Ervaar producten online als nooit tevoren. Zoom in, roteer en bekijk ze vanuit elke invalshoek in hoge kwaliteit. Personaliseer waar nodig en breng ze vervolgens ook nog eens tot leven via Augmented Reality(AR) waarbij je het digitale product in je fysieke omgeving ervaart. Dat wil iedereen natuurlijk wel. En dat kan voortaan ook. Expivi brengt de mogelijkheden uit de game-industrie naar e-commerce. Op een laagdrempelige en vooral heel betaalbare manier. Een gesprek met co-founder Babak Mirzaie.
Expivi heeft zijn roots in de game-industrie. “Tussen 2009 en 2016 hebben we met ons bedrijf ontzettend veel games ontwikkeld,” zegt Babak. “Van daaruit zijn we op het idee gekomen om onze ervaring met gamificatie te gaan inzetten voor het bedrijfsleven, op een laagdrempelige manier. We bieden een platform aan, in de vorm van Software as a Service (SaaS), die informatie ophaalt vanuit andere systemen en dat combineert met de kracht van de cloud. De 3D-configurator is browser gebaseerd. Gebruikers kunnen in de configurator bijvoorbeeld producten selecteren, aanpassen op hun behoefte en direct in 3D zien. Denk hierbij aan meubels, kleding, keukens of elk ander product. Alle keuzes worden real-time verwerkt en getoond waarbij het effect op prijs direct zichtbaar is voor de gebruiker. Een hele complete oplossing, vooral ook omdat de leverancier direct de stuklijst ‘Bill of Material’ bij de geplaatste order ontvangt.”
Online een offline winkelervaring
“Op de markt is geen vergelijkbaar platform dat kansen biedt aan ondernemers om producten online op een interactieve manier te presenteren, eventueel te ‘tweaken’ en te verkopen,” weet Babak. “In onze standaard 3D-configurator kan elk product worden ingelezen.” Voorheen diende ondernemers zowel de website als de configurator op maat te laten ontwikkelen. Dat hoeft met Expivi dus niet meer. “Wij bieden alle standaard middelen en componenten om een 3D-configuratie te bouwen en brengen via een koppeling met de webshop de offline winkelervaring naar online. Door het handige drag & drop-systeem zijn complexe business rules, beperkingen of voorwaarden eenvoudig te realiseren, zonder programmeerkennis. Eenmaal geüpload naar het platform van Expivi is de integratie naar de webshop zo gemaakt met één van de beschikbare plug-ins of een API-koppeling.”
Miljoenen variaties
Wanneer is Expivi interessant? Babak: “Op het moment dat je veel variatie of opties hebt in je producten. Denk aan een bankstel met vele mogelijkheden qua kleur en materialen. Als je alle combinaties van alle kanten wilt laten zien, vraagt dat heel veel maatwerk. Je ziet dat ondernemers vaak voor een foto-oplossing kiezen, omdat maatwerk niet haalbaar is.
Expivi kan het bankstel snel digitaliseren met behulp van het 3D-model van de fabrikant in bijvoorbeeld Solidworks, Autodesk, enz. en van al die ‘miljoenen’ variaties ook direct de juiste prijzen tonen. De 3D-configurator maakt het zelfs mogelijk om producten door klanten te laten aanpassen en te personaliseren. Van het graveren van een sieraad tot het toevoegen van een logo.” Zo is L’Oréal er samen met Expivi in geslaagd om het aankoopproces van Viktor&Rolf meer klantbeleving te geven door personalisatie in de geuren aan te bieden dankzij de 3D-productconfigurator. “Door het Expivi-platform te integreren in de Viktor&Rolf-website kan iedereen nu een gepersonaliseerd flesje parfum samenstellen met een strik, naam of gouden glitters. Een enorme stap in het verbeteren van de klantervaring, merkperceptie en waardecreatie.”
Stukslijsten
“Expivi is een cloudoplossing,” benadrukt Babak. “Het is niet gelieerd aan een bepaald type software. Iedereen die een internetverbinding heeft, kan in ons platform werken. Dat maakt ook dat meerdere mensen vanuit verschillende locaties aan hetzelfde project kunnen werken. Projecten kunnen zeer intensief en uitgebreid zijn, zoals de 3D-configurator van trailerfabrikant Eduard. Hierin kunnen klanten online een aanhanger volledig op maat samenstellen. Het Expivi-platform genereert vervolgens bij elke geconfigureerde trailer automatisch een volledige stuklijst (Bill of Materials) met behulp van het ERP-systeem. In deze lijst staan grondstoffen, sub-componenten, onderdelen en hoeveelheden die nodig zijn om het product te produceren of te assembleren. Daardoor wordt niet alleen de verkoop, maar ook het voorraadbeheer en de productie volledig geautomatiseerd, waarbij de foutmarge significant wordt verminderd. Ook als opties bijvoorbeeld niet meer leverbaar zijn, is dit direct zichtbaar in Expivi. Zowel verkopers als dealers werken dus altijd met actuele informatie.”
Met Expivi kunnen retailers en fabrikanten een compleet nieuwe en interactieve ervaring bieden aan hun klanten, resumeert Babak. “Het platform is uitermate geschikt voor zowel B2B- als B2C-doeleinden en gaat zelfs zover dat een geconfigureerde oplossing (bijvoorbeeld een bankstel) ook in de eigen omgeving geprojecteerd kan worden via web-AR, dit gebeurt geheel automatisch een applicatie downloaden hoeft dus niet. Wie een product heeft samengesteld op de laptop of desktop kan deze met een druk op de knop direct beschikbaar maken in de web-AR op de smartphone en projecteren in de ruimte. Een beter beeld van het product vermindert de retouren aanzienlijk. Klanten weten immers precies wat ze aanschaffen. Dankzij Expivi hoeven ze geen aparte offerte meer aan te vragen. Het werkt bewezen drempelverlagend en sales verhogend.”
Geef als eerste een reactie