Black Friday? Voor MKB’ers is het meer Beige Friday

Door Ray Bak, Sales Director Nederland, België en UK bij Ingenico

Black Friday is snel overgenomen door de Europese markt. Volgens internationale data van Ingenico Group, was het de drukste shopdag van 2018, met meer transacties dan op welke andere dag in het jaar ook. Er waren 21% meer transacties in Europa op Black Friday dan op de tweede drukste peak sales dag: Single’s Day, en 90% meer transacties dan op een gemiddelde vrijdag in 2018. Verder is er 175% meer uitgegeven dan op een gemiddelde vrijdag.

Maar is Black Friday naast de grootste sales dag van het jaar ook de beste? De enorme omvang van het evenement kan het voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB’ers) moeilijk maken om een doorbraak te bereiken of impact te hebben. eCommerce-reuzen zoals Amazon hebben uitgebreide klantenbestanden, alomtegenwoordige merkaanwezigheid en kolossale marketingbudgetten die hen een voorsprong geven. Het is geen verrassing dat kleinere bedrijven, met hun beperkte merkherkenning en vermogen om kortingen te geven, moeite hebben om te concurreren tijdens Black Friday.

Wat uiteindelijk  betekent dat Black Friday voor veel verkopers meer een ‘Beige’ vrijdag is. Ze worstelen om de aandacht te krijgen die ze verdienen en zien niet de piek in de verkoop die ze zouden willen zien.

Gelukkig is Black Friday niet de enige peak saes waaraan verkopers kunnen deelnemen. Tien jaar geleden bleef het totale verkoopvolume het hele jaar door redelijk gelijk, met slechts een paar pieken in de verkoop rond belangrijke feestdagen. Tegenwoordig zijn er echter meer zogenoemde peak sales gedurende het jaar dan ooit tevoren en hun omvang neemt voortdurend toe.

Er zijn voor de hand liggende internationale peak sales periodes zoals Kerstmis, Pasen, Valentijnsdag, Halloween, maar er zijn ook lokale feesten zoals Bastille Day in Frankrijk en natuurlijk Sinterklaas in Nederland en België.

Maar we zien ook dat bedrijven hun eigen peak sales creëren. Amazon creëerde zijn eigen jaarlijkse ‘Prime Day’ en zes Franse retailers (Casino Group, Showroomprive.com, Carrefour, Fnac Darty, Boulanger en La Redoute) werkten samen om ‘French Days’ te creëren. Verkoopevenementen zoals ‘Barbecue Day’ zijn opgezet om specifieke productcategorieën te pushen, bijvoorbeeld door het promoten van chargrills in de zomer.

En dit is niet beperkt tot de grote merken – ook kleinere bedrijven kunnen hier aan meedoen. American Express startte Small Business Saturday in 2010, en moedigde consumenten aan om te winkelen in hun lokale buurtwinkels op de zaterdag tussen Black Friday en Cyber ​​Monday (Amex voert ook een Shop Small-campagne uit waarin kaarthouders cashback ontvangen voor winkelen bij deelnemende lokale bedrijven). Onafhankelijke platenzaken, aangespoord door de opleving van vinyl, creëerden Record Store Day, die vaak exclusieve releases van prominente artiesten omvat. Kleine boekhandels zien ook een enorme omzetstijging rond World Book Day.

Nieuwe klanten bereiken met nieuwe shopervaringen

Alternatieve peak sales dagen, bieden kleine bedrijven ook de mogelijkheid om klanten buiten hun thuismarkt te bereiken. Consumenten kopen steeds vaker bij eCommerce-bedrijven uit andere landen en consumenten waarderen het aspect van de winkelervaring steeds meer dan kortingen.

Volgens ons onderzoek waardeerden slechts 45% van de Britse consumenten en 37% van de Belgische shoppers kortingen boven alle andere redenen bij het online winkelen. In plaats van kortingen, geeft de helft van de Spaanse consumenten nu de voorkeur aan andere prikkels, zoals unieke producten, loyaliteits- en verwijzingsbonussen, de mogelijkheid om langer te retourneren of gratis verzending de volgende dag. Deze grote vraag naar alternatieven voor kortingen is overal in Europa te zien -, 34% in Nederland, 46% in België en 27% in de UK.

MKB’ers kunnen zich ook op andere aspecten van de winkelervaring richten om deze cross border klanten aan te trekken. Unieke nicheproducten en -diensten zijn de kracht van een kleinere ondernemers. Het aanbieden van personalisatie-opties waar mogelijk, bijvoorbeeld naamgravures, aangepaste productkleurenschema’s, enz.,  kan de persoonlijke touch toevoegen die veel shoppers van kleinere bedrijven verwachten.

Klantenservice is een ander gebied waarin MKB-bedrijven grote bedrijven kunnen overtreffen. Kleinere bedrijven kunnen directe, persoonlijke communicatie hebben met potentiële klanten – vragen beantwoorden en aanbevelingen doen voor de juiste producten voor het individu.

Verder kun je voor meer klantbindening zorgen door te posten op social media. Door het gesprek met klanten aan te gaan zorg je voor een grotere merk betrokkenheid. Ook voor kleinere bedrijven is dit een manier om makkelijk naamsbekendheid te creëren. Hiervoor kun je gebruikmaken van de toolkit van Ingenico, waarbij je banners en visuals kunt aanpassen naar je eigen wensen.

De betaalervaring

Consumenten waarderen de eenvoud van betalingen steeds meer bij het winkelen tijdens peak sales. Dit is een vaak over het hoofd gezien aspect van de winkelervaring, met name voor kleinere bedrijven, maar het is een belangrijk onderdeel waarvoor er enkele eenvoudig te implementeren oplossingen zijn.

Het creëren van een makkelijke checkout en betaalervaring, zoals het aanbieden van een single click checkout en het waarborgen van mobiele functionaliteit voor betaalpagina’s, kan de betrokkenheid van de consument vergroten. Deze functies maken de winkelervaring soepeler en eenvoudiger, vooral omdat klanten vaker aankopen doen op mobiele apparaten tijdens peak sales.

Lokalisatie is ook ongelooflijk belangrijk, met name voor cross border aankopen. Elke regio heeft specifieke verwachtingen van de betaalervaring, wat betekent dat het aanbieden van lokale betaalopties en valuta’s cruciaal is. Klanten uit het buitenland gaan veel vaker over tot kopen als ze zien dat ze kunnen betalen met hun gewenste betaalmethode of in hun lokale valuta.

Beige is het nieuwe zwart

Black Friday wordt vaak gedomineerd door eCommerce-reuzen zoals Amazon, wat betekent dat het misschien niet de beste peak sales dag is voor kleinere bedrijven. Maar het is niet de enige peak sales dag op de kalender! Er zijn veel andere nationale en internationale peak sales waarop bedrijven kunnen inspelen.

Door zich te concentreren op wat ze het beste doen – nicheproducten aanbieden, persoonlijke klantenservice en maatwerk – kunnen MKB’ers zich richten op nieuwe klanten in nieuwe markten en hun marktaandeel vergroten.

Advies nodig voor het optimaliseren van het betaalplatform van jouw bedrijf zodat je op tijd bent voor Black Friday? Ga naar www.ingenico.nl/epayments.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*