Laden...

Wees smooother dan een criminal

Klarna0417

De Autoriteit Consument en Markt lanceerde onlangs de campagne: webshop of nepshop. Consumenten worden hiermee gewaarschuwd voor nepwebwinkels die potentiële klanten bijvoorbeeld via social media benaderen. Het is pure oplichterij. Hoe zorg je ervoor dat consumenten jouw eerlijke webshop wél vertrouwen? Annette Verdouw, marketing manager BeNeFra van Klarna, geeft een zestal tips.

Vorig jaar zijn consumenten voor bijna vijf miljoen euro opgelicht door aankopen via social media. Reden voor ConsuWijzer om consumenten te leren hoe zij een malafide webshop kunnen herkennen aan de hand van een checklist. “Een van de tips die de ConsuWijzer aan consumenten geeft, is achteraf betalen. Hierdoor weten consumenten zeker dat ze goed zitten. Dit mes snijdt aan twee kanten: zo laten webwinkeliers ook aan potentiële klanten zien dat een aankoop bij hen veilig is,” legt Annette uit. “Maar er zijn nog meer manieren om de consument te overtuigen van de veiligheid van jouw webshop.”

  1. Wees bereikbaar

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Zorg er dus bijvoorbeeld voor dat er een duidelijke over ons-pagina is, waar de contactinformatie, KvK- en BTW-nummer ook terug te vinden zijn. Vermeld ook een telefoonnummer of andere contactinformatie, zodat de consument direct contact kan opnemen.

  1. Laat zien wat je in huis hebt

Consumenten willen graag precies weten wat ze kopen. Zorg voor kwalitatief hoogwaardige foto’s en maak geen fouten in de productteksten. Geef zoveel mogelijk informatie over een product, zoals het materiaal, de afmetingen, etc.

  1. Wees transparant

Een privacystatement kan niet ontbreken. Zet in het statement wat er met de data en de gegevens van de consument gebeurt en vooral ook wat er niet met hun gegevens gebeurt. Ben ook duidelijk over het retourproces en eventuele garanties.

  1. Zorg voor een ‘groene adresbalk’

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van veiligheid op het internet. Zorg voor een groene adresbalk dat voldoet aan het https-protocol. Met andere woorden, vraag je hostingpartij om een SSL-certifcaat. Dan weten shoppers zeker dat ze goed zitten.

  1. Bied meerdere betaalopties

Tijdens de laatste stap van het bestelproces – in de checkout – is de kans het grootst dat online shoppers afhaken. Zorg voor meerdere betaalmethodes zodat de consument zelf kan kiezen wat het beste bij hem of haar past. Achteraf betalen geeft daarbij een extra gevoel van veiligheid. Laat dus ook duidelijk op de homepage of in de footer van de website zien dat de optie om achteraf betalen beschikbaar is.

  1. Geef ruimte voor reviews

Ook nadat de consument zijn artikel heeft ontvangen is het mogelijk om aan de betrouwbaarheid van je webshop te werken. Vraag consumenten na de aankoop of ze een review willen schrijven. Positieve reviews van mede-klanten wekken vertrouwen.

Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat jij smooother bent dan een crimineel, resumeert Annette. “Maak een goede eerste indruk en voorzie potentiële klanten van alle nodige informatie. Alleen op die manier zien consumenten snel het verschil tussen een nepshop en jouw eerlijke webshop.”

  • DELEN