Bang voor onbekende shop

E-commerce

Vrijwel iedere Nederlandse internetgebruiker heeft online een aankoop gedaan. Toch durft zo’n 20% van de mensen niet te kiezen voor een webshop waar men niet eerder heeft gekocht. De meest genoemde reden is dat men bang is dat de shop niet echt bestaat. Dit blijkt uit recent onderzoek van beslist.nl.

Niet iedereen twijfelt aan het bestaan van een onbekende webshop. Voor 15% van de respondenten geldt dat zij al een vertrouwd adres hebben voor het product dat ze willen kopen. Toch zijn er naast het wel of niet bestaan van een shop ook nog andere twijfels. Zo is bijna 15% onzeker over de levering en vindt 13% het betaal- en afleverproces van de betreffende webshop onduidelijk. Zo’n 10% van de respondenten geeft tot slot aan dat men niks bestelt bij een onbekende webshop omdat zij niet goed in kunnen schatten wat de kwaliteit van de producten is.

Voor de minder bekende shops is er nog veel winst te behalen op het gebied van vertrouwen. Om te beginnen met voorraadinformatie, betaalmogelijkheden en communicatie met de klant. Het onderzoek wijst uit dat hier voor onbekende webshops nog veel kansen liggen om het vertrouwen van de consument te winnen. Door consumenten een product direct op de beslist.nl te laten bestellen draagt ook het online winkelcentrum bij aan het vertrouwen van de consument in een webshop. Maar liefst 69% van de consumenten geeft aan dat dit meer vertrouwen en zekerheid geeft.

Doel van het onderzoek was antwoord te krijgen op de vraag wat voor consumenten de belangrijkste redenen zijn om een product direct via het online winkelcentrum te bestellen en wat hun ervaringen zijn. Aan het onderzoek deden 1.100 respondenten mee die weleens een product op beslist.nl hadden gekocht. Met deze mogelijkheid zet beslist.nl een volgende stap in het samenbrengen van webshops en kopers door efficiënte online marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*