Samen ondernemen met bol.com

bol0218

Het e-commerce landschap verschuift van individueel opererende winkels naar een netwerk waar krachten gebundeld worden. Want om te kunnen blijven groeien en vooral meer publiek te bereiken, kan het interessant zijn om een samenwerking aan te gaan met een online winkelplatform, zoals bol.com. Dan kun je bijvoorbeeld ook profiteren van alle professionele e-commerce diensten. Guido van der Ven, Director Business Development bij bol.com, vertelt over de voor- en nadelen van een online winkelplatform en hoe een retailer tegen een lage investering snel een groot online bereik kan opbouwen.

Bol.com is al jaren een gevestigde naam. Dagelijks bezoeken gemiddeld 1,7 miljoen Nederlandse en Belgische consumenten het online winkelplatform. “Bol.com begon in 1999 als webwinkel, specialist in boeken en entertainment. Inmiddels bieden we, samen met onze 20.000 partners, ruim 15 miljoen artikelen aan,” zegt Van der Ven.

No cure, no pay
Volgens van der Ven is het verkopen via een online winkelplatform een interessante startpositie om extra traffic te genereren. “Traffic dat niet converteert in concrete verkopen, kost je ook niks. We hanteren namelijk een ‘no cure, no pay’ principe. Normaliter koop je traffic in bij een vergelijkingssite of zoekmachine zoals Google. Een platform is een vergelijkbaar kanaal met als verschil dat je dit als extra saleskanaal kunt gebruiken. Je betaalt pas als je artikel is verkocht, terwijl je bij een vergelijkingssite of zoekmachine betaalt voor traffic naar je webshop, ongeacht of de klant tot aankoop overgaat.”

Transparant
Heeft een online winkelplatform ook nadelen? “Internet is heel transparant. Online is alles makkelijk te vergelijken. Op een platform gaat vergelijken nóg makkelijker. Alles staat immers op één plek. De concurrentie kan dus best heftig zijn,” zegt Van der Ven terecht. “Stel, je hebt een gat in markt gevonden en verkoopt succesvol op een platform. Je concurrenten zien dat ook. Als zij misschien diezelfde artikelen tegen een betere inkoopprijs kunnen bekomen, een beter verzendpropositie hebben of een betere score, dan zou de concurrent er vandoor kunnen gaan met jouw klanten. Maar dat geldt eigenlijk ook voor retailers vóór het internettijdperk. Concurrentie is van alledag. Een retailer moet zich dus voortdurend realiseren dat er altijd een concurrent op de loer ligt. Maar dat maakt het spel wel spannend. Je kunt jezelf natuurlijk altijd onderscheiden met uniek assortiment, goede service en een eigen merkidentiteit. Dát is ondernemen!”

Logistiek via bol.com
Retailers kunnen ook gebruikmaken van de logistieke dienstverlening van bol.com. “Bezorging op de dag van bestelling, in de avond, bij een afhaalpunt of op zondag: zeer flexibele levering behoort tot de mogelijkheden bij Logistiek via bol.com,” schetst Van der Ven. “Retailers kunnen hun volledige assortiment (of een gedeelte) bij ons in het fulfilmentcentrum leggen. Dan doen we echt alles; van inslag, opslag tot versturen, klantvragen en retouren afhandelen. De retailer heeft zo bijna geen omkijken meer naar zijn artikelen. Ze hoeven alleen de voorraden bij te vullen op het moment dat deze onder een bepaald niveau komen”. Het aantal partners dat gebruikmaakt van Logistiek via bol.com groeit snel, het zijn er nu ruim 1.500. Van der Ven: “Voor retailers is het een aantrekkelijke manier om zowel de Nederlandse als Belgische markt efficiënt te bedienen vanuit één fulfilmentcentrum. Overigens loopt er nu een pilot met Union waarbij wij ook de fysieke winkelpunten volledig betrekken bij de klantreis. Als een klant online een fiets koopt, kan hij deze volledig afgemonteerd en met alle service bij het fysieke winkelpunt afhalen. Dit is precies wat wij bedoelen met ‘krachten bundelen’. Want juist door samen te ondernemen, kun je sneller groeien.”

 

Tips om succesvol te verkopen via bol.com
– Zorg voor een breed en diep assortiment door zoveel mogelijk van je artikelen te uploaden. Jouw klanten op je website of uit de regio kunnen erg verschillen van de brede doelgroep van bol.com. Hierdoor kunnen hardlopers van je eigen winkel of website erg verschillen van die op bol.com. Daarom is het goed om een breed assortiment aan te bieden via bol.com. Laat je verrassen.

– Start altijd met leverbeloftes die je na kunt komen, bijvoorbeeld binnen 3 werkdagen. Het niet nakomen van de leverbelofte is voor klanten de grootste ergernis. Ontevreden klanten kunnen slechte beoordelingen achterlaten, wat invloed heeft op je toekomstige bestellingen. En dat is slecht voor jou en voor bol.com.

– Heb je een relatief hoog retourpercentage? Check wat jouw klanten als retourredenen aangeven. Vaak kun je de productinformatie of fotografie verbeteren en zo toekomstige retouren voorkomen. Onjuiste of verouderde content kan leiden tot verkeerde verwachtingen bij de klant en daarmee retouren. Daarom geeft bol.com je veel inzicht in je retourpercentages en de retourredenen, zodat jij efficiënt in kunt grijpen.

– Overweeg om je assortiment uit te besteden via Logistiek van bol.com. Dan hoef jij je niet meer bezig te houden met de randzaken, want je besteedt dan opslag, verzending, klantenservice en retourverwerking uit aan bol.com. Zo kun jij je blijven focussen op het ondernemen en kunnen je klanten profiteren van voordelen zoals snelle, flexibele levering op meer afleverlocaties.

– Wil je graag meer assortiment online zetten maar heb je hier geen tijd voor? Maak gebruik van de gratis contentservice van bol.com voor partners. Jij levert ons de informatie aan, wij zorgen dat het snel online staat.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*