Laden...

Smoooth: moderne shopervaringen voor conversieboost

Klarna0418

Een constante stroom nieuwsmeldingen, social mediaberichten en whatsappjes die om aandacht vragen. Voor de moderne consument is dat doodnormaal. Het leven bestaat dan ook vooral uit het ordenen van informatie en het nemen van honderden micro-beslissingen. Het gevolg van deze information overload is dat de consument moeite heeft om de aandacht erbij te houden. Uit het World Happiness Report blijkt dat de over-geïnformeerde mens niet echt gelukkig is. Het nationaal geluk in zeven van de acht digitaal meest ontwikkelde landen is gedaald. De vooruitgang in technologie heeft ons meer informatie gebracht, maar lijkt ook een last te zijn. Voor een conversieboost moeten winkeliers de consument ontzorgen. Maar hoe doe je dat? Om deze vraag te beantwoorden gaan we eerst wat dieper in op de moderne shopervaring. Vervolgens gaan we dieper in op hoe Klarna consumenten en webwinkeliers hierbij helpt.

De evolutie van de consument
Niet alleen heeft de technologische vooruitgang een enorme invloed op de hoeveelheid informatie waarmee we geconfronteerd worden. Ook de winkelervaring is op de schop gegaan. Vroeger werd er alleen geshopt in fysieke winkels. De paspoppen in de etalage trokken je aandacht, om vervolgens na een flinke passessie over te gaan tot een aankoop. Tegenwoordig is de aankoopervaring ingewikkelder. Zonder ook maar een centimeter te bewegen hebben consumenten een bijna onbeperkt aantal producten bij een oneindig aantal verkopers tot hun beschikking. Deze moderne aankoopervaring kent, net zoals het dagelijks leven, veel micro-momenten die aandacht en besluitvorming van de consument vereisen: wat wil ik kopen? Waar wil ik dat kopen? Kan en moet ik dit kopen? Is dit de beste prijs? Hoe betaal ik hiervoor? Hoe kan ik het terugsturen? Er gaat daardoor steeds meer tijd verloren aan administratie, aankopen, retouren en klachten, ten koste van de dingen die consumenten leuk vinden.

De overprikkelde consument heeft superkrachten nodig
Geen wonder dat de consument verlangt naar een leven zonder onnodige complexiteit en verveling. Zij zoeken naar oplossingen die helpen bij de talloze micro-momenten. Alleen zo houden zij de controle en blijft er meer tijd over voor de leuke dingen in het leven. Klanten zoeken superkrachten en webwinkeliers die ze hierin ondersteunen. Gemak is hierbij het toverwoord. Diverse online applicaties zijn al gebouwd om consumenten te helpen, denk bijvoorbeeld aan het Chinese WeChat. Gebruikers kunnen binnen deze app vrijwel alle dagelijkse handelingen uitvoeren, van sociale contacten, het regelen van reizen tot het bestellen van eten en bankieren. Op de lange termijn zullen steeds meer gebruikers overschakelen naar platformen die fungeren als persoonlijke assistenten, zodat zij dankzij de ondersteuning bij alledaagse handelingen meer tijd overhouden. Hoe zorg je ervoor dat je als webwinkelier de boot niet mist?

Smoooth cruciaal voor conversieboost
Bij Klarna werken we al een decennium aan het smooother maken van het moderne aankoopproces voor zowel consumenten als webshop-eigenaren. Stap één voor de webwinkelier is het werken met innovatieve betaaloplossingen die een eenvoudige, soepele en veilige aankoopervaring bieden. Wij bieden bijvoorbeeld achteraf betalen, waarbij wij de kredietcheck doen en het financiële risico voor ons is. Zo ontzorgen we niet alleen de consument, maar ook de (web)winkelier. En dat doen we niet alleen online, maar inmiddels voeren we ook pilots uit bij fysieke winkels.

Vandaag de dag focussen we ons op meer dan alleen betaaloplossingen en werken we hard aan het ondersteunen van consumenten bij alle micro-momenten die deel uitmaken van de volledige winkelervaring. Zo worden niet alleen consumenten maar ook webwinkeliers geholpen. Denk hierbij aan het bieden van relevante inspiratie zodat de consument niet meer onnodig lang hoeft te zoeken. Al deze ontwikkelingen doen wij met meer dan 250 teams die binnen Klarna werken als start-ups. Ieder team focust zich op het optimaliseren van een eigen micro-moment. Alle teams hebben de flexibiliteit, vrijheid en duidelijkheid om snel te kunnen handelen en consumenten een platform te bieden dat de winkelervaring zo smoooth mogelijk maakt. Daarmee krijgt de consument precies wat hij wil: gemak en meer tijd voor andere zaken. Webshop-eigenaren profiteren van deze voordelen voor de consument doordat ze hun conversiepercentages zien stijgen. Een prettige shopervaring zorgt namelijk voor blije klanten en iedereen weet: die kopen vaker en meer!

  • DELEN