Een kijkje in de wereld van domeinnamen

SIDN

 

Om überhaupt online actief te zijn, is een domeinnaam een must. Maar, hoe kies je nu een juiste domeinnaam, welke mogelijkheden zijn er allemaal, ook als het gaat om nieuwe extensies, en hoe is het gesteld met de beveiliging ervan? We vragen het Michiel Henneke van SIDN. Hij vertelt ons ook over de laatste trends en ontwikkelingen en geeft bruikbare tips voor als jouw voorkeursdomeinnaam bezet blijkt te zijn.

SIDN beheert het .nl-domein. “Dat wil zeggen dat wij de .nl-domeinnamen registreren zorgen dat de inmiddels meer dan 5,6 miljoen geregistreerde domeinnamen op het internet bereikbaar zijn,” zegt Michiel Henneke van SIDN. “Dagelijks verwerken onze systemen meer dan een miljard zoekopdrachten. We zijn een private non-profit organisatie, hebben geen concernrelaties, en zijn daardoor volledig onafhankelijk. Naast .nl beheren we ook de .amsterdam en .aw (Aruba) domeinnamen.

Populair
Nederland kenmerkt zich volgens Henneke door veel .nl-domeinnamen: liefst 5,6 miljoen. “Het is het vierde grootste landendomein na .cn (16,8 miljoen), .de (16 miljoen) en .uk (10,6). Van die 5,6 miljoen .nl domeinnamen in Nederland, zijn circa 3 miljoen namen geclaimd door ondernemingen, 800.000 domeinnamen leiden daadwerkelijk naar een bedrijfswebsite en circa 100.000 domeinnamen betreffen websites met een betaalfunctionaliteit. Als we kijken naar de nieuwe extensies, de nieuwe gTLD’s, kortweg nTLDs, dan heeft bijvoorbeeld de stad Amsterdam een eigen extensie. Een populaire extensie,” weet Henneke. “Wereldwijd behoort Amsterdam tot de top 5 van steden met het hoogste aantal nieuwe extensies na Tokio, Berlijn, New York en Londen. Het is bovenal een leuk uithangbord voor onze hoofdstad. We zien dan ook steeds meer dat bijvoorbeeld voor evenementen in Amsterdam landingspagina’s worden aangemaakt met de extensie .amsterdam.”

Bedrijfsnaam als domeinnaamextensie
De extensie .amsterdam uitgezonderd, is de populariteit van nTLD’s volgens Henneke in Nederland toch redelijk beperkt. Dat komt volgens hem, omdat ze op de markt zijn gekomen op een moment dat de markt al best groot was. “Ik ben ervan overtuigd dat als de nTLD’s tien jaar eerder zouden zijn geïntroduceerd, de impact veel groter was, en verwacht dan ook dat velen van hen nu in de marge zullen blijven. Er zijn absoluut nieuwe extensies die in een behoefte zullen voorzien. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die nu met een aantrekkelijke naam online kunnen gaan, die voorheen niet mogelijk was, zoals coffee.club of coffee.shop. coffee.com is immers al lang bezet. We zien ook dat bedrijven zelf met een eigen gTLD komen. Dit jaar gaan Hitachi en in Nederland Wolters Kluwer hun bedrijfsnaam als domeinnaamextensie gebruiken. De vraag is hoe andere bedrijven daarop zullen reageren, bijvoorbeeld een .philips in plaats van philips.com of .kpn. Het zal sterk afhangen van hoe succesvol die paar innovators zullen zijn. Google heeft overigens ook al een .google aangevraagd.”

Internet.nl
Volgens Henneke zijn webshopeigenaren zich de laatste jaren steeds meer bewust van het beveiligingsaspect. “De kennis die wij hebben opgebouwd, gebruiken we om toegevoegde waarde te bieden aan een onbezorgd digitaal bestaan. Denk bijvoorbeeld aan kennis op het gebied van internetgovernance, internetveiligheid en het stabiel houden van .nl. Bovendien beschikken we over uitgebreide .nl-data, die veel inzicht geeft in het gebruik van .nl-domeinnamen. Zo kunnen we op basis van zoekalgoritmen heel snel malafide webshops ontdekken. Tevens faciliteren wij SSL aanbieders die op basis van onze data willen controleren of zij certificaten correct verstrekken.”

Op de Webwinkel Vakdagen van 2015 hadden bezoekers veel interesse in het SSL-certificaat omdat dit invloed heeft op de zoekresultaten in Google. Henneke: “Wie een SSL certificaat aanbiedt, scoort hoger in de resultaten. Ergens is het wel jammer dat juist dit sommige ondernemers drijft om zo’n basale maatregel te nemen.

Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die ervan doordrongen zijn dat juist veiligheid de primaire motivatie moet zijn. Kijk bij hosting niet alleen naar prijs en volume, maar wees ook kritisch op beveiliging. Via internet.nl kun je testen in hoeverre je webshop voldoet aan bepaalde ‘open standaarden’ qua beveiliging. Met deze test hebben we op de Webwinkel Vakdagen van 2016 gestaan. Veel webshopeigenaren die dachten de beveiliging goed geregeld te hebben, vielen zwaar door de mand. We raden iedere webshopeigenaar aan deze test te doen. De test wordt overigens gesubsidieerd door de overheid.”

Privacystatements
Privacy is ook een belangrijk vraagstuk bij het online ondernemen. “Nederlandse online ondernemers zijn initiatiefrijk, maar moeten soms ook bij de les worden gehouden,” meent Henneke. “In Nederland zijn ruim een miljoen bedrijfswebsites, waarvan – zover we weten – 600.000 bedrijven persoonsgegevens verwerken. Van die 600.000 ondernemingen hebben maar 150.000 ondernemingen iets van een privacystatement op hun site. Dat zegt nog niets over inhoud/kwaliteit van deze privacystatements. Er is dus nog serieus werk aan de winkel op dit gebied. De wetgeving op het gebied van data, privacy en persoonsgegevens is aangescherpt en de meldplicht datalekken is op 1 januari 2016 in werking getreden. Overtredingen kunnen tot hoge boetes leiden. Ik raad bedrijven aan zich goed te laten informeren en ook ernaar te handelen. Het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel biedt daarvoor goede handvatten.”

Henneke wil tot slot webshopeigenaren of ondernemers die zich online willen gaan profileren meegeven dat het .nl-domein een krachtig, veilig en stabiel domein is. “Het is moeilijk om abuse te plegen onder deze extensie. En vraag je registrar of hostingprovider bij het kiezen van een .nl-domeinnaam ook eens naar .nl-retro. Hier vind je 3,5 miljoen prima .nl-domeinnamen die ooit zijn geregistreerd en weer vrij zijn.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*