Laden...

Van mobiele betaaloplossing tot volwaardig kassasysteem

Rabobank0418

In 2015 introduceerde Rabobank de mobiele betaaloplossing Rabo SmartPin. Een voordelige oplossing om klanten via pinpas te kunnen laten betalen in de winkel. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is de betaaloplossing ook steeds verder geëvolueerd tot een gelaagd model met verschillende functionaliteiten. Afhankelijk van de behoefte en type gebruiker kan SmartPin zelfs worden ingericht als volwaardig kassasysteem om via API’s gekoppeld te worden met de eigen administratie. Dick van de Kamp van Rabobank geeft tekst en uitleg.

Zeven van de tien Nederlanders betalen liever met hun pinpas dan contant. “Ondernemers zonder pinoplossing lopen dus omzet mis,” begint Dick. “Rabo SmartPin laat toe om van je smartphone of tablet een pinapparaat te maken, gekoppeld aan een kaartlezer. De mobiele betaalapplicatie blijkt een schot in de roos en heeft onze verwachtingen ruimschoots overtroffen. In juli hebben we de 25.000ste gebruiker mogen verwelkomen.” Inmiddels kan Rabo SmartPin veel meer dan alleen het verwerken van een pinbetaling. Dick: “Rabo SmartPin is geëvolueerd van een eenvoudige betaalapplicatie naar een volwaardig kassasysteem.”

3-laagsmodel
Rabo SmartPin is er tegenwoordig in drie smaken. “Het fundament van de applicatie is nog altijd het eenvoudig kunnen afhandelen van pinbetalingen via de smartphone of tablet,” benadrukt Dick. “Het mobiele pinapparaat vormt de eerste laag in het model. De tweede laag van SmartPin is bedoeld voor de meer geavanceerde gebruiker met vele transacties in de maand en maakt van je tablet een heuse kassa-oplossing. Zo kan je eenvoudig een productcatalogus aanmaken van je assortiment met naam en afbeelding. Korting toekennen is dan een fluitje van een cent. Tevens is de dagomzet beschikbaar in de app en te exporteren in csv. Zelfs de omzetregistratie per winkel of per medewerker wordt inzichtelijk gemaakt, evenals de BTW registratie. Kortom, er zijn dus heel veel kassafunctionaliteiten in de applicatie standaard opgenomen die we gratis beschikbaar stellen. Dat maakt een separate kassa feitelijk overbodig.”

API
De meest geavanceerde oplossing is de recent geïntroduceerde Rabo SmartPin API. “Via een API koppeling kun je de applicatie koppelen aan de eigen administratie én gebruikers ook vanuit je eigen applicatie laten werken,” licht Dick toe. “Een unieke oplossing die nog eens een extra stimulans geeft aan SmartPin. Vanuit de eigen mobiele app van de klant kun je een betaling starten en afhandelen in de Rabo SmartPin omgeving om vervolgens weer terug te keren naar de eigen mobiele app. Grote voordeel van die API koppeling is dat je het te betalen bedrag niet meer hoeft over te typen in de SmartPin omgeving. Alle transacties worden direct met het juiste referentienummer overgenomen in de eigen administratie. De kans op fouten is zo nihil. Dit derde niveau maakt SmartPin tot een volwaardige kassa-oplossing en is met name geschikt voor de grotere organisaties met meerdere kaartlezers en gebruikers.”

Urgentie
Rabobank heeft SmartPin API eerst uitvoerig getest met een aantal grote klanten, waaronder Straight Systems. Straight Systems bouwt kassasystemen die gekoppeld zijn aan administratieve, financiële en personele systemen en heeft SmartPin als pilot ingezet bij een zorginstelling. Straight Systems registreert welke diensten mensen afnemen in een zorginstelling of bij zorg aan huis. Denk aan een technische dienst die een klein klusje komt doen en daarvoor even een kwartiertje binnen is. Het klusje wordt geregistreerd, gekoppeld aan de cliënt en waar mogelijk direct betaald via Rabo SmartPin. De SmartPin API en de registratie-app die Straight Systems zelf ontwikkelde, staan op de mobiele terminal en zijn verbonden met de SmartPin-kaartlezer. “De deelnemende zorginstellingen zijn enthousiast. We willen nu de SmartPin API samen met de registratie-app breed in de markt zetten bij aangesloten zorginstellingen. De urgentie is er en met deze oplossing tegen relatief lage kosten verwachten we in te spelen op de wens van zorginstellingen,” zegt directeur Han van den Berg van Straight Systems.

Het koppelen van de Rabo SmartPin API aan de eigen applicatie verloopt volgens Dick net zo eenvoudig als de installatie van SmartPin zelf. “Het is een kwestie van de app downloaden (beschikbaar voor zowel Android als iOS), de handleiding volgen en binnen een paar stappen is de integratie voltooid en heb je een volwaardig kassasysteem ter beschikking.”

  • DELEN