Domeinnamen in B2B: 4 cruciale punten

Domeinnamen: een bijzaak waar geen enkele online retailer zonder kan. Ook in de B2B. Sedo.com, het grootste wereldwijde handelsplatform voor domeinnamen, publiceerde afgelopen week haar Global Domain Report over de ontwikkeling van de domeinnamenmarkt. In Nederland groeide de domeinnamenmarkt met 4% en de handel in domeinnamen met 26% ten opzichte van een jaar eerder, ondanks het uitblijven van spectaculaire grote verkopen. De reden? Ook Nederlandse ondernemingen focussen op B2B zijn zich meer bewust van de waarde van een goede domeinnaam. Maar wat is die waarde precies en hoe benut je deze maximaal? Vier tips.

Digitalisering versnelde in 2020

In 2020 registreerden Nederlandse ondernemingen circa 1.000.000 nieuwe domeinnamen. Een stijging van 20% ten opzichte van een jaar eerder. De handel in bestaande domeinnamen groeide met 26%. Vooral door aankopen van enkele honderden of enkele duizenden euro’s. Veel van deze bedrijven waren B2B-organisaties die voor corona de stap naar online nog niet (voldoende) gemaakt hadden. In de eerste lockdown steeg het percentage B2B klanten dat via internet bestelde van 39% naar 48%, zo blijkt uit de recente marktmonitor van Thuiswinkel.org. Voor specialistische goederen en halffabricaten was deze stijging nog veel harder. Zo steeg het percentage bouwbedrijven dat online bestelde van 44% naar 60%. 

Domeinnaam en website steeds crucialer

Voor B2B bedrijven die de transitie naar online nog moesten maken, betekende dit werk aan de winkel. Hun sales dreven primair op persoonlijk contact en wat ze online deden, ging via bestaande platforms. Persoonlijk contact werd door corona echter sterk beperkt. Daarom investeren B2B-bedrijven meer dan ooit in een eigen website en domeinnaam. Bij SIDN merkten wij dit door het toenemende aantal registraties en vragen die daarover bij ons binnen kwamen. 

Daarom vier tips gebaseerd op die contacten.

1.   Domeinnamen voor B2B zijn relatief vaak vrij

B2B partijen hebben het voordeel dat de namen van hun producten en diensten vaak relatief specialistisch en daardoor nog beschikbaar zijn. Zeker wanneer je gebruik maakt van een merknaam in combinatie met een productsoort (denk aan sligro-wijnen.nl, oosterberg-besturingstechniek.nl, etc..). De gouden combinatie is een goed leesbare domeinnaam waarvan de .nl en .com beschikbaar zijn. Bestaat de naam uit twee trefwoorden dan is het raadzaam zowel de variant met als zonder verbindingsstreepje te registreren (bijv. onlineretailer.nl en online-retailer.nl). Met vier domeinnamen heb je je online presence dan goed geregeld. Weet je nog niet welke naam je wilt gebruiken? Met behulp van online zoektools als Namestudio.com en Meerklikmet.nl kun je snel door honderden suggesties browsen.

2.   Ook bezette namen zijn te krijgen

Is de naam bezet? Dan kan het nog steeds de moeite waard zijn deze te acquireren. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt kost dit zelden een fortuin: de mediaanprijs van een zakelijke .nl-domeinnaam lag in 2020 op € 750. Er zijn natuurlijk ook uitschieters. Een voorbeeld zijn de duurdere domeinnamen voor groothandels die nu te koop staan op Sedo.com:

 NaamPrijs
1Wholesale.nlNOTK
2Verpakkingsgroothandel.nl€ 23.000
3Groothandelaars.com€ 18.00
4Groothandelbouw.nl€ 6.000
5Technischegroothandel.com€ 2.200

Dit is alleen relevant voor generieke domeinnamen. Domeinnamen die gebruikmaken van of sterk lijken of jouw merk- of handelsnaam kun je vaak in bezit krijgen via een geschillenregeling. Dit is een buitengerechtelijke procedure die per domein (.nl, .com) vastgelegd is. De kosten hiervan zijn gemaximeerd (voor .nl op € 1500) en veel lager dan die van de gang naar de rechter.

3.   B2B en B2C hoeven niet altijd op verschillende sites

Verkoop je B2B en B2C? Bij veel partijen leeft de misvatting dat het technisch onmogelijk is dit op dezelfde site te doen. Dat is een misvatting. Je kunt gebruikmaken van subdomeinen (bijv. particulier.tools.nl & zakelijk.tools.nl) of beide groepen op dezelfde site bedienen. De meeste E-Commerce platforms zijn in staat om op basis van log-ins B2B-prijzen verborgen te houden voor niet-zakelijke klanten. Of je het qua branding onder dezelfde naam wilt doen hangt af van je business. In dat laatste geval adviseren wij je wel de domeinnaam te claimen voor je met de handelsnaam naar buiten treedt of deze inschrijft bij de KvK.

4.   Wees je bewust van de waarde

De meeste grote E-Commerce ondernemingen hebben een portfolio dat in de honderden of zelfs duizenden domeinnamen loopt en een veelvoud hiervan waard is. Vaak zijn zij zich daar zelf niet van bewust. Het is een gemiste kans dat dergelijke domeinnamen vaak zonder de waarde te overwegen worden opgeheven, wanneer ze niet gebruikt worden. Daardoor loop je mogelijk een leuk bedrag per domeinnaam mis, maar vervelender: je stelt een derde partij zoals een concurrent in staat de naam te gebruiken en te profiteren van de online reputatie die jij voor dat domein opgebouwd hebt. Dit kan gebruikt worden door concurrenten, maar ook door cybercriminelen die de domeinnaam kunnen gebruiken om zich als jou voor te doen. In de afgelopen jaren hebben die laatsten hun werkterrein verlegd van de steeds beter beveiligde financiële sector naar bedrijven met een minder hoog profiel, zoals groothandels en fabrikanten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*