Meeliften op de marketplacerevolutie

Marketplaces zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse online retaillandschap. De komst van Amazon lijkt die ontwikkeling alleen maar verder te versnellen. Brands en retailers kunnen hun ogen niet meer sluiten en zullen een gedegen marketingstrategie voor dit nieuwe afzetkanaal moeten ontwikkelen als toevoeging aan de bestaande marketingmix. Met een groot en internationaal team helpt Merkle, een wereldwijd data-gedreven marketingbureau, al jarenlang brands en retailers met het ontwikkelen en implementeren van een succesvolle marketplacestrategie. 

Merkle is een wereldwijd een belangrijke partner voor Amazon en ook trotse gold partner van Bol.com. Merkle krijgt daardoor als eerste toegang tot alle exclusieve BETA’s, insights en trainingen om klanten nog competitiever te laten zijn in de markt. Het marketplace team bestaat uit 35 specialisten waarbij we veelvuldig gebruik maken van de opgebouwde ervaringen in de US met betrekking tot de inzet van technologie. Merkle doet dit door middel van een nauwe samenwerking met de grote verkoopplatformen zoals Amazon, bol.com en ebay, waarbij zij als strategisch partners samen het maximale resultaat proberen te halen uit de marketplace activiteiten van verkopers.

Als we kijken naar de cijfers wereldwijd, dan zien we dat in de Verenigde Staten ruim de helft van de retail e-commerce aankopen worden gedaan op een marketplace, zegt Ted Hartkamp van Merkle Nederland. “In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland gaat het ook hard. Nederland blijft in dat opzicht nog iets achter, maar zit nu echt in een stroomversnelling. De retailomzet verschuift meer en meer naar online marketplaces.” Zijn collega Raoul van Tol vult aan: “Stonden brands en retailers in het begin nog heel argwanend tegenover het marketplaceconcept, anno 2020 zullen ze wel moeten meeliften. En waarom ook niet? Het biedt volop kansen.”

Achter de schermen

Amazon werd met veel bombarie gelanceerd in Nederland, maar vooralsnog lijkt het redelijk rustig rondom de Amerikaanse internetgigant. “Schijn bedriegt,” weet Van Tol. “Op de achtergrond is Amazon bezig met het websiteverkeer een enorme boost te geven om zo relevante data op hun website op te bouwen’. Ze kopen binnen Google Shopping vrijwel alle prominente plekken op en proberen zoveel mogelijk prime members te genereren. De marketingmachine draait wat dat betreft op volle toeren.” Ook bol.com zit niet stil en heeft nog altijd een enorm marktaandeel in Nederland. “Brands en retailers zijn over het algemeen zeer tevreden met bol. Covid-19 heeft de populariteit van online marketplaces bovendien nog een extra boost gegeven. Het bracht brands en retailers toch de nodige extra exposure en omzet, omzet die ze anders zouden zijn misgelopen. Kortom, het is absoluut zaak een gedegen marketplacestrategie te ontwikkelen.” 

Bol.com probeert zichzelf ook te differentiëren in de markt door zich bijvoorbeeld meer te focussen op het Fashion segment. “Hiermee willen zij zichzelf anders positioneren ten opzichte van een Amazon. Ook herkennen zij de toegevoegde waarde van het samenwerken met bureaus, waaruit ook het Partnership programma is ontstaan dit jaar. Hierdoor kunnen zowel bol.com als Merkle betere ondersteuning bieden aan bedrijven die zijn aangesloten bij het verkoopprogramma.”

Best practices

Merkle ondersteunt brands en retailers met het opzetten, onderhouden en uitbreiden van een marketplacestrategie. “We realiseren meer bereik door marketplace-advertising en SEO. Meer bereik en klanten vergt onder andere meer tijd en investering in logistiek, verkoop, retouren, marketing en klantenservice dus dit zien wij als een belangrijk element in ons advies. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk over de grens,” zegt Hartkamp. “Elk land heeft zo zijn eigen nationale marketplaces, zoals bol.com, met een groot nationaal bereik. Als je eenmaal klaar bent voor het verkopen op een marketplace is het adopteren van lokale marketplaces belangrijk in je overall strategie. Het is goed om een lokale marketplace op te nemen in je strategie, naast de grote wereldwijde spelers. Het mooie van ons als internationaal opererend bureau met 9.600 medewerkers in kantoren over de hele wereld, is dat we de best practices wereldwijd doorvertalen naar onze Nederlandse klanten. Dat geeft ons een hele sterke propositie.” Behalve voor het opzetten van een strategie om te gaan verkopen op online marketplaces, helpt Merkle bedrijven ook met het oprichten van een eigen online marketplace. “Het kan een interessant model zijn om je bereik en aanbod te vergroten,” onderstreept Hartkamp.

Customer journey

Uit benchmark onderzoek van Merkle in de Verenigde Staten blijkt dat online marketplaces veel effectiever zijn dan Google Shopping. “Consumenten converteren sneller op een marketplace dan in Google Shopping” zegt Van Tol. “De aankoopbehoefte bij Amazon ligt een stuk hoger. Een marketplace is bovendien een goed medium om bijvoorbeeld je overtollige restvoorraad te slijten, mogelijk zelfs in een ander land.” De heren geven toe dat online marketplaces prat gaan op hun gesloten ecosysteem. “Het is vaak lastig te meten wat het effect is van een externe marketingcampagne op bijvoorbeeld de verkopen op een marketplace,” zegt Hartkamp. “We zijn nu bezig om de complete customer journey inzichtelijk te maken inclusief de verkopen op online marketplaces. Zo zijn we in gesprek met bol.com om transactiedata te delen en te integreren in een datawarehouse om zodoende een compleet beeld van de customer journey te krijgen. Dat maakt dat we de marketingactiviteiten nóg gerichter kunnen ontwikkelen.”

Kortom, hoog tijd om met marketplaces te starten, resumeren beide heren. “Zorg ervoor dat je als brand of retailer de strategie alvast vormgeeft, zodat je kunt voorsorteren op de concurrentie. In ons ebook geven we de nodige praktische info en tips. Lezers van dit artikel kunnen zich bovendien aanmelden voor een gratis strategiesessie door één van onze specialisten.” Voor meer informatie, zie merkleinc.com

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*