SmartPin voorziet in behoefte veel ondernemers

Rabo0417

 

Rabo SmartPin, de mobiele pinautomaat die werkt via de smartphone, bewijst zijn waarde voor ondernemers die klanten onderweg of op locatie willen laten betalen. De service van de Rabobank blijkt handig voor zowel het aan de voordeur afrekenen van een pizza, als voor het betalen van een vrachtauto vol goederen. “De reacties van klanten als blijkt dat ze kunnen pinnen zijn geweldig,” zegt Dick van de Kamp van Rabobank Nederland.

De Rabobank is de enige bank die deze dienst aanbiedt. Ondernemers kunnen daardoor minder met contant geld en facturen werken, ze ontvangen betalingen vrijwel direct op hun rekening en hebben online overzicht over alle betalingen. Dat maakt hun administratie eenvoudiger, bespaart kosten en vergroot de veiligheid. SmartPin werkt in heel Europa. Via de smartphone van de ondernemer legt het apparaat verbinding met betaalsoftware in Nederland.

Eerst met SmartPin betalen, dan pas lossen
Met Rabo SmartPin voorziet de Rabobank in de behoefte van veel meer klanten dan in eerste instantie werd verwacht. Inmiddels gebruiken al ruim 17.000 Rabobankklanten Rabo SmartPin. “Dit aantal hadden we voor 2018 als doel, maar is in juli 2017 al bereikt,” zegt Van de Kamp. “We richten ons in eerste instantie op kleine ondernemers die veel onderweg zijn en elke dag slechts een aantal pintransacties hebben. Denk aan de loodgieter, thuiskapper of glazenwasser. Voor hen was nog geen goede pinoplossing voorhanden, omdat een standaard pinautomaat vaak te duur is. Maar Rabo SmartPin blijkt aantrekkelijk voor een veel grotere groep ondernemers. Neem transporteurs die op het buitenland rijden. Vroeger betaalden klanten contant. Dan moest de chauffeur wachten totdat de klant ergens geld gepind had en vervolgens moest hij met dat geld de weg op. Nu vraagt de chauffeur de klant ter plekke om eerst via SmartPin de lading te betalen en gaat vervolgens lossen.”

Zekerheid aan de ondernemer
Ook Erik de Waal, eigenaar van een winkel in luxe bbq’s en zelfgemaakte meubelen en accessoires in Dussen, is enthousiast over Rabo SmartPin. “Ik wil niet met veel contant geld over straat. Ook de klant vindt het vaak niet prettig om grote bedragen cash af te rekenen. De reacties van de klanten als blijkt dat ze kunnen pinnen zijn dan ook geweldig. Ik krijg vaak voor levering al de vraag of er gepind kan worden. Ik denk dat negen van de tien van de aankopen via pin wordt afgerekend. Rabo SmartPin is ideaal voor onderweg, je weet waar je aan toe bent qua kosten en daarbij is het goedkoper dan een hoop andere pinoplossingen. Het geeft zekerheid.”

De vernieuwing gaat door
Van de Kamp meldt dat de Rabobank nieuwe mogelijkheden blijft toevoegen, zodat de app van Rabo SmartPin steeds meer een volwaardige kassa-applicatie wordt. Het apparaat kan nu (contactloze) betalingen van bankpassen verwerken, maar werkt nog niet met een creditcard. Deze functionaliteit komt begin 2018 beschikbaar. “Tegelijkertijd houden we vast aan de huidige gunstige prijsstelling, zodat deze oplossing voor veel zakelijke klanten beschikbaar blijft.”

Benieuwd naar ervaringen van ondernemers met Rabo SmartPin? Ga naar: www.rabobank.nl/smartpin

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*