Laden...

Vijf tips om webshops te laten voldoen aan de wettelijke norm

TrustedShops0117

De informatievoorziening, het aankoopproces en het eventuele retourneren verloopt via de meeste webshops vlekkeloos. Toch is het voor webshopeigenaren niet altijd vanzelfsprekend dat ze aan alle gestelde wettelijke eisen voldoen. Recent onderzoek van de Europese Commissie laat bijvoorbeeld zien dat twee derde van de webwinkels zich niet aan de regels houdt. Zaken die voor de hand lijken te liggen, blijken gebonden aan wettelijke regels. Met de volgende tips voorkomen webshops onnodig hoge boetes.

  1. Zorg voor de vereiste identiteitsinformatie

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar veel retailers zien deze eis in de praktijk over het hoofd: online retailers hebben een zogenaamde informatieplicht. Deze plicht houdt onder andere in dat het bezoekadres van de retailer een prominente plek in de webshop heeft. Alleen een postbusnummer is hierbij niet voldoende. Door gebruik te maken van een duidelijke en permanent aanwezige link naar uitgebreide informatie over de onderneming, zorgt de webshopeigenaar ervoor dat de consument gemakkelijk informatie kan vinden over de identiteit van de ondernemer en kunnen boetes worden voorkomen. Een ‘Contact’ of ‘Colofon’ pagina met daarop alle relevante informatie is een aanrader.

  1. Vraag om toestemming voor cookies

Er zijn verschillende soorten cookies waar zowel de consument als de online retailer rekening mee moet houden, namelijk: functionele-, tracking- en analytische cookies. Functionele cookies zijn onmisbaar voor de retailer. Ze zijn nodig om een winkelmandje te laten functioneren en dus om een aankoop te kunnen doen. Tracking- en analytische cookies zijn niet essentieel, maar voor de retailer erg handig als ze de webshop willen verbeteren. Aan deze cookies zijn echter strikte regels verbonden. Op grond van de wettelijke cookiebepaling mogen consumentengegevens bijvoorbeeld enkel door cookies uitgelezen worden indien de consument hiervoor toestemming geeft en op de hoogte is van de doeleinden.

De online retailer moet de consument dus bij het bezoeken van de homepage informeren over het feit dat de webshop gebruik maakt van cookies. Een banner met informatie en de vraag om toestemming voldoet al.

  1. Meld klanten niet automatisch aan voor de nieuwsbrief

Online retailers willen natuurlijk dat hun klanten zich inschrijven voor de nieuwsbrief, om het contact warm te houden. Hier is echter expliciete goedkeuring voor nodig, wat ook wel de opt-in wordt genoemd. Vaak moet de klant hiervoor een check-box aanvinken. Technisch gezien is het mogelijk om deze optie al vooraf aan te vinken, zodat de klant deze optie zelf eventueel uit kan schakelen. Hoewel het technisch mogelijk is, is het wettelijk verboden sinds 2014. Een vooraf aangevinkt vakje betekent namelijk dat de consument geen actieve toestemming heeft verleend en actie moet ondernemen wanneer hij of zij geen interesse heeft in de nieuwsbrief.

  1. Volg het herroepingsrecht

Bij het opstellen van de retour-pagina moet de online retailer zich nadrukkelijk aan het herroepingsrecht houden. Hierbij kan het benoemen van eigen uitzonderingen al voor problemen zorgen. Veel ondernemers zijn zich er misschien niet van bewust dat een tekst als ‘Het product moet in de ongeopende oorspronkelijke verpakking worden teruggestuurd’ niet is toegestaan. Een dergelijke zin vormt namelijk een beperking op het herroepingsrecht van de consument. Daarnaast is consistentie in formulering erg belangrijk. Stel bijvoorbeeld dat op de retour-pagina staat dat de retourzending binnen veertien dagen terug moet zijn, maar op het retourformulier staat dat dat zeven dagen is, dan riskeert de online retailer hoge boetes. De klant heeft namelijk het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst te ontbinden en nog eens veertien dagen om het product terug te sturen. Naast boetes, kan de online retailer hierdoor ook klanten mislopen. Klanten die tevreden zijn over het retourneringsproces, kopen namelijk meer bij de desbetreffende webwinkel omdat zij minder risico ervaren, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

  1. Zorg dat de bestelbutton duidelijk is

Zelfs voor de bestelknop, de voor de retailer belangrijkste button op de hele website, bestaan er wettelijke regels. Deze zijn in het leven geroepen omdat de consument niet altijd op de hoogte bleek van het feit dat na het klikken op deze button de betaalverplichting volgde. In de wet is daarom bepaald dat de knop een heldere tekst moet bevatten waaruit blijkt dat de consument een betalingsverplichting aangaat. Toegestane teksten zijn onder andere ‘nu kopen ’ of ‘bestellen met betalingsverplichting’.

Teksten: Dashne Faraj, juriste bij Trusted Shops

 

  • DELEN