Juist nu kansen voor e-commerce

Maatregelen die de regering treft om het coronavirus zo gecontroleerd mogelijk te laten verspreiden, zorgt voor veel impact op de retailbranche. Maar daar waar fysieke winkels de deuren moeten sluiten ontstaan er kansen voor e-commerce.

“Wat we nu zien gebeuren in Nederland is dat er plotseling nieuwe online initiatieven ontstaan. Retailers die door gebrek aan tijd of noodzaak online uitbreiding eerder als ondergeschikt zagen, zetten nu hele snelle stappen.” Aldus Bart Vincent van EffectConnect. “We zien dat horecaondernemers zich snel aansluiten bij online initiatieven als bijvoorbeeld Thuisbezorgd. Maar ook de bakker op de hoek waar je eerder wel online kon bestellen maar gewoon in de winkel betaalde, biedt nu opeens de mogelijkheid om via Ideal te betalen, zodat er zo min mogelijk handelingen in de winkel plaatsvinden.”

Nu bijna meer sales dan op Black Friday, de piekdag van 2019

“De afgelopen jaren zijn steeds meer retailers naast via hun eigen webshop ook via marketplaces gaan verkopen. Wat we nu zien is een enorme toename bij verkopen via dit kanaal. Via EffectConnect verkopen online retailers hun producten op marketplaces en wij zagen gisteren, maandag 16 maart 2020, dat onze klanten gezamenlijk de op één na hoogste omzet behaalden van het afgelopen jaar! Alleen 29 oktober 2019, Black Friday, verwerkten wij meer orders dan gisteren. Dat is écht enorm!”, aldus Vintcent.

Kansen voor omnichannel- en online retail

Retailers die al online verkopen via hun eigen webshop kunnen nu heel makkelijk de stap maken om te gaan verkopen via marketplaces. Die marketplaces bieden consumenten in deze onzekere tijd een zekere aankoop. Dat wil zeggen dat ze kunnen én willen vertrouwen op een bol.com of andere gevestigde marketplace om hun bestelling daadwerkelijk geleverd te krijgen. Deze organisaties hebben hun betrouwbaarheid de afgelopen jaren bewezen en kunnen deze zekerheid bieden.

Levertijden aanpassen belangrijk

Door een tekort aan medewerkers in de magazijnen, bijvoorbeeld door afmeldingen van zieke mensen of het gaan werken in ploegendiensten, kunnen steeds meer organisaties hun levertijd niet meer nakomen. Op zich is dat geen probleem, mits online verkopers vooraf hun belofte aanpassen. Kan er niet vanavond of morgen al geleverd worden? Dan dient tijdig het aanbod aangepast te worden naar bijvoorbeeld twee of drie dagen. De meeste consumenten begrijpen dat en hebben hier verder geen problemen mee. Mits vooraf bekend natuurlijk.

Logistiek kan een uitdaging worden

“Wat we momenteel zien gebeuren bij landen om ons heen is dat er problemen met de de logistiek ontstaan. In Duitsland wordt exporteren enorm beperkt en in Italië wordt helemaal niets meer bezorgd. Dát is wel een uitdaging”, aldus Vintcent. “De kans bestaat natuurlijk dat er minder logistiek op de weg zal gaan zijn, minder chauffeurs/koeriers. Daardoor zullen de levertijden langer worden. En we hopen natuurlijk dat er in Nederland geen strengere maatregelen genomen hoeven te worden.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*