B2B e-commerce wordt eindelijk volwassen

De groothandel en industrie heeft te maken met compleet andere processen, uitdagingen en technische specificaties dan bedrijven die leveren aan consumenten. Batao heeft zich gespecialiseerd in het bouwen en verfijnen van e-commerce oplossingen voor B2B bedrijven. B2B e-commerce heeft de afgelopen jaren een enorme opmars doorgemaakt en begint volgens Sander Schoneville van Batao nu eindelijk volwassen te worden.

Efficiencyslag

Zakelijke klanten zijn buiten kantooruren ook gewoon consument en hechten steeds meer waarde aan een vergelijkbare ervaring als in B2C. “Grotere bedrijven zijn al langere tijd bezig met B2B e-commerce,” weet Schoneville. “Ze zijn vooral gestart met de intentie om processen efficiënter te laten verlopen. Want hoe meer klanten via een online portal bestellen, hoe minder vertegenwoordigers bijvoorbeeld op pad gestuurd te hoeven worden. Omdat het commerce platform rechtstreeks in verbinding staat met bijvoorbeeld een ERP systeem, hoeven er minder manuele taken uitgevoerd te worden. Ook dat komt de efficiency ten goede.”

Magento

Batao treft B2B bedrijven aan in een zeer uiteenlopend stadium van ontwikkeling. “Sommige bedrijven sturen nog Excel sheets over en weer, terwijl bij andere partijen de automatisering zich in een zeer ver doorgedreven stadium bevindt en waarbij de salesafdeling al sterk is gereduceerd,” zegt Schoneville. “Wij kunnen bedrijven over deze hele breedte van het spectrum ondersteunen. Bij de wat meer ontwikkelde organisaties gaat het dan vooral om het verfijnen van bestaande systemen en koppelingen, terwijl we voor andere bedrijven een compleet nieuw online portal implementeren. Daarbij baseren we ons vooral op Magento. We hebben ondertussen een jarenlange ervaring opgebouwd met het open source platform en kennen alle ins en outs. De strategie van de klant vertalen we naar een state of the art e-commerce oplossing in Magento.”

Co-development

Omdat een e-commerce traject een lange adem vergt, is Batao er alles aangelegen om een partnership met zijn klanten aan te gaan. “We zijn niet gebaat bij korte termijn politiek, nee, een steady omgeving bouwen en beheren vraagt om lange termijn relaties,” meent Schoneville. “Met de open source technologie van Magento voorkomen we dat onze klanten in een vendor lock-in terechtkomen. We opereren dan ook bij voorkeur in co-development bij de klant, waarbij de klant ook zelf meekijkt en meewerkt aan een project. In tegenstelling tot Magento 1 heeft de nieuwste versie een zeer geschikte architectuur voor een grote diversiteit aan typen klanten. Dat maakt Magento 2 juist voor B2B zo geschikt. Data kan je er eenvoudig in- en uithalen en het platform biedt veel handige standaard koppelingen en veel mogelijkheden voor uitbreiding. Bovenal is het ook qua kosten zeer overzichtelijk. Een organisatie hoeft geen tonnen te investeren voor een degelijke oplossing.”

Door B2B e-commerce te omarmen en een online portal open te stellen voor zakelijke klanten, kan een organisatie een enorme efficiencyslag maken, concludeert Schoneville. “Ook biedt een online portal mooie kansen om het bereik verder te vergroten. In B2C is het steeds lastiger overleven zonder een degelijk e-commerce platform. Die slag zal ook in B2B gemaakt gaan worden. Wacht dus niet langer,” luidt het devies van Schoneville.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*