Wat betekent de nieuwe SCA richtlijn voor u?

Wij hebben nieuws omtrent een nieuwe richtlijn die per 14 september 2019 zal gelden. U heeft de afgelopen tijd naar aanleiding van de invoering van verschillende richtlijnen veel aan moeten passen op uw webshop, onder andere op het gebied van de bescherming van de privacy. Ook nu zult u de nodige dingen moeten aanpassen op uw webshop en dan wel in het betaalproces en dan met name op het gebied van betalen met een creditcard.


De nieuwe richtlijn heet Strong Customer Authentication (SCA). Deze is bedoeld om consumenten te beschermen tegen fraude bij het online betalen. De richtlijn verplicht de webshop om meerdere verificaties in te bouwen voordat een betaling kan worden doorgevoerd.

Klanten moeten vanaf 14 september 2019, wanneer zij willen betalen met een creditcard, minstens twee van de volgende drie extra verificatiemethoden gebruiken als ze online voor iets willen betalen: 1) iets dat je weet (zoals een wachtwoord of je PIN-code), 2) iets dat je hebt (zoals een smartphone of een authenticatie-apparaat) en 3) iets dat je bent (zoals een vingerafdruk of gezichtsherkenning).

Belangrijk is dat dit niet voor iedere transactie zal gelden. Zo gelden deze extra verificaties niet voor betalingen onder de 30 dollar en ook niet voor abonnementen of terugkerende periodieke transacties. 

Ook kunnen klanten de bedrijven die ze vertrouwen toevoegen aan een whitelist bij hun bank, zodat ze bij toekomstige aankopen niet die extra verificatiestap hoeven te doorlopen.

Wat u concreet dient te doen, is het betaalproces op uw webshop goed bekijken en waar nodig actie ondernemen. U kunt bijvoorbeeld contact opnemen met uw Payment Service Provider mocht u nog niets hebben gehoord over eventuele wijzigingen.

Meer informatie kunt u vinden op www.keurmerk.info.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*