Laden...

Consequenties van het niet-verstrekken van het modelretourformulier

MarkTeurlings

 

Veel ondernemers met een webshop weten niet waar zij het modelretourformulier moeten plaatsen op hun webshop. Wij krijgen hier veel vragen over en omdat het niet of verkeerd plaatsen van het modelretourformulier verstrekkende consequenties kan hebben, geef ik graag verduidelijking.

Het modelretourformulier is het standaardformulier dat door een consument gebruikt kan worden wanneer de consument binnen de retourtermijn een product wil retourneren. Zoals u wellicht al weet is de retourtermijn in Nederland 14 dagen, ingaande op de dag van ontvangst van het product. De consument heeft vervolgens vanaf het moment van de retourmelding nog 14 dagen de tijd om het product terug te zenden. De consument kan zonder opgaaf van redenen het product retourneren. De retourkosten zijn voor rekening van de consument.

De consument kan voor het retourneren van het product het modelretourformulier gebruiken maar dit hoeft niet. De consument mag ook per mail aangeven dat het product geretourneerd wordt. De webshop is wel verplicht het formulier op de webshop downloadbaar te maken en actief onder de aandacht te brengen van de consument. Doet de webshop dit niet dan loopt deze de kans dat de wettelijke bedenktijd wordt verlengd tot twaalf maanden. Wanneer het formulier alsnog door de webwinkelier aan de klant wordt gegeven, krijgt de consument een bedenktijd van veertien dagen na verstrekking.

Het is dus belangrijk het modelretourformulier te verstrekken, maar waar moet het worden geplaatst op de webshop? Voor de leden van Webshop Keurmerk zit het modelretourformulier standaard achter de algemene voorwaarden. Naast de algemene voorwaarden is het van belang dat het formulier ook actief aan de klant worden verstrekt.

De webshop heeft immers een informatie verplichting. De webshop kan dit doen door het modelretourformulier fysiek mee te zenden met de bestelling en/of een pdf bij de orderbevestiging per mail, of in elk geval een directe link naar een (download- en printbaar) retourformulier op de website van de ondernemer.

De beste plek hiervoor is naast de algemene voorwaarden de retourinformatiepagina. Op deze wijze staat alle informatie over het retourneren op één plek. Daarbij is het aan te raden in de footer een kopje ‘retourneren’ te maken zodat deze informatie direct duidelijk zichtbaar is.

Met kleine aanpassingen kunt u uw webshop snel op orde krijgen. Mocht u nog vragen hebben of willen checken of het op de door u gekozen wijze conform de wetgeving is, kunt u mailen naar info@keurmerk.info en helpen wij u graag verder. Tevens kunnen lezers van OnlineRetailer zich aanmelden bij Webshop Keurmerk met een korting van 3 maanden. In plaats van €195,00 betaalt u €146,25. Aanmelden kan via www.keurmerk.info In stap 5 dient u dan aan te geven dat u via OnlineRetailer bij ons bent gekomen en dan zullen wij de korting verwerken.

Mark Teurlings, Voorzitter Stichting Webshop Keurmerk / Trustmark

  • DELEN