoordig ook een schaarste. Reden voor Amanj Hamid om met zijn jarenlange ervaring als e-commerce specialist het bedrijf eSavvy te beginnen. Zijn doel? Bedrijven helpen om de volgende stap te maken door het bedenken en uitvoeren van een doordachte e-commerce strategie voor zowel B2C als B2B.

Al meer dan tien jaar bouwt Amanj met zijn bedrijf UX Maze voornamelijk Magento webshops. “We helpen bedrijven met het neerzetten van een B2B/B2C e-commerce platform gekoppeld aan het ERP of andere softwarepakketten om processen efficiënter te laten verlopen,” zegt hij. “Wat ik in al die jaren gemerkt heb, is dat het kennisniveau over e-commerce bij veel van deze bedrijven behoorlijk laag is en dat ze vaak zelf niet bij machte zijn om een degelijke strategie te ontwikkelen. Als e-commerce consultant / manager ondersteun ik bedrijven in het ontwikkelen én implementeren van een e-commerce strategie.”

E-commerce droom

E-commerce verandert zodanig snel dat bedrijven zelf nauwelijks in staat zijn alle ontwikkelingen bij te houden, laat staan daarop te acteren, weet Amanj. “Niet zelden raakt men het overzicht kwijt en mondt de e-commerce droom uiteindelijk uit in een fiasco. Dat is natuurlijk niet waar het allemaal om begonnen is. Maar het overzicht behouden en alle partijen met elkaar verbinden, is wel de kern van het potentiële e-commerce succes. En daar komt e-Savvy in beeld als e-commerce specialist. Ik ben geen webontwikkelaar, online marketeer of designer, maar heb wel verstand van alle facetten en laat de verschillende betrokken partijen ook de juiste taal met elkaar spreken. Met UX MAZE heb ik een team van ontwikkelaars geleid in Vietnam en samen gewerkt met partners wereldwijd. Als e-commerce manager weet ik samen de juiste strategie en stappen te zetten om het bedrijfsdoel te bereiken.”

E-commerce volwassenheid

Hoe is het gesteld met jouw e-commerce volwassenheid? Amanj begint altijd met het uitvoeren van een e-commerce analyse om de e-commerce volwassenheid te bepalen. Overigens kun je je e-commerce volwassenheid ook zelf meten aan de hand van een ludieke quiz op de website van e-Savvy. “Het begint allemaal bij een stabiele basis, alvorens je überhaupt moet denken aan het adopteren van de laatste nieuwe technieken,” zegt Amanj. “Als je vandaag nog productinfo bijhoudt in een Excelsheet of nog geen koppelingen hebt gelegd tussen de verschillende systemen, focus je dan vooral daar als eerste op. Mijn ervaring met de meeste groothandels en distributeurs is dat ze qua e-commerce volwassenheid nog flinke stappen kunnen maken. Vraag jezelf af hoe je de technologie binnen je bedrijf inzet en welke processen ook lopen zoals ze horen te lopen middels de juiste software en koppelingen. Is dat allemaal op orde, dan kunnen we de volgende stap maken.”

Als die stabiele basis eenmaal staat, gaan we samen een strategie en aanpak vormgeven, licht Amanj toe. Groei is het doel van elke onderneming. Echter deze groei moet winstgevend zijn. De stabiele basis en uitgekiende strategie maken het mogelijk om die groei te realiseren. Dat vraagt om een combinatie van mensen, processen en technieken. Verandering is dan een must om deze doelen te bereiken.” Ook geïnteresseerd om stappen te maken in je e-commerce volwassenheid? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Amanj Hamid van e-Savvy.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*