B2B webshop: wat moet het kunnen?

Als Sition hebben we de afgelopen jaren meer en meer B2B shops ontwikkeld. Het opzetten van een B2B shop brengt vaak complexiteiten met zich mee. B2B staat voor business-to-business, maar ook achter deze koper schuilt gewoon een consument en een persoon. Ook deze persoon laat zich beïnvloeden door emoties. Wat, meestal, als belangrijkste rol gezien wordt voor het bepalen van een klantervaring. Daarom is het essentieel om ook voor de B2B klant een persoonlijke ervaring te kunnen bieden.

De toekomst van B2B e-commerce is interessant: doel is het gat met de B2C ervaring te dichten. Met nieuwe technieken en oplossingen gaan de ontwikkelingen snel.  Om tot een goede B2B portal te komen zijn er diverse opties. We onderscheiden de volgende opties:

  • Als add-on op ERP geleverd door de ERP leverancier
  • Als integrale e-commerce suite
  • Als modulair onderdeel van ‘open’ e-commerce oplossing

In dit artikel gaan we dieper in op de laatstgenoemde optie. 

Shopware Enterprise

Shopware is leverancier van een e-commerce platform dat vaak voor B2C doeleinden wordt ingezet. De kracht van Shopware ligt in de mogelijkheden waarbij emoties en shopping worden geïntegreerd. Tevens biedt Shopware een B2B suite die als module samenwerkt met de standaard componenten van het platform. De ideale integratie van emotional shopping en specifieke functionaliteiten die belangrijk zijn in de B2B sector zoals individuele prijslijsten, offertes, rollenbeheer etc.

De B2B suite is een integraal onderdeel van de Enterprise licentie. Een extreem snel, flexibel en krachtig e-commerce platform gericht op jouw unieke bedrijfsmodel. Het biedt lage beheer- en implementatiekosten, het heeft een uitbreidbare systeemarchitectuur, biedt optimale veiligheid en persoonlijke ondersteuning en kan daardoor gezien worden als een krachtige oplossing in e-commerce. 

B2B functies in een e-commerce platform

Langdurige zakelijke relaties zie je vaker tegemoet in de B2B sector. Daarom kunnen eindklanten als standaardfunctie in de B2B suite bestellijsten uploaden en terugkerende bestellingen plaatsen. Zelfs kunnen ze rechten en rollen binnen hun bedrijf in kaart brengen. Het framework van de B2B suite biedt een hoge mate van aanpasbaarheid en kan naadloos geïntegreerd worden in bestaande processen en workflows.

De B2B suite biedt een uitgebreide reeks functies, maar kan ook aangepast worden aan individuele behoefte van de klant. Al haar functies maakt de B2B suite een hoogwaardig framework voor het implementeren van complexe en individuele behoeften voor jouw B2B werkzaamheden.

Functies voor zelfbeheer voor zakelijke klanten

Vooral bij de grotere bedrijven zie je dat er meerdere personen bevoegd zijn om de goederen in te kopen. Iedere medewerker kan individuele rechten en rollen toegewezen krijgen en heeft mogelijk toegang tot een specifiek quotum. Deze gecompliceerde hiërarchieën worden met behulp van de B2B suite voor iedere klant geconfigureerd en kunnen eenvoudig geïmplementeerd worden.

Rechten en rollen 

In B2B zijn er vaak meerdere mensen verantwoordelijk voor inkoop. Het kan zo zijn dat inkopers bepaalde rechten hebben, dit kan van toepassing zijn op budget, hoeveelheid of op de producten zelf. Om te voorkomen dat medewerkers meer dan toegestaan bestellen, zou het mogelijk moeten zijn om de verschillende rechten en rollen in het B2B e-commerce platform in te stellen. Zodra een medewerker over zijn ingestelde budget gaat, wordt de order ter goedkeuring voorgelegd bij de verantwoordelijke voor goedkeuring.

Krachtige zoekfunctie 

In veel gevallen is de product range heel divers en omvangrijk om voor de klant te doorgronden. Daarom is een krachtige zoekfunctie een van de basisbehoeften van een B2B e-commerce platform. Op deze manier krijgen klanten zo snel mogelijk de producten te zien die ze willen vinden. Om dit te garanderen adviseren we een zoekfunctie die die automatisch tekst aanvult en spelfouten corrigeert, zodat de correcte producten worden getoond ondanks typefouten.

Vereenvoudigd orderproces

Het orderproces in B2B wijkt significant af van het proces in B2C. Waar B2C klanten meestal onregelmatig enkele stuks bestellen, zien we bij B2B herhaalaankopen en veel grotere bestellingen.  Om deze reden moet het in een B2B shop mogelijk zijn om orders te herhalen. Daarnaast moet het mogelijk zijn grote orders in het winkelmandje te laden door een Excel of CSV upload met daarin de artikelnummers en de aantallen. Dit maakt het zeker voor het plaatsen van grote orders veel makkelijker. 

