Laden...

Tot de verBEELDing spreken

zelden0516

Het besef dat kwalitatieve fotografie een positieve bijdrage kan leveren aan de conversie in een webshop heeft volgens Bastiaan van Ederen van Studio Zelden de laatste jaren een behoorlijke vlucht genomen. “Gelukkig maar, want beelden worden steeds belangrijker.” Toch kan er door menigeen nog wel een verbeterslag worden gemaakt. Van Ederen geeft tips and tricks om op een relatief kostenvriendelijke manier toch tot de verbeelding te kunnen spreken.

De basisregels voor het inrichten van een webshop heeft iedereen wel onder de knie, meent Van Ederen. “De indeling moet goed zijn, over de routing naar de check-out wordt goed nagedacht, kortom, alles wordt in het werk gesteld om het aankoopproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Net als in een fysieke winkel is er ook steeds meer aandacht voor de beleving online. Dat wekt niet alleen vertrouwen, maar is ook goed voor de branding van een merk en de klantbinding. Kwalitatief goede productfotografie kan daar een serieuze bijdrage aan leveren. Niet langer is alleen een simpele packshot fotografie toereikend. De productpresentatie moet betrouwbaar zijn en vooral ook heel realistisch. Een combinatie van productfoto’s met model- of sfeerbeelden maken dan absoluut het verschil.”

Vertrouwen geven
Volgens Van Ederen wil de consument zijn beoogde product ook in een natuurlijke setting ervaren, zoals ook gebeurt in een fysieke winkel. “Dat geeft een bevestiging op hun keuze. Wij adviseren daarom om productfoto’s te combineren met sfeerbeelden of toegepaste beelden. Als het gaat om bijvoorbeeld een windscherm, is het slim om zowel de statische beelden te tonen, alsmede een sfeerbeeld van het product in gebruik / in de tuin. Voor fashion is het ideaal om naast de productfoto’s ook modelfoto’s te laten zien, met daarbij de juiste specificaties in de tekst. Om de kosten relatief laag te houden, kun je ervoor kiezen om modelbeelden te tonen zonder het gezicht. Dat scheelt aanzienlijk. Daarnaast zijn ook detailfoto’s belangrijk, zodat de stof van een kledingstuk goed te zien is en het gemis van het ‘voelen’ wordt gecompenseerd. Op die manier geef je de consument het vertrouwen dat wat hij online bestelt en uiteindelijk op de deurmat valt ook klopt en voldoet aan de verwachtingen.”

Voor webshops wordt het dus steeds belangrijker verder te gaan dan die ene productfoto. Als je dat slim aanpakt, hoeft die extra aandacht volgens Van Ederen zeker geen aanslag op het budget te zijn en betaalt dit zichzelf zonder meer terug. “Het hoeft ook niet zo te zijn dat de ‘webshopbeelden’ alleen voor de webshop gebruikt worden. Veel van de foto’s die wij leveren worden ook gebruikt in campagnes, magazines, lookbooks, nieuwsbrieven, et cetera. Met goede PR en marketing kunnen de beelden op meerdere kanalen ingezet worden en haal je nog meer uit je investering.”

  • DELEN