Over de kloof tussen Lean start-up e-commerce en de conventionele webshop

AppYard is een innovatieve start-up, een spin-off van internetbureau WHITE, dat al sinds 1999 maatwerk webwinkels, koppelingen met kassasystemen en corporate websites ontwikkelt. Vol enthousiasme vertelt Mattijs de Nooijer (founder) over een service die ontstaan is uit het verbinden van een trend aan een concrete marktvraag.

 One-size-fits-all past niet altijd

Met internetbureau WHITE maken we graag mooie, uitgebreide webshops, gekoppeld aan allerlei systemen. Maar we merkten dat zo’n webshop niet altijd het passende antwoord is voor iedereen die online wil verkopen.

Voor bijvoorbeeld een ondernemer die een nieuwe online business wil verkennen, weegt zo’n ‘conventionele’ webshop of maatwerk erg zwaar. Technisch biedt die oplossing veel meer dan strikt noodzakelijk en financieel hakt het er flink in. Dat allemaal voor een proefballonnetje. In zo’n case speelt de doorlooptijd en flexibiliteit nadien ook een rol.

Vergelijk het met de fysieke pop-up stores die je tegenwoordig overal ziet. Daarvoor wordt ook niet een heel warenhuis ingericht. Het idee van de ‘lean start-up’ wordt namelijk ook door de retail omarmd. Kortom, we merkten een duidelijke kloof tussen de vraag die gesteld werd en oplossingen die we konden bieden.

Hetzelfde geldt voor retailers met een beperkt assortiment, vloggers, bloggers, short time-to-market projecten, dienstverleners, configureerbare producten. De voorbeelden houden niet op. Er zijn dus legio situaties waarbij er behoefte is aan een online verkoopmogelijkheid die flexibel, snel en betaalbaar is.

Microservices

Tegelijk zagen we een algemene technologische trend; die van microservices. Dat zijn externe diensten die zich reduceren tot de kern van een deelprobleem. Dit klinkt ingewikkeld, maar denk aan Analytics, live chat, AddThis, SendCloud of Visual Website Optimizer. Al deze diensten bieden een deeloplossing voor een specifieke wens. Veelal betaal je voor wat je gebruikt of een vast bedrag per maand. Je koopt geen code maar gebruikt een dienst. Ze zijn er helemaal op ingericht om het eenvoudig werkend te krijgen in je website of webwinkel.

Online verkopen als microservice

AppYard is ontstaan uit de logische combinatie van deze wens voor een flexibele online kassa met de trend van microservices. Het is een pop-up kassa die eenvoudig in te bouwen is op iedere website of online platform. Plaats een kort script en vervolgens kan op iedere gewenst plek een ‘buy button’ in de website worden ingevoegd. De kassa verschijnt automatisch als een pop-up in de website en iedereen kan online afrekenen. Diepgaande technische kennis om dat voor elkaar te krijgen is niet nodig.

Multi-platform

We realiseerden ons pas later dat deze pop-up kassa fantastische mogelijkheden biedt om producten of diensten ook via andere kanalen te verkopen. Waarom niet direct artikelen verkopen via een blog? Het is slechts een kwestie van een ‘buy button’ toevoegen. We hebben dus meteen gezorgd dat de winkelmand op iedere website werkt en dat de orders en geldstromen netjes te monitoren zijn in het dashboard.

Alpha programma Web Summit 2015

We krijgen allerlei enthousiaste reacties op AppYard. Onder andere waren we begin november geselecteerd voor het Alpha programma van Web Summit 2015 in Dublin. Wat is nu gaver dan een idee presenteren op een internationaal congres met meer dan 40.000 bezoekers? We zien dat klanten en prospects allerlei inventieve toepassingen bedenken, meer dan we hadden verwacht. Ook internationaal is de belangstelling en het enthousiasme groot.

Gratis proberen

Goede cloud diensten hebben een lage drempel. Daar streven we ook naar bij AppYard. Het aanmaken van een user account is gratis en heel makkelijk. Zelf aan de slag zonder menselijke tussenkomst. Zo kan een ondernemer, ontwikkelaar, een freelancer of webbureau lekker experimenteren met de pop-up kassa. Pas als er verkopen plaatsvinden gaat de teller lopen. Je betaalt dan een kleine fee over het orderbedrag.

En als de orders eenmaal binnenkomen, is het natuurlijk reuze handig als het gekoppeld is aan logistieke systemen. Bijvoorbeeld het exporteren van orders naar PostNL. Op de roadmap staan nog allerlei van zulke slimme Apps.

Het is wel duidelijk dat ze bij AppYard nog veel plannen hebben.

Toekomst

Is de tijd voor de standaard webshop hiermee afgelopen? Nee, denkt Mattijs, er zijn genoeg gevallen waarbij een conventionele webshop prima voldoet. Maar er zijn misschien wel meer cases waarbij die omvangrijke shop helemaal niet de uitkomst biedt en dan is het zaak om te denken aan alternatieven zoals AppYard.

Denk bijvoorbeeld aan een campagne-website voor een nieuwe productlijn. AppYard verkort je de time-to-market voor de website met wel 80%. Of aan fabrikanten die al een mooie catalogus hebben. Met het toevoegen van één knop wordt het een webshop. Of aan een aanbieder van cursussen. Geen ingewikkeld boekingssysteem nodig en het scheelt een boel gedoe met factureren, want de cursisten hebben vooraf betaald.

Alternatieven

Natuurlijk willen we weten of er alternatieven op de markt zijn. Zeker, bevestigt Mattijs, in alle vormen en maten. Bol.com biedt een plaza, iedereen kan starten met een huurwebwinkel of rechtstreeks verkopen via een marktplaats. En genoeg webbureaus bieden (kostbare) maatwerk oplossingen.

Maar de kracht van de AppYard kassa is dat het websiteplatform onafhankelijk is en nauwelijks eisen stelt. Een prijs en artikelnaam meegeven is eigenlijk al voldoende voor deze instant winkelmand. En die vrijheid, om zelf te bepalen hoe je een online kassa inzet, waar je maar wilt, dat maakt AppYard uniek.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*