
De aandacht en actiebereidheid bij Nederlandse bedrijven en consumenten voor digitale veiligheid neemt opnieuw iets toe. Dat blijkt uit Alert Online 2023, het jaarlijkse onderzoek naar cyberbewustzijn in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Volgens minister Micky Adriaansens (EZK) kunnen we echter niet achterover leunen. Meer alertheid en gerichte maatregelen vanuit ondernemers en consumenten met steun van de overheid, zijn noodzakelijk voor veilig digitaal zaken doen.
Net als in 2022 vindt driekwart van de Nederlanders hun eigen kennis over online risico’s als phishing, hacken en malware redelijk tot goed. Maar nog altijd meer dan twee derde van de Nederlandse consumenten en 59% van de bedrijfsmedewerkers doet geen melding of aangifte van cyberaanvallen of -criminaliteit. En één op de vijf kleine mkb’ers (was 25% in 2022) onderneemt nog altijd in het geheel geen acties om digitaal veilig te zijn.
Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat): “Het is goed om te zien dat meer Nederlanders kennis krijgen over cyberrisico’s. Denk aan veiliger inloggen op systemen of het updaten van apparaten. De overheid zit ook niet stil. Zo ben ik met mijn Europese collega’s bijvoorbeeld bezig met de Cyber Resillience Act, die eisen stelt waarmee apparaten digitaal veiliger worden: oftewel security by design.”
“Op voldoende bewustzijn kun je niet vaak genoeg wijzen”, vervolgt de minister. “Dus ik roep opnieuw iedereen op om ook vaker online risico’s te melden en alle bedrijven om digitale veiligheid onderdeel te maken van hun bedrijfsvoering. En benut de hulp die we daarbij aanbieden zoals via de subsidieregeling Mijn Cyberweerbare Zaak van het Digital Trust Center.”
Geef als eerste een reactie