Het order- en betaalproces ontrafeld

Paycheckout

Na ruim twintig jaar een telecombedrijf te hebben gerund, verkocht Martien Poels zijn bedrijf in 2013. In al die jaren kreeg hij dagelijks gemiddeld 25.000 betalingen ‘onder ogen’. Het merendeel daarvan verliep gesmeerd, op een klein percentage na. En juist dat veroorzaakte een groot drama binnen het bedrijf. Reden voor hem om daar iets op te vinden. Met PayCheckout kan het order- en betaalproces volledig worden ontrafeld. Een uniek product.



Met ons telecombedrijf verkochten we allerlei telecomdiensten in opdracht van grote carriers, zegt Poels. “Op de marketing na, verzorgden wij de complete technische infrastructuur. Ook alle betalingen werden door ons afgehandeld. Vanuit die optiek hebben we destijds drie generaties betaal-afhandelingssystemen gebouwd die gekoppeld waren aan 35 psp’s wereldwijd. Dagelijks werden er 25.000 betalingen verwerkt. Een klein percentage verliep niet naar behoren, maar waar nu exact het probleem zat, kwam vaak niet boven water. Contact met de betreffende psp leverde vaak niets op, omdat zij niets registreren. Het was een enorme ergernis die me altijd is bijgebleven.”

Inzicht
De registratie van betalingen bij alle psp’s is volgens Poels niet zoals deze moet zijn. “PayCheckout onderscheidt zich als psp’er van de concurrentie doordat we wél exact registeren wat er met de betaling gebeurt. We kunnen webshops heel snel inzicht verschaffen in waarom en wanneer een order uit de checkout niet is afgerekend. Dat maakt dat het systeem ook ideaal is voor technische integratiepartners. Het wordt meteen duidelijk als er iets misgaat wat er dan precies mis is gegaan. Vragen als lag iDEAL eruit op dat moment, was de creditcard provider traag, heeft de klant iets raars ingevuld etc. zijn meteen inzichtelijk. Doordat onze klanten zelf volledig inzicht hebben in de betalingsgegevens verwachten we zelf weinig support te hoeven geven. Dat spaart ons als psp’er ook tijd en geld, waardoor we uiterst scherpe tarieven kunnen hanteren. Ook frustreren wij klanten van webshops niet door ze betaalmethodes te laten zien die voor hun niet van toepassing zijn. Na doorgifte van ordergegevens selecteert ons systeem de voor die klant relevante betaalmethodes, zodat deze geen onnodige keuze stress heeft. We zien bijvoorbeeld nog heel vaak dat er aan Nederlandse klanten Bancontact wordt aangeboden. Daar kan een Nederlandse consument echt helemaal niets mee. Als een webshop betaalmethoden wil toevoegen hoeft er niets ge(her)programmeerd te worden in de webshop software. Toevoegen via het klantenportaal is voldoende. Ook als wij nieuwe betaalmethodes toevoegen aan ons systeem verschijnen deze automatisch in het klantenportaal en kunnen webshops deze onmiddellijk inzetten. Zo wordt de integratie ook toekomst zeker.”

Achterafbetalen
Via PayCheckout kan ook achterafbetalen van Klarna worden geïntegreerd in een webshop. Poels: “Wij benaderen het achterafbetalen niet op de traditionele manier, want dan loop je onherroepelijk tegen problemen aan. Nee, in plaats van betaling georiënteerd, werken wij order georiënteerd. Een webshop wil immer alles weten van wat er met de order gebeurt. De betaling is slechts de start van het hele orderproces. Klanten kunnen via het dashboard van PayCheckout werkelijk alles volgen maar ook desgewenst muteren. Inloggen in portalen van derden is niet nodig. Dat order georiënteerd werken heeft ook voordelen als er producten retour komen. Het systeem weet immers exact hoe er betaald is en de verwerking gebeurt volledig automatisch. We luisteren wat dat betreft naar onze klanten om voortdurend onze systemen te finetunen.”

Inmiddels heeft Paycheckout de vierde generatie transactie software live staan. “Updates worden, na het doorlopen van meer dan 450(!) testscenario’s, automatisch doorgevoerd en zelfs voor database wijzigingen hoeven we niet down. Dat gebeurt allemaal online, transacties bij onze klanten kunnen gewoon doorgang vinden. Zelfs bij totaaluitval van de database is betalen nog steeds mogelijk; daar zijn we best trots op. Na 1,5 jaar ontwikkelen zijn we vorig jaar augustus met PayCheckout live gegaan en sindsdien scoren we de volledige 100 procent uptime. In de daaropvolgende periode tot op heden hebben we elke 14 dagen nieuwe versies geïntroduceerd en zullen dat blijven doen omdat innovatie nooit ophoudt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*