Laden...

Bezoekersrecord voor Webwinkel Vakdagen 2017

WWVD0117

Voor de elfde keer vond op 18 en 19 janauri jongstleden het belangrijkste e-commerce event van de Benelux plaats, de Webwinkel Vakdagen. De 2017 editie heeft meer bezoekers weten te trekken dan alle voorgaande versies van de beurs, zo heeft organisatie OGZ laten weten. “De combinatie van prikkelende presentaties, actieve standhouders en een goede organisatie hebben geleid tot tevreden geluiden alom.” Ook de videocrew van OnlineRetailer was uiteraard van de partij. Op onze website en ons videokanaal vind je een uitgebreide compilatie van de elfde editie van de Webwinkel Vakdagen.

De vele thema’s van de Webwinkel Vakdagen 2017 waren verdeeld over twee dagen. Op woensdag 18 januari kwamen de thema’s connected store, B2B, Travel, Advanced Marketing, Mobile, Conversie en Customer Experience aan bod. Op die dag wisten 5.627 bezoekers hun weg naar de Jaarbeurs te vinden. De nadruk van deze tweede dag lag meer nog dan de eerste dag op data. Op 19 januari kwamen de thema’s operations, selling, B2B, content, digitalisering van de overheid, cross border en brands aan bod. Tijdens de tweede beursdag mocht de organisatie 5.489 bezoekers verwelkomen. 490 bezoekers zijn zelfs beide dagen op de beursvloer aanwezig geweest. In totaal heeft de elfde editie van de Webwinkel Vakdagen 11.116 bezoekers mogen verwelkomen, een nieuw record.

Mobiel is key
Onder de 250 exposanten was er grote tevredenheid over de bezoekers en de presentaties. Op de beursvloer zelf was aan beleving geen gebrek. Virtual Reality in combinatie met racevoertuigen deed het goed. Standhouders lieten merken hoe belangrijk het aspect beleving is bij het verkopen van diensten en producten. Daarnaast was er ook veel animo voor de vele presentaties. Eén van de drukst bezochte presentaties was de keynote van Google. Pim van der Feltz, Director Google Netherlands, had duidelijk naar het advies geluisterd dat hij in 2016 meekreeg van de bezoekers: ‘geef ons een tip mee voor volgend jaar’. Die opdracht nam hij ter harte en de boodschap voor 2017 was even kort als krachtig: ‘Check hoe goed je bent op het gebied van mobile’. Volgens Van der Feltz vertaalt alles wat je als onderneming doet in 2017, maar ook daarna, zich naar hoe goed je als bedrijf opereert op een mobiele telefoon. “Lukt het je niet om mobiel goed te werken, vergeet het dan maar,” aldus de Google Director.

Testen, testen, …
Tijdens de presentaties gingen de diverse sprekers dieper in op de data achter en de beweegredenen voor de keuzes die ze maken. Dit werd goed duidelijk bij de presentatie van Andre ten Wolde, CEO van Domino’s Pizza Netherlands & Belgium. Domino’s laat klanten inmiddels met een mobiel device pizza’s bestellen, ongeacht of ze op het strand of in het Vondelpark zijn. Domino’s voert ook regelmatig tests uit. De data die het daarmee vergaart is volgens de CEO onmisbaar. “Soms bevestigen tests een vermoeden, maar soms ook tonen tests aan dat onze verwachtingen absoluut niet juist zijn. Ik kan ondernemers dus alleen maar adviseren hierin veel energie te steken.”

Alec Minnema, werkzaam als consultant bij Ordina VisionWork, liet zien waarom het zinvol is om goed uit te zoeken waarom consumenten bepaalde keuzes maken. Minnema onderzocht of product retouren een vloek of een zegen zijn voor webwinkels. Wat blijkt: beide is het geval. Een webwinkel die de drempel verlaagt om producten te retourneren, kan hiermee vertrouwen kweken. Maar de grotere hoeveelheid retouren is wel een aanslag op de winstgevendheid van de onderneming. Benieuwd naar wat er zich nog meer heeft afgespeeld op de beursvloer? Check onze website www.online-retailer.nl of ons videokanaal op YouTube.

  • DELEN