B2B e-commerce: de urgentie wordt gevoeld

Bij veel groothandels en fabrikanten wordt de urgentie van e-commerce en self-serivice inmiddels wel gevoeld. “Covid-19 heeft de bewustwording aanzienlijk vergroot,” merkt Jurriën Kerstholt, directeur van De Nieuwe Zaak en expert in B2B e-commerce. “Veel bedrijven zijn echter moeilijk in staat om die stap te maken. Het ‘kopen’ van een webshop is slechts één van de puzzelstukjes…”

Vóór Covid-19 was het voor ons soms best lastig om groothandels en fabrikanten te overtuigen van de noodzaak van een e-commerceomgeving, zegt Kerstholt. “Dat gaat nu wat makkelijker. We zien dat er heel veel aandacht voor is. Bedrijven moeten nu echt de stap zetten. Te laat is het zeker nog niet, maar de ‘early adopters’ hebben tijdens de pandemie wel een mooie voorsprong kunnen opbouwen.” Kerstholt merkt bovendien dat veel bedrijven een digitale metamorfose moeten ondergaan. “B2B e-commerce vraagt veelal om een verandering van de interne organisatie, structuur en processen. Met alleen het bouwen van een bestelplatform red je het niet.”

Stip aan de horizon

Het advies om met B2B e-commerce aan de slag te gaan? “Maak een roadmap. Je hoeft als bedrijf zeker niet het roer in één keer om te gooien, maar probeer wel alvast die stip aan de horizon te zetten. Zodat je weet waar je digitale reis toe leidt. De weg ernaar toe kan vervolgens in kleine en meetbare stapjes. Mogelijk kun je de investering in een platform even uitstellen, maar kun je wel alvast beginnen met het verzamelen van data of het versterken van je merk. Er komt heel veel op je af als je als B2B organisatie een digitale transitie gaat maken. Er worden nieuwe functies in het leven groepen of zelfs een heus ‘digitaal team’ opgetuigd binnen een organisatie. Allemaal zaken die ze van oudsher niet gewend zijn, maar wel moeten gebeuren. Net zoals het bouwen aan je imago, aan een sterk merk. Het biedt ongelooflijk veel kansen. Durf die eerste stappen te zetten en laat je daarbij adviseren door een ervaren partner, zoals De Nieuwe Zaak,” adviseert Kerstholt. “Je hoeft echt het wiel niet opnieuw uit te vinden. En het is zeker nog niet te laat.”

Marketplaces

Een trend waar B2B-bedrijven volgens Kerstholt mogelijk op kunnen meeliften is de opkomst van marketplaces in B2B. “Het gaat heel erg snel. We zien vooral grote merkfabrikanten producten aanbieden direct aan de eindklant. Ook dat brengt vanzelfsprekend de nodige uitdagingen met zich mee en raakt alle processen. In plaats van containers aanbieden, moeten het individuele verpakkingen zijn. Een marketplace kan een geschikt instrument zijn om eerste ervaringen op te doen met e-commerce. Je kan zelfs de complete logistiek en het fulfilment uitbesteden. Anderzijds zien we groothandels die het logistieke apparaat wel al op orde hebben, worstelen met de vraag om zelf een marketplace te beginnen. Ook dat kan een strategie zijn. Kortom, mogelijkheden te over, maar opnieuw: zet de eerste stap.” 

Shopping Tomorrow 

Kerstholt is tevens voorzitter van de B2B-expertgroep in Shopping Tomorrow. Met de slogan ‘Unleash the B2B E-commerce Potential 2021’ wordt de komende maanden een antwoord gezocht op de vragen: Hoe zet ik als B2B organisatie de volgende stap in mijn digitale volwassenheid? En hoe benut ik daarbij de kansen die e-commerce biedt? “De transitie naar een meer digitale organisatie heeft impact op processen, mensen, klantgedrag, gebruik van data en meer. B2B organisaties kunnen enerzijds leren van B2C voorbeelden, maar hebben anderzijds te maken met specifieke uitdagingen op het vlak van bijvoorbeeld klant specifieke prijzen, de rol van een accountteam en een beperkte naamsbekendheid. Wat betekent dit voor de stappen die moeten worden gezet? Daar hopen we de komende maanden antwoord op te krijgen.” 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*