Efficiënter facturen laten betalen en opvolgen

B2B e-commerce kenmerkt zich door veel terugkerende betalingen in plaats van ad hoc betalingen zoals bij B2C e-commerce. Met het platform van Twikey kunnen B2B organisaties alle relevante betaalmethoden heel efficiënt inzetten en opvolgen in de eigen administratie. Een gesprek met zaakvoerder Dominique Adriansens over de verschillende mogelijkheden die het platform van Twikey biedt, waaronder het online afsluiten van automatische incasso.

B2B e-commerce groeit snel. “Organisaties zullen zich moeten aanpassen om in de toekomst relevant te blijven,” begint Adriansens. “Dat betekent dat ze ook online vertegenwoordigd moeten zijn en brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Werden in het klassieke model nog vooral facturen uitgestuurd, nu zaken steeds meer online gebeuren, is het belangrijk om over de verschillende kanalen heen een optimale betaalmethodemix op te zetten. Met behulp van onze tools kunnen organisaties betalingsrelaties heel eenvoudig afhandelen.”

Vertrouwensrelatie

Steeds meer B2B organisaties bieden hun klanten de mogelijkheid om online een automatische incasso af te sluiten. Adriansens: “Maar liefst 40% van alle betalingen verloopt al op deze manier in B2B. De relatie tussen een klant en zijn leverancier is namelijk een vertrouwensrelatie met telkens terugkerende facturen De laatste paar jaar is het gebruik van automatische incasso in België met meer dan 35% gestegen. Andere betaalmethoden zijn steeds minder populair. Zo worden corporate credit cards bijvoorbeeld minder gebruikt en neemt ook het aantal bankoverschrijvingen af. Logisch, want automatisch incasso brengt de nodige voordelen met zich mee, zeker in B2B met in verhouding veel terugkerende betalingen. We hebben zelfs klanten die 100% via automatische incasso innen.”

Online domiciliëringsmandaten afsluiten

Omdat Twikey als enige partij in de Benelux domiciliëringsmandaten (automatische incasso) online kan afsluiten in samenwerking met de banken, hebben ze een goed beeld van de markt. “We zien héél duidelijk bovengenoemde trends,” zegt Adriansens. “Maar e-commerce gaat ook hand in hand met e-invoicing. De factuur wordt minder op papier bezorgd. In deze context is het ook eenvoudig om betaallinks en QR codes toe te voegen aan de factuur. In de B2B context zijn die minder effectief omdat middelgrote en grote bedrijven de betalingen laten regelen door hun boekhoudsysteem. Om betalingen te ontvangen van kleinere bedrijven is dit wel goed om dit toe te voegen aan de betalingsmix.”

Een andere trend, die perfect via automatische incasso geregeld kan worden, is die van gespreid betalen. “In plaats van één grote ‘factuur’ wordt de betaling opgesplitst in kleinere bedragen. Zie het als een ‘afbetalingsregeling’. Ook ons platform biedt die mogelijkheid om gespreid betalen aan te bieden, waarbij al het ‘papierwerk’ van A tot Z geregeld is.”

E-commerce maakt het veel eenvoudiger om bestellingen te plaatsen, ook in een B2B omgeving. “Aan het einde van de rit moeten de betalingen wel verwerkt worden,” benadrukt Adriansens. “We stellen B2B organisaties met ons platform in staat om enerzijds alle mogelijke betaalmethoden te aanvaarden, in samenwerking met PSP’s en banken. Anderzijds staan we ook in voor de volledige opvolging. Omdat via Twikey alle transacties via één platform verlopen, is het voor de boekhouder eenvoudiger om alle info te gaan reconciliëren ten behoeve van het opvolgings- en afpuntingsluik in het boekhoudpakket. Dat maakt het werk aanzienlijk efficiënter. Wij proberen de meest voordelige betaalmethoden voor de klant te gaan bepalen zonder extra kopzorgen voor de boekhouder.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*