Met deze 8 tips gaat jouw webshop fluitend de sinterklaas drukte tegemoet

Combineer het koude weer met feestdagen vol cadeaus en je krijgt consumenten die massaal online hun inkopen doen. In deze maanden is het dan ook key om gebruik te maken van deze topdrukte. Maar hoe genereer je meer e-commerce omzet zonder de bijkomende problemen zoals onvoldoende voorraad of falende techniek? In deze blog vertellen wij je middels acht tips hoe je b2c webshop deze sinterklaas en kerst vol goede moed tegemoet gaat… En we geven je ook nog eens twee gratis cadeaus om mee aan de slag te gaan!

Grootste verkoop pieken

De drukste verkooppieken, of peak sales, van het jaar liggen voor de meeste branches in de maanden november en december:

Singles Day: 11 november 2019

Black Friday: 29 november 2019

Cyber Monday: 2 december 2019

Sinterklaas: 5 december 2019

Kerst: 25 en 26 december 2019

Het is dus van groot belang om je webshop goed voor te bereiden op deze komende ‘decemberdrukte’. Om dit plan te realiseren, helpen wij je graag. In onze gratis Peak Sales Kalender vind je daarom een overzicht van de belangrijkste nationale en internationale retaildagen, van eind 2019 tot begin 2020. Hiermee kan je je klein en middelgroot bedrijf makkelijk voorbereiden op én staande houden tijdens de grote drukte. In de kalender lees je ook alles over hoe je de grotere winkeliers tijdens peak sales momenten op hun eigen terrein kunt verslaan.

Download de peak sales kalander via: https://www.ingenico.nl/peaksales

Webshop voorbereiden op topdrukte

De feestdagen zijn het moment in het jaar waarop je webshop de topdrukte niet alleen moet aantrekken, maar ook moet aankunnen. Je wilt natuurlijk gebruik maken van de kansen die deze tijd biedt, maar tegelijkertijd ook geen verkopen mislopen. Met deze acht tips bereid je je optimaal voor op deze peak sales.

Tip 1: Analyseer voorgaande peak sales

Om je voor te bereiden op de topdrukte, is het handig om te bekijken wanneer je deze voor je webshop kunt verwachten. Analyseer daarvoor je voorgaande jaren. Op welke momenten had je de meeste b2c-conversies? En welke producten werden er gekocht? Kijk in je analytics waar de decemberpieken zaten en ga tevens na wat toen de problemen waren. Is dit je eerste jaar? Probeer dan zo veel mogelijk informatie te verzamelen binnen je branche en bij je concurrenten.

Tip 2: Budget vaststellen

Om consumenten tijdens deze periode naar je webshop toe te trekken, is het belangrijk om een speciaal marketingbudget te bepalen voor de peak sales periode. Denk hierbij ook aan wat je aan speciale kortingen kunt geven. Om de hoogte van je budget te bepalen, raden wij je aan om naar voorgaande jaren te kijken en daarmee de voorspellingen voor dit jaar te maken. Zo kan je beter inschatten met welk budget je je sales doelen kan bereiken.

Tip 3: Voldoende voorraad

Om alle conversies goed op te kunnen vangen, heb je allereerst genoeg voorraad nodig. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar als je denkt aan de consequenties van een te late levering van cadeaus voor sinterklaas- en kerstavond, begrijp je dat consumenten een te kleine voorraad absoluut niet zullen waarderen. Zorg naast voldoende voorraad ook voor genoeg verpakkingsmateriaal. 

De voorraad moet ook op eventuele market places up-to-date gehouden worden en bij dropshipping kan je je leverancier je voorspellingen doorgeven en een aanvraag doen voor een flinke piek in de orders. 

Tip 4: Techniek dubbel-check

Loop na of je website en webshop de topdrukte tijdens de feestdagen aan zullen kunnen. Zorg ervoor dat alles loopt, up-to-date is en snel werkt. Draag er tevens zorg voor dat je genoeg serverruimte hebt om grote bezoekersaantallen op te vangen. Verklein hiervoor bijvoorbeeld uw afbeeldingsformaten of installeer een caching plugin. 

Tip 5: Extra mankracht

Om orders snel te kunnen verwerken, zijn voldoende helpende handen een noodzaak. Bekijk je data van voorgaande jaren en bepaal aan de hand hiervan hoeveel personeel je dit jaar nodig zal hebben. Zo kan je tijdelijke krachten inhuren voor de periode rondom de feestdagen.

Ook op de klantenservice wil je ervoor zorgen dat klanten tijdens de grote drukte snel geholpen worden. Naast dat je de reputatie van je webshop hoog wilt houden en positieve ervaringen en reviews wilt garanderen, wil je ook je mogelijke conversies niet vertragen. Zorg ervoor dat ook de klantenservice op de hoogte is van aangepaste regels tijdens de topdrukte, zoals eventuele gewijzigde levertijden. 

Tip 6: Probeer de drukte voor te zijn

Om de pieken binnen je webshop te verdelen, kan je een alternatieve strategie inzetten en je inspiratiemomenten naar voren halen. Promoot bijvoorbeeld de collectie met een langere levertijd eerder, zoals bij gepersonaliseerde items, en promoot collecties met een kortere levertijd dichter op de feestdagen. 

Tip 7: Maak fans van nieuwe klanten

Tijdens de decemberdrukte zullen potentiële klanten zich veelvuldig online oriënteren. Om bezoekers terug te laten keren, is een goede remarketing strategie, via bijvoorbeeld ads, essentieel. 

Ook biedt deze periode een mooie kans om van de nieuwe klanten terugkerende klanten te maken. Stel bijvoorbeeld alvast automatische follow-up e-mails op met een welkomstbericht, interessante informatie of een eventuele aanbieding voor een herhaalaankoop. 

Tip 8: Zet social media slimmer in

Ook met social media kan je je verkopen tijdens de feestdagen natuurlijk een flinke boost geven. Creëer daarom een aparte e-commerce-strategie voor je social media; hoe maximaliseer je bijvoorbeeld de omzet tijdens deze peak sales periode? Hoe neem je het op tegen de grote spelers? En het belangrijkste; hoe zorg je voor meer weergaven, betrokkenheid van je klanten én een hogere conversie? Het antwoord op al deze vragen vindt je in onze gratis Social Media Toolkit.

Download de social media toolkit

E-commerce strategie optimaliseren

Uiteraard zijn algemene optimalisaties ook de rest van het jaar belangrijk, want het zou risicovol zijn om je omzet te laten afhangen van enkel de peak sales tijdens de feestdagen. Ons gratis e-book is een toolkit voor groeiende online bedrijven vol advies om zowel te profiteren van de b2c peaksales als om te concurreren met wereldwijde e-commerce reuzen zoals Amazon.

Ook bevat het e-book handige feiten over peak sales dagen op basis van zowel onafhankelijk onderzoek als de Europese betalingsgegevens van Ingenico.

Download het ebook

Klaar voor de storm?

Goede ideeën komen voort uit een gedachte… Succesvolle ideeën komen voort uit een plan. Met deze tips hopen wij dan ook dat je webshop deze feestdagen een fantastische periode tegemoet gaat. Wij wensen je een overzichtelijke topdrukte toe met tevreden klanten, veel conversies en vooral hele fijne feestdagen!

Wil je er zeker van zijn dat je je tijdens de feestdagen en op andere peak sales dagen onderscheidt van de rest? Download dan ons e-book en ontdek alles wat je moet weten: van het voorbereiden van je website op meer verkeer – tot het converteren ervan.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*