Laden...

Webshop Keurmerk verovert de internationale markt

Webshop Keurmerk is het grootste keurmerk voor webwinkels van Nederland en inmiddels het grootste keurmerk in Europa. Met bijna 5.000 aangesloten webshops is de organisatie niet alleen in Nederland actief maar ook in België, Duitsland en Frankrijk. We gaan in gesprek met Mark Teurlings, voorzitter van Stichting Webshop Keurmerk.

Webshop Keurmerk is het grootste erkende keurmerk en brancheorganisatie voor webshops en thuiswinkels van Nederland en wordt gesteund door de Consumentenbond. “Aangezien online shoppen ook steeds meer internationaal gebeurt, zijn we onze scope gaan verbreden,” zegt Teurlings. Voor Webshop Keurmerk een reden om zich over de grenzen te begeven met inmiddels ook een internationale naam: Webshop Trustmark. “Inmiddels zijn we ook het grootste keurmerk in België. Daarnaast zijn we gestart in Duitsland en Frankrijk. En meer landen volgen,” stelt Teurlings strijdlustig. “Met een keurmerk geven webshops aan dat zij de wettelijke regels naleven. Dat wekt vertrouwen van de consument en dat is essentieel. We kregen al veel langer de vraag om onze voorwaarden in het Duits en Frans te leveren.”

Klantbeoordelingen

Behalve expansie naar het buitenland zoekt Webshop Keurmerk op meer gebieden uitbreiding en versterking van het aanbod. Vorig jaar is Teurlings een overeenkomst aangegaan met Trustpilot: een van origine Deens bedrijf dat wereldwijd actief is met het tonen van klantbeoordelingen van webshops. “Iedere bij ons aangesloten webwinkel krijgt een gratis account.” Daarnaast is Webshop Keurmerk recent toegetreden tot Emota, een samenwerkingsverband van alle belangrijke brancheorganisaties in Europa. Gezamenlijk wordt door Emota en Webshop Keurmerk invloed uitgeoefend op de Europese regelmakers ten behoeve van de samen 11.000 webshops en de miljoenen consumenten. Teurlings vindt dat een webwinkel gewoon goed moet zijn. “Groot of klein, dat maakt niet uit; iedere webwinkel betaalt dan ook een vergelijkbare contributie. Het mooie is dat we slechts één jaarbijdrage hanteren voor wereldwijde vermelding. Het jaarbedrag is vastgesteld op 195 euro exclusief BTW. Wij hebben er geen belang bij om webwinkels aan ons te willen binden omwille van een hoge contributiebijdrage, want iedereen betaalt evenveel. Van al onze webwinkels weten consumenten dus dat wij ze houden aan Europese en nationale wetgeving en aan onze keurmerkcode.”

Bescherming

Consumentenvertrouwen is essentieel voor webshops. Wie eenmaal een slechte ervaring heeft, krabt zich wel twee keer achter de oren voor een volgende aankoop. Een keurmerk beschermt. Overtredingen hebben vaak te maken met het niet nakomen van leveringen of het niet terugbetalen van retouren. Met PayPal en creditcard is de consument beschermd voor aankopen die niet geleverd worden. Teurlings: “Heb je als consument al twijfels bij een bepaalde webshop, kies dan een betaalwijze die je beschermt of kies voor betalen achteraf.”

Bemiddeling

Mochten een consument en een webshop er bij een geschil samen niet uitkomen, dan bemiddelt Webshop Keurmerk. Althans, als de webshop het keurmerk draagt. Teurlings: “We hanteren daarbij geen verbogen kosten; onze bemiddeling is gratis. Het doel is altijd om een geschil op te lossen. Dat blijkt in de praktijk helaas niet altijd mogelijk. De consument kan er dan voor kiezen via de Stichting Geschillencommissie een onafhankelijke geschillencommissie te laten bemiddelen. Als die de consument in het gelijk stelt, moet de veroordeelde webshop de uitspraak nakomen.” Webshop Keurmerk biedt de garantie dat zij de uitspraak zullen nakomen, mocht de webshop dat niet doen. In de volgende edities van OnlineRetailer zal Mark Teurlings steeds een column schrijven over hetgeen hij ‘meemaakt’ in de dagelijkse praktijk. Wordt dus vervolgd!

  • DELEN