Transactie database gebruiken als marketingtool

Hipay

Een grotere conversie mogelijk maken, kan op vele manieren. Het is heel belangrijk om inzicht te krijgen in de transactie database. Yahya Amri van Hipay vertelt ons stapsgewijs over de mogelijkheden om de transactie database om te zetten naar een marketingtool.

Verhoog uw marges dankzij de Payment Data
Stelt u zich eens een winkel voor om de meest aangename shopping ervaring te ervaren. Bij aankomst aan de kassa: een eindeloze wachtrij, onvriendelijk personeel of ongepaste betaalmiddelen. Wat kan hiervan het gevolg zijn: u laat uw goederen achter en verlaat de winkel. Een onaangename ervaring die zich ook elke dag op de online platformen voordoet. Toch is de uitdaging rond het online betaling groot als de oplossing zich in het verwerken van datatransacties bevindt.

Verwaarlozing… kan duur oplopen
Als data-analyse veralgemeend wordt op merchant sites, worden de gegevens van de transacties nog te vaak genegeerd. Echter, door het combineren van de data verkregen vanuit de betaalpagina (naam van de klant, e-mail, de inhoud en het bedrag van de mand, IP-adres, …) en die uitgezonden wordt op het moment van de aanvraag van de toelating (type kaart, naam van de uitgevende bank, …), wordt het mogelijk om hiervan een waardevolle database te maken. De database opent vele deuren voor optimalisatie.

Identificeer conversie verlies factoren
Door het bestuderen van het gedrag van de klant bij het beslissen voor betaling. In functie van de beslissing (geaccepteerd, afgewezen verzoek om terugbetaling, …) kent de handelaar de redenen voor het mislukken of slagen van de transacties en met dit in het achterhoofd kan de handelaar hierop ingrijpen. Hij kan verschillende scenario’s opstellen voor elk type klant, met als gevolg het optimaliseren van de conversie factoren.

Meet de werkelijke prestaties van de marketingacties
Stel een prospectiecampagne heeft 100 bezoekers op de site aangetrokken, waarvan 5 bezoekers een product hebben gekocht. Door hun betaalgegevens te bestuderen, ziet de handelaar een fout gelopen transactie en twee die een aanvraag voor terugbetalingen indienen. In feiten zijn dit twee werkelijke verkopen en geen vijf hypothetische verkopen.

Het opzetten van een aangepaste Fraud Protection
Tot slot kan de studie van de gegevens met betrekking tot transacties op een intelligente wijze de strijd tegen fraude aangaan. De gebruikte acquisitie die de klant heeft aangetrokken op de site, hun koopgedrag of de oorsprong van zijn credit card, is veel informatie voor het opstellen van betrouwbare of onbetrouwbare profielen. De winkelier kan de beveiliging op het moment van betaling versterken of ontspannen, afhankelijk van het gedrag en de patronen van de koper.

In een tijd waarin online retailers zwaar investeren om hun betalingsmogelijkheden steeds meer concreet te realiseren en de acquisitie campagnes efficiënter te maken, is controle op transacties van kapitaal belang. Sterker nog, het heeft geen zin om enkel te focussen op het verwerven van nieuwe klanten hoewel de betalingsmogelijkheden een evenwaardige stap is en van cruciaal belang is bij het optimaliseren van de kosten. Om het voorbeeld van de winkel te hernemen, wat is het nut voor de handelaar om meer volk aan te trekken als de kassa maar eenmaal op twee werkt? Kortom, de integratie van KPI’s (betaling prestatie-indicatoren) en deze te optimaliseren, levert een mogelijkheid tot ingrijpen en het visualiseren van de impact op de winstgevendheid.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*