Onderscheiden met fotocontent. Ook in B2B

Met de beperkingen in persoonlijk contact zoeken veel fabrikanten, leveranciers en groothandels andere manieren om producten onder de aandacht te brengen bij hun klanten. Er is een ware run ontstaan in het optuigen van B2B webshops, B2B bestelportals, enz. Dat alles moet natuurlijk ondersteund worden met goede fotocontent. Roald Ploegmakers van Orbitvu, leverancier van ‘s werelds beste e-commerce productfoto-oplossingen, merkt een toegenomen vraag van bedrijven die met B2B e-commerce starten of professionaliseren. 

Door corona heeft B2B e-commerce een enorme vlucht genomen, constateert Ploegmakers. “We krijgen vanuit die ‘hoek’ een toenemend aantal aanvragen. Op zich vrij logisch, want het voor B2B zo gebruikelijke fysieke contact via een bezoek door een vertegenwoordiger, is door corona vrijwel volledig tot stilstand gekomen. Men is gaan zoeken naar andere kanalen voor communicatie met klanten. E-commerce blijkt dan helemaal zo gek nog niet. Sterker nog, de transformatie die nu versneld is ingezet zal blijvend zijn,” verwacht Ploegmakers. “En daar horen ook kwalitatief goede foto’s bij. Het maken van mooie en goede productfoto’s kan een kostbare en tijdrovende aangelegenheid zijn, zeker op de traditionele manier. Met de productfoto-oplossingen van Orbitvu is dat verleden tijd.

Opnametemplates

Orbitvu heeft bewezen uitstekende e-commerce productfoto-oplossingen te produceren en bespaart de ondernemer daarmee behoorlijk wat tijd. De systemen fotograferen geautomatiseerd direct vrijstaand, nabewerking is niet meer nodig. Ploegmakers: “Dankzij onze apparatuur en specifieke de opnametemplates kun je je producten direct op alle kanalen zichtbaar maken met zo min mogelijk inspanningen. In de template worden alle parameters en vereisten die platform (of marketplace) stelt, vastgelegd. Denk aan de manier van fotograferen, de opnamehoek, de belichting, de achtergrond, de afmetingen van de foto, enz. Bij het maken van de productfoto’s is het een kwestie van de template(s) selecteren. De foto’s worden volautomatisch gemaakt en opgeslagen op de gewenste locatie. Het is zelfs mogelijk om via een koppeling de foto’s rechtstreeks in de feed te plaatsen van waaruit het betreffende platform of marketplace wordt gevoed.”

Masterdata management

Beleving van producten is in B2B van oudsher wat minder van belang, al worden ook hier serieuze stappen gemaakt, erkent Ploegmakers. “De productfoto maakt vaak onderdeel uit van de masterdata. Bij het bepalen van het gewicht en de afmetingen van een product kan in dezelfde flow een goede productfoto gemaakt worden. Daar lenen onze oplossing zich uitstekend voor. We zijn hiervoor zelfs een samenwerking aangegaan met Logistore, specialist in masterdata management, waarbij onze software van de fotostudio wordt gekoppeld aan die van hun. In één workflow wordt alle productinformatie verkregen en tegelijk de foto geïntegreerd. Zeker in B2B met vaak enorme aantallen producten kan dat tot grote besparingen leiden.”

Voor B2B zijn vooral de AlphaShot XL en AlphaStudio Compact van Orbitvu populair. “De systemen zijn flexibel in te zetten, leveren een constante kwaliteit en de foto’s kunnen direct in het e-commerce platform of zelfs een marketplace worden geïmporteerd. Met deze toestellen is het mogelijk om vrijstaande 2D beelden, draaiende 360 graden presentaties, 3D productpresentaties of videobestanden te maken. Al onze productfotosystemen zijn innovatief en eenvoudig in gebruik. Een uitgebreide fotografische kennis is dan ook niet nodig.” Ploegmakers verklapt tot besluit dat Orbivu dit jaar ook nog de EcomPlus zal introduceren. “Het is een XXL-systeem om grootformaat producten tot 5 bij 7 meter te kunnen fotograferen. Ook deze studio profiteert vanzelfsprekend van alle voordelen van onze overige studio’s.” Daarover later meer.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*