Eén digitale voorraad helpt omnichannel retailers

RU0618

Fysieke retailers die e-commerce omarmen, kopiëren vaak de strategieën van pure players. Dat is volgens Peter Blom van Retail Unity het slechtste wat je kan doen. “Retailers zullen de race niet winnen door deze tactieken te kopiëren. Nee, ze moeten hun bestaande workflows en resources kapitaliseren en optimaal gebruik maken van het winkelnetwerk. Ook bij retourstromen. Ons gedistribueerde orderbeheerplatform biedt retailers de technologie om hun digitale omzet te verhogen en tegelijk de operationele kosten te verlagen. Met dank aan één digitale voorraad.”

Het platform Retail Unity fungeert als een DOM-oplossing (gedistribueerd orderbeheer). De voordelen daarvan manifesteren zich in drie verschillende stadia. “Het eerste voordeel behelst het combineren van alle voorraden van de winkels, DC’s en longtail-kanalen in één virtueel voorraadoverzicht. Dit overzicht vormt ook de basis voor alle digitale kanalen zoals de website (s) en verkoopzuilen in de winkel. Op die manier is er altijd en overal een actueel overzicht en hoeft een retailer ook niet onnodig ‘nee’ te verkopen. Longtail-assortimenten worden afzonderlijk beheerd in het platform, zodat het ERP niet vervuild raakt én het assortiment niet bij de economische voorraadwaardering van de retailer wordt opgeteld.”

Slimme algoritmen
Een ander onderscheidend element van Retail Unity is volgens Peter het distribueren van alle digitale orders over alle voorraadlocaties via slimme algoritmen. Hij geeft een voorbeeld. “De algoritmen managen elke voorraadbeweging. Bijvoorbeeld door rekening te houden met de lokale omzet of met gebruik van de ‘ship-from-store’ stromen waarbij orders zowel uit de winkel als het magazijn worden gehaald, afhankelijk van de actuele voorraadstatus per kanaal. Volgens deze business logica wordt bepaald uit welke voorraad wordt geput om orders te versturen. Anderzijds biedt het een hele specifieke oplossing voor de retourstromen. Onze oplossing stuurt individuele retourzendingen naar de meest ideale locatie, bijvoorbeeld naar de winkel om de maatboog van een bepaald kledingstuk te completeren. Zo voorkom je extra replenishment kosten om de winkel opnieuw te bevoorraden en maak je optimaal gebruik van de retourstromen, omnichannel. Ook als het gaat om dropshipment orders worden de retouren, gebaseerd op de regels die zijn ingesteld tussen het longtail-kanaal en de detailhandelaar, rechtstreeks naar de leverancier verstuurd.”

Intelligentie
De slimme algoritmen voegen nog een stuk extra intelligentie toe in Retail Unity. Peter: “Het platform analyseert alle orders en creëert een geografische weergave (heatmap) van de lokale vraag. Winkeliers gebruiken deze informatie om het assortimenten in de winkels en DC’s te optimaliseren. Niet alleen tijdens de eerste distributie naar de winkels, maar ook vóór de herdistributie. Alles zonder extra operationele kosten te maken. Het platform maakt gebruik van de zogenaamde micromanagement-distributiemotor om de veranderingen in de voorraadniveaus gedurende het seizoen te nivelleren. “Een ideale gelegenheid ook om aan het einde van een seizoen bijvoorbeeld de left-over items uit de winkel digitaal te gaan aanbieden via de webshop.” De intelligentie zit hem volgens Peter ook in het analyseren van de traditionele EDI-rapporten en doorverkoopcijfers. “Deze analyses genereren eenzelfde soort heatmap en maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een beter aankoopadvies aan klanten te geven, al dan niet digitaal via de verkoopzuilen in de winkel.”

Franchiseorganisaties
Het gedistribueerde orderbeheerplatform van Retail Unity heeft zijn veelzijdigheid reeds bewezen bij een grote variëteit aan retailers, allemaal met eigen, unieke uitdagingen. Een van deze klanten is Intratuin. Peter: “De verschillende vestigingen concurreren in zekere zin onderling, een uitdaging die alle franchiseorganisaties ervaren wanneer ze een e-commerce model overwegen. Retail Unity heeft Intratuin geholpen door een unieke oplossing waarbij de marge van een artikel wordt gesplitst over alle vestigingen die bij een B2C bestelling zijn betrokken. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat Intratuin e-commerce kan omarmen zonder het eigen ecosysteem van de individuele franchisenemers te kannibaliseren.”

Als leverancier van omnichannel retailoplossingen biedt Retail Unity een unieke aanpak voor retailers. “Met ons platform hoeven retailers bestaande POS, e-commerce of ERP-systemen niet te vervangen of aan te passen,” verduidelijkt Peter. “Wij koppelen gewoon aan deze systemen. De uitgebreide algoritmen laten vervolgens heel nauwkeurig zien wat het effect is van Retail Unity op omzetsnelheid, conversieverhoging, aanvulkosten en verloren omzet.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*