Meer omzet verwacht tijdens Sint en Kerst

Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten verwacht meer uit te geven aan Sinterklaas en Kerstmis dan vorig jaar en één op de vijf juist minder, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro. De bank verwacht dat de retailomzet in december met 730 miljoen euro stijgt naar 15,6 miljard euro. Al is die stijging voor een belangrijk deel aan prijsstijgingen toe te rekenen.

Voor veel winkels is december een belangrijke maand. Zo haalden voedingsspeciaalzaken tussen 2009 en 2022 11,6 procent van hun jaarlijkse omzet uit de decembermaand. Voor speelgoedzaken was dat in 2019 zelfs 16,2 procent van de jaaromzet.

Bijna 25 procent van de Nederlanders is van plan met de feestdagen boodschappen te doen bij goedkopere supermarkten, aldus de bank. Ook wil meer dan een vijfde B-merken kopen in plaats van A-merken. Bijna 40 procent van de consumenten zegt meer op aanbiedingen te letten. Voor jongeren zijn bewuste keuzes relatief belangrijk. Ze geven aan minder vlees en meer biologisch eten te kopen.

De kerstdagen zijn populairder dan sinterklaas, volgens het onderzoek. Iets meer dan de helft van de Nederlanders viert sinterklaas, tegenover 83 procent die kerst viert. Sinterklaas is wel het meest populaire moment om cadeaus te kopen en geven. (via ANP)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*