Laden...

Wat brengt PSD2?

Payvision0417

 

De introductie van PSD2 begin 2018 brengt een aantal veranderingen met zich mee. Meest besproken thema is ongetwijfeld de geplande ‘opening van de bankrekening’ en het feit dat banken steeds meer toegang krijgen tot gegevens. Maar PSD2 brengt meer. Een gesprek met expert Loek Bosman van Acapture, onderdeel van Payvision. Hij licht de aanstaande veranderingen op de betaalmarkt verder toe en zoomt in op de nieuwe oplossing SlicePay.

Banken zijn zich al gezamenlijk voor aan het bereiden op de introductie van PSD2, begint Bosman. “Dat heeft onder meer geleid tot nieuwe initiatieven zoals Payconiq, dat reeds in België actief is.” Payconiq maakt een koppeling met de bankrekening van gebruikers en vervolgens is het mogelijk om vanuit een app betalingen uit te voeren, zonder het rekeningnummer te hoeven invoeren. Via de app kan zowel in fysieke winkels betaald worden door een QR-code te scannen en in webshops via een directe link of QR-code. “De andere kant van de medaille is dat PSD2 ook betrekking heeft op bedrijven die fungeren als een marktplaats, zoals Amazon of Bol.com, een model dat steeds populairder wordt,” voegt Bosman toe.

Vergunningplicht
Steeds meer retailers overwegen om naast het runnen van een webshop zich ook aan te sluiten op een marktplaats. Bosman: “Bol.com is zeker in Nederland een populaire marktplaats voor retailers om hun waar aan te prijzen. Ze profiteren immers direct van een enorm bereik. Voor deze transacties verlangt PSD2 dat er een vergunning voor moet worden aangevraagd door de marktplaats. Tot op heden is een vergunning slechts verplicht bij een omzet groter dan een miljoen euro. Bij PSD2 is door De Nederlandsche Bank besloten om geen uitzonderingen meer te maken. Iedere partij die een betaling faciliteert heeft een vergunningplicht. Dit met als doel om de consument te beschermen. Het is een instrument om consumentengelden af te schermen van het platform. Vooral in de reisbranche is het in het verleden nog wel eens misgegaan, waarbij de consument een ticket boekte via een reisorganisatie die vervolgens op de fles ging. De consument is dan zijn geld kwijt.”

SlicePay
Als gevolg van de populariteit van marktplaatsen ontstaan ook in retail steeds meer situaties waarbij een tussenpersoon de gelden beheert. Bosman: “Om de consument te beschermen tegen mogelijke faillissementen dient een marktplaats straks een vergunning aan te vragen of zich te conformeren aan een gelicentieerde partij, zoals Acapture, en daarmee de geldstroom uit te besteden aan een partij die wel een vergunning heeft.” Specifiek voor deze wetswijziging heeft Acapture een nieuwe oplossing in het leven geroepen: SlicePay. “Het idee achter SlicePay is om uitbetalingen door een marktplaats eenvoudiger, veilig en gelicentieerd te laten verlopen,” zegt Bosman. “In het meest simpele geval krijgt de marktplaats een commissie van 10% en is de andere 90% bestemd voor de verkoper van het product. Wat wij doen is aan de ene kant het geld van de consument collecteren via de gekozen betaalmethode. Het geld komt dan op een Stichting Derdengelden rekening terecht. Vervolgens wordt het bedrag volledig geautomatiseerd verdeeld en overgemaakt aan de betrokkenen.”

Binnen SlicePay kunnen volgens Bosman heel eenvoudig en geautomatiseerd lagen van logica worden toegevoegd, zoals uitbetalen op een bepaalde dag of als een bepaald punt is bereikt. “SlicePay is niet alleen geschikt voor marktplaatsen, maar is ook uitermate geschikt voor initiatieven in de deeleconomie, crowdfunding platformen, reisorganisaties, franchiseorganisaties of andere bedrijven die geld van derden hanteren. Organisaties die een marktplaatsmodel exploiteren en transacties verrichten tussen twee of meer partijen zullen binnen PSD2 ofwel zelf een licentie moeten behalen of zich moeten conformeren aan een gelicentieerde partij. Via ons systeem kunnen geheel geautomatiseerd gelden van A naar B worden overgemaakt. Het geld blijft op die manier weg uit de omzetstromen van het platform zelf en kan niet worden geraakt als het platform omvalt. De consument is dus te allen tijde beschermd en de flexibiliteit van het business model blijft overeind.”

  • DELEN