Bijna een derde shopt bewust minder door inflatie

Het personeelstekort sijpelt door in elke sector; overal voelen werkgevers én werknemers dat de arbeidsmarkt krapper is dan ooit. De retailsector is hierin geen uitzondering. Daarnaast zorgt ook de huidige inflatie voor veranderingen in ons koopgedrag waardoor zowel consumenten als retailers de effecten merken. Maar wat blijkt? Winkelend Nederland heeft voor beide situaties begrip. Zo heeft drie op de vijf Nederlanders (61%) er begrip voor wanneer een bestelling later wordt bezorgd en worden zij creatief om bewuster met hun geld om te gaan. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Happy Index* van Manhattan Associates.

Nederland lijdt onder de inflatie en consumenten houden de vinger op de knip. Bijna een derde van de Nederlanders (30%) shopt bewust minder door de inflatie. Daarnaast kijkt 41 procent vaker naar aanbiedingen en nog iets meer (42%) speurt bij een online aankoop altijd naar een kortingscode. Het vergelijken van meerdere websites om zeker te zijn van de goedkoopste deal is ook een goede manier om op de kleintjes te letten, bijna twee derde (64%) doet dit.

De gevolgen van het personeelstekort worden niet alleen opgemerkt bij het online winkelen en eventueel vertraagde bestellingen, ook in de winkelstraten is het voelbaar. Een van de voordelen van de fysieke winkel ten opzichte van de webshop is de mogelijkheid om producten te passen of testen voor het doen van een aankoop. Door het personeelstekort zijn sommige winkels genoodzaakt aangepaste openingstijden te hanteren en zijn niet alle paskamers beschikbaar. Toch raakt de helft van winkelend Nederland (49%) niet gefrustreerd wanneer paskamers gesloten zijn wegens personeelstekort, tegenover 22 procent die enige vorm van frustratie ervaart. 29 procent staat neutraal tegenover deze kwestie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*