Laden...

Nieuwe Tony’s Chocolonely Super Store operationeel

OR-Tony-4

Vrijdag 13 april jongstleden was een geluksdag voor chocoladefans. Tony’s Chocolonely opende namelijk zijn tweede store in Amsterdam. En niet zomaar een store, maar een heuse Tony’s Chocolonely Super Store op een historisch verantwoorde locatie in de Beurs van Berlage, de handelsplek voor cacao begin 20e eeuw. Net als in de eerste vestiging in het Westerpark draait ook de Super Store op het Lightspeed Retail kassasysteem.

Tony’s missie: slavernij-vrije chocolade
Tony’s missie is om chocolade volledig slaaf-vrij te maken, en om kinderarbeid te stoppen. De 2,5 miljoen cacao farms in Ghana en de Ivoorkust produceren meer dan 60% van de wereldvoorraad cacao. Op deze farms werken 2,26 miljoen kinderen waarvan 90% het slachtoffer is van kinderarbeid. Tony’s missie is het om kinderarbeid in de cacao industrie volledig te elimineren en daarnaast meer dan 500.000 cacaoboeren uit de armoede te helpen. Daarnaast gebruikt Tony’s duurzame materialen voor alle producten. Ook voor de verpakking om op die manier de ontbossing af te remmen. Genoeg initiatieven dus, maar met de ondersteuning van Tony’s fans en hun snel groeiend succes wereldwijd is Tony’s Chocolonely klaar om de uitdaging aan te gaan.

Chocolade automaat
De Beurs van Berlage diende – niet geheel toevallig – rond 1900 als handelsplek voor cacao. Daarbij is Amsterdam nog steeds bij uitstek de cacaohaven van Europa. Net als in de eerste vestiging in het Westerpark vind je in de Super Store een mega chocolade automaat waar je zowel nieuwe smaken als oude favorieten kunt vinden. Ter ere van de opening kunnen liefhebbers tijdelijk de zogenaamde Rainbow Pack aanschaffen, een regenboog tas gevuld met twaalf verschillende chocoladerepen.

Tony’s chocolade aandelen
Tijdens de opening deelde Tony’s Chocolonely duizend choco-aandelen uit. Fans konden op voorhand een aandeel claimen en deze de dag na de officiële opening ophalen in de Super Store. Het bleek een groot succes. De aandelen waren binnen no time ‘uitverkocht’. Zo wilt Tony’s zijn missie (en chocolade) delen en samen met alle chocoladefans een positieve impact maken op de cacao-industrie. Samen de wereld een stukje beter en lekkerder maken.

De keuze voor Lightspeed Retail
Om de ongetwijfeld drukke dagen aan te kunnen en efficiënte service te bieden, koos Tony’s Chocolonely voor het Lightspeed kassasysteem in hun nieuwe Super Store. Nicolaas Bloemers, Manager Direct Sales bij Tony’s Chocolonely: “We waren op zoek naar een goede POS die in de cloud draait en die goed overweg kan met onze productcatalogus. Een persoonlijke relatie is werkzaam bij Lightspeed en we kwamen tot de conclusie dat Lightspeed aan onze eisen voldoet. In eerste instantie was Lightspeed bedoeld alleen voor onze kleine winkel bij het kantoor in het Westerpark. Toen eenmaal de plannen concreet werden voor de Super Store in de Beurs van Berlage hebben we bekeken of Lightspeed ook voor deze vestiging de juiste keuze bleek. We kwamen al vrij snel tot de conclusie dat het inderdaad het geval was. Groot voordeel is ook dat we beide vestigingen aan elkaar kunnen koppelen en zo één overzicht hebben.”

Lightspeed werkt volgens Bloemers zeer intuïtief. “Het is een kwestie van swipen en tappen, je bent er zo mee weg.” In de nieuwe Super Store werken vijftien medewerkers, die het Lightspeed kassasysteem binnen enkele uren onder de knie hadden. “Behalve de verkoopfuncties verloopt ook de inkoop- en het voorraadbeheer via Lightspeed eenvoudig.” Tony’s probeert bovendien zoveel mogelijk papierloos te zijn. Om de kassabon te ontvangen, kunnen klanten zelf hun mailadres in het kassasysteem invoeren waarna de bon rechtstreeks naar hen wordt gemaild.

Lightspeed Support op locatie
Uiteraard stond Lightspeed stand-by tijdens de opening van de nieuwe Super Store. Field Support Specialist Rick van der Meer ging langs op de openingsdag van de nieuwe Super Store om extra ondersteuning te bieden. Het bleek nauwelijks nodig. De medewerkers hadden het systeem zoals gezegd zo onder de knie. Maar ook na de installatie van het kassasysteem staat het Lightspeed Support team altijd 24/7 klaar om vragen te beantwoorden. Op de vraag naar de ambities van Tony’s Chocolonely antwoordt Bloemers: “We hebben grote ambities maar op dit moment nog geen plannen voor nieuwe vestigingen.”

Horecazaken die wel plannen hebben voor een tweede vestiging kunnen via het Lightspeed kassasysteem eenvoudig alle aspecten (waaronder voorraadbeheer en CRM) van hun locaties in één systeem beheren. De experts van Lightspeed vertellen je graag meer: bel naar 020 – 820 23 91 of stuur een e-mail naar info@lightspeedhq.com.

  • DELEN