Laden...

Gespreid betalen neemt grote vlucht

Capayable0118

Consumenten ervaren steeds meer convenience online, niet in de laatste plaats door de vele mogelijkheden in betaalopties. Capayable doet daar nog een flinke schep bovenop en geeft webwinkeliers de kans om ook de optie gespreid betalen aan te bieden. Het is volgens initiatiefnemer Patrick van de Graaf een voordelige manier om de conversie een flinke boost te geven. Hij legt uit waarom.

Met name de laatste jaren wint het achteraf betalen aan populariteit onder de online shoppende consument. “Er kleeft echter een groot nadeel aan deze betaaloplossing,” meent Van de Graaf. “Deze optie is veelal beschikbaar tot een beperkte hoofdsom van zo’n 500 tot 700 euro. Bovendien worden consumenten geacht binnen veertien dagen te betalen. We merken een toenemende vraag naar achteraf betaaloplossingen voor een hogere hoofdsom, omdat steeds ‘duurdere’ producten online worden gekocht, zoals elektronica, meubels en e-bikes. Het risico bij een traditionele achteraf betaaloplossing neemt dan toe. Want als een klant niet direct de hoofdsom kan betalen, lukt het dan wel binnen veertien dagen? Reden voor ons om de focus te leggen op gespreid betalen.”

Drie termijnen
De oplossing van Capayable gaat uit van een betaling in drie gelijke termijnen. Van de Graaf: “Direct bij aanschaf van een product wordt gevraagd een derde van de hoofdsom te betalen via iDEAL in Nederland en later dit jaar Bancontact in België, vervolgens na dertig dagen de tweede termijn en na zestig dagen de laatste termijn. De aankoop van bijvoorbeeld een wasmachine van 900 euro heeft op die manier een kleiner effect op het maandbudget van gezinnen.” Van de Graaf ziet ook mogelijkheden voor de aanschaf van studieboeken. “Traditiegetrouw gaat dat gepaard met een fikse rekening, zo net na de zomervakantie. Wij doen dit al voor MBO Webshop. Door de kosten te spreiden geeft dat extra lucht in de gezinnen. Gespreid betalen biedt de consument de mogelijkheid om een grote aankoop te kunnen doen en deze de volgende dag al in huis te hebben, zonder rente en extra kosten. We bieden webwinkeliers deze dienst aan voor bedragen vanaf 100 euro tot 3.000 euro.”

Conversie boosten
Capayable heeft de techniek zelf met een partner ontwikkeld. “We koppelen onze software o.a. met een API met de webshop,” licht Van de Graaf toe. “Overigens wordt onze dienst inmiddels al door bijna alle PSP’s ondersteund. We zijn begonnen met Pay.nl, maar inmiddels is ook Sisow, Buckaroo en Magnius aangesloten en staat Multisafepay voor begin Q2 op de agenda. Voor de webwinkelier is het een unieke kans om de conversie te stuwen. We hebben gemerkt dat ook de waarde van het winkelmandje toeneemt. Mensen zijn ineens wel bereid om een broek en jas in een keer te kopen, omdat ze gespreid kunnen betalen. Tevens dekken wij het risico voor de webwinkels. Omdat de betaling binnen zestig dagen is afgerond, blijft het binnen de termijnen voor de vrijstelling van AFM-toezicht en BKR en worden consumenten niet geconfronteerd met de slogan ‘let op: geld lenen, kost geld’.”

Om gespreid betalen mogelijk te maken, vraagt Capayable een fee over de hoofdsom en garandeert vervolgens uitbetaling, vergelijkbaar aan het concept van achteraf betalen. “We nemen de complete zorg uit handen en sturen op dag 25 en 55 een betaallink naar de consument in de look and feel van de webwinkel. Gespreid betalen blijkt een voordelige manier om de conversie te boosten, zo weet een bekende matrassen webshop inmiddels uit ervaring. Zij zijn heel enthousiast over deze betaaloptie en merken dat aankopen sneller worden gedaan. Het volume is sindsdien fors gestegen.”

  • DELEN