Gespreid betalen: al het goede komt in drieën

Capayable0418

Steeds meer en grotere aankopen gebeuren online. Denk bijvoorbeeld aan een wasmachine die plots kapot gaat en die snel vervangen moeten worden. Voor de consument valt het niet altijd mee om direct het volledige aankoopbedrag van een wasmachine op tafel te leggen. Gespreid betalen van online betaaldienst ‘In3’ daarentegen biedt de consument de mogelijkheid om toch een grote aankoop te kunnen doen en deze de volgende dag al in huis te hebben, zonder rente en extra kosten; de factuur wordt namelijk in drie termijnen (salarisrondes) voldaan.

In3 is de nieuwe naam voor het gespreid betalen van online betaaldienst Capayable. De online betaaldienst heeft investeerders aangetrokken om verder door te groeien op de betaalmarkt. Met de kapitaalinjectie zal Capayable een nieuwe propositie aanbieden, de ICT-capaciteit uitbreiden, de naamsbekendheid vergroten en de eerste stappen gaan zetten in het buitenland. Zo zal In3 dit najaar ook in België beschikbaar zijn en zal vanaf het tweede kwartaal 2019 gespreid betalen ook beschikbaar komen in de fysieke winkel, zo laat commercieel directeur Patrick van de Graaf optekenen.

Betalen in termijnen
De oplossing van In3 gaat uit van een betaling in drie gelijke termijnen. Van de Graaf: “Direct bij aanschaf van een product wordt gevraagd een derde van de factuur te betalen via iDEAL in Nederland of via Bancontact in België. Vervolgens na dertig dagen de tweede termijn en na zestig dagen de laatste termijn. De aankoop van bijvoorbeeld een wasmachine van 900 euro heeft op die manier een kleiner effect op het maandbudget van gezinnen die drie salarisrondes de tijd hebben om het bedrag bij elkaar te sprokkelen. We nemen de complete zorg uit handen en sturen tijdig een betaallink van de webwinkel naar de consument.” Om ervoor te zorgen dat consumenten geen onverantwoorde uitgaven doen, voert Capayable voorafgaand een gegevenscontrole uit die binnen een split-second uitsluitsel geeft. De betaaloplossing accepteert bestelbedragen vanaf 100 euro tot 3.000 euro en is kosteloos voor de consument. De retailer ontvangt na de wettelijke retourperiode van veertien dagen op dag vijftien het totaalbedrag.

Meer omzet
Volgens Van de Graaf is In3 niet alleen van toegevoegde waarde voor de consument, maar ook de retailer spint er garen bij. “Door de mogelijkheid om in drie termijnen te betalen, zonder meerkosten, zijn consumenten eerder geneigd grotere en verantwoordere aankopen te doen. Ze hoeven immers niet direct het hele aankoopbedrag neer te tellen, maar kunnen het uitsmeren over drie salarisrondes. Ook zien we dat bij onze klanten de gemiddelde orderwaarde toeneemt. Ze nemen toch de economisch meer verantwoorde wasmachine die hoogstwaarschijnlijk ook langer mee gaat en nu opeens wel te betalen is. Daarnaast merken we dat gespreid betalen het aantal retouren laat dalen ten opzichte van achteraf betalen. Gespreid betalen vraagt namelijk net iets meer commitment van consumenten dan bij achteraf betalen. Uit eigen onderzoek met verschillende webwinkels zien we dat de conversie met 15% toeneemt en het gemiddelde bestelbedrag met 30%. Het is een extra marketingtool voor webwinkeliers om meer omzet te genereren, door te adverteren met (lage) prijzen per termijn op de productpagina.”

Inmiddels zijn er ongeveer 500 webwinkels in Nederland die In3 aanbieden en zijn er diverse koppelingen gelegd met Payment Service Providers. “We merken dat ook de grotere partijen de voordelen inzien van renteloos gespreid betalen en sluiten zich nu massaal aan,” zegt Van de Graaf. “Behalve partijen die witgoed en bruingoed verkopen, zijn dat ook partijen zoals MBO Webshop waarbij studieboeken in drie termijnen kunnen worden betaald, maar ook woonwinkels en reisorganisaties. De ambitie is om uit te groeien tot een standaard betaaloplossing en hiermee marktleider te worden in Nederland, en uiteindelijk in heel Europa.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*