Klantspecifieke prijzen

In de B2B sector worden vaak voorwaarden en prijzen afgestemd op specifieke klanten. Binnen de B2B suite kunnen individuele prijzen per debiteur worden ingevoerd. Ook live prijsvragen kunnen op verzoek worden geïntegreerd, evenals projectspecifieke verbindingen met Enterprise resource management systems of andere prijsdatabases.

Martplaatsen & multi-shop

Een multi-shop, multi marktplaats mogelijkheid geeft bedrijfsvoerders de mogelijkheid meerdere onafhankelijke shops en marktplaatsen aan te sluiten vanuit een centrale back-end. Dit geeft online retailers de mogelijkheid optimaal kansen te benutten om diverse klantgroepen aan te spreken en om exact te targeten op een specifieke groep. Zeker de optie om direct op marktplaatsen te kunnen koppelen is tegenwoordig essentieel. 

Responsive design / PWA

Meer en meer mensen gebruiken hun mobiele devices. Ook in de B2B sector wordt het zoeken en kopen van producten met een mobiele devices steeds populairder. Hiermee wordt het noodzakelijk het B2B platform ook mobiel te optimaliseren, of zelfs als ‘losse’ Progressieve Web App (PWA) aan te koppelen op het e-commerce platform. Niet alleen het optimaal mobiel toegankelijk zijn is van belang, maar ook de snelheid. Deze zomer start Google met het meerekenen van de snelheid in de Google rank. 

Naadloze koppelingen

In het B2B segment moet het e-commerce platform naadloos kunnen koppelen. Interfaces met applicaties zoals product informatie management ( PIM), content management systemen, enterprise resource planning (ERP), boekhouding moeten zorgen voor een gestroomlijnde dataoverdracht. Het is van belang dat een platform wordt gekomen waarbij veel van deze interfaces standaard beschikbaar zijn of eenvoudig gemaakt kunnen worden. In het slechtste geval kan een missende eis tot een no-go beslissing geven. Een platform waarbij er een grote open, community gedragen store aanwezig is, is daarbij vaak ik in het voordeel. 

Werknemers in de buitendienst

De agent-login functie is een belangrijk hulpmiddel bij het integreren van bestaande verkoopstructuren in de B2B suite en het faciliteren van klantspecifieke verkoop en consultatie. Het maakt het mogelijk om werknemers te definiëren met toegang tot meerdere klantaccounts. Medewerkers melden zich aan als een van hun toegekende klanten, bestellingen kunnen plaatsen en toegang tot andere relevante functies hebben.

Offerte aanvragen

In de B2B suite is een offerte-aanvraagfunctie geïntegreerd, om naast individuele prijzen ook unieke aanbiedingen te creëren. Deze zoekfunctie geeft klanten ook de mogelijkheid om de winkeleigenaar een volledig winkelwagentje te sturen met een offerteverzoek. Vervolgens kan die het winkelwagentje beoordelen en direct via de backend reageren. Ten slotte heeft die ook de mogelijkheid om het bedrag te wijzigen, een opmerking achter te laten bij de bestelling of een korting te geven. De klant kan de bestelling vervangen of de aanpassingen aan zijn winkelwagen toevoegen. Pas bij goedkeuring van beide partijen kan een koopovereenkomst in werking treden.

Storytelling & Shopping experiences

Mits de bovenstaande eisen t.b.v. het traditionele orderproces goed opgenomen zijn in het platform kan storytelling een welkome aanvulling zijn. Het kan net dat extra gevoel bieden waardoor de klant tot aankoop overgaat. Denk o.a. aan:

  • Weergave van de traditie en kwaliteit van de producten
  • Uitleg van de geschiedenis van producten
  • Klanten aanspreken met een verhaal toegespitst op hun toepassing

Ervaring leert dat storytelling met enige voorzichtigheid toegepast moet worden. Gebruik het altijd als aanvulling, maar niet als hoofdpagina voor een productcategorie.

Shopping experiences is een begrip waarmee we landingspagina’s bedoelen. Bij voorkeur kunnen deze snel modulair opgezet worden met drag&drop functionaliteit. Deze pagina’s zijn uitermate geschikt om de bestsellers uit te lichten in een overvolle hoofdcategorie, of zijn geschikt om te koppelen als landingspagina voor betaalde advertenties. Vaak ligt de conversie op een overzichtelijke pagina met niet al te veel keus beduidend hoger dan op een pagina met een overvloed aan producten.

Do’s & don’ts 

E-commerce bureau Sition heeft de afgelopen jaren vele do’s en dont’s verzameld. We delen er graag een aantal:

  • DO: Doelstelling van het e-commerce platform vastleggen
  • DO: Opstellen digitale roadmap
  • Don’t; Aannames maken over de klanten, maar: test, evalueer en verbeter
  • Don’t: Online gaan met een volledig uitontwikkelde versie, maar: snel online met een minimaal product, start en verbeter!
  • DO: Continu verbeteren met data
  • DO: Onderzoek hoe de investeringen op lange termijn gedaan kunnen worden
  • DO: Werk met ervaren partners

door: Michel Doens / Sition.nl – E-commerce bureau 
Bronnen: sition.nl / shopware.com 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*