Laden...

Fred de la Bretoniere biedt ultieme merkbeleving

Focum0218

Vorig jaar heeft Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam een nieuw winkelconcept geïntroduceerd, onderdeel van de omnichannel strategie. Daarin staat de consument centraal en wordt een ultieme merkbeleving geboden. Een gesprek met e-commerce manager Roel van den Brand over de strategie, visie, ambitie en toekomst. Hij vertelt bovendien hoe AchterafBetalen van Focum aansluit bij die visie.

Fred de la Bretoniere is uitgegroeid van een kunstzinnige en rebelse eenmanszaak tot een serieus en internationaal concern en is een begrip in binnen- en buitenland met elf eigen winkels, online kanalen en een snel groeiend aantal shop-in-shops. “Onze merken Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam vormen een complete collectie met een sympathieke uitstraling en klassieke touch,” zegt Roel. “Het designteam ontwerpt onze schoenen, tassen, ceinturen, kleine lederwaren en accessoires met oog voor detail en we werken alleen met de beste materialen. De hand van de meester is altijd herkenbaar. In elk item is de typische eenvoud van Fred de la Bretoniere terug te vinden.”

Consument centraal
Vorig jaar heeft Fred de la Bretoniere een nieuw winkelconcept geïntroduceerd. “Het concept is onderdeel van onze omnichannel strategie waarbij de consument centraal staat, schetst Roel. “De consument zoekt ons steeds vaker rechtstreeks op via verschillende online en offline kanalen. De merkbeleving is daarbij een belangrijk onderdeel in de customer journey. Door ons verhaal te vertellen op alle touchpoints bereiken we onze fans. Onze merken zijn opgedeeld in twee werelden: Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam. Deze werelden hebben beide een eigen verhaal dat we over alle touchpoints optimaal tot zijn recht willen laten komen, zowel offline als online via social media, influencers, online brandstores, online retailers en marketplaces. We nemen de consument mee over alle touchpoints met als doel een ultieme merkbeleving te creëren en laten ook het kenmerkende vakmanschap van Fred de la Bretoniere terugkomen op onze online kanalen. Vooral door de ‘echte’ mensen achter het merk te laten zien in beeld en video. Zo vind je online verschillende maakwijze filmpjes en de designers notes.”

Eigen gezicht
Onze brandstores zijn een belangrijk onderdeel in de customer journey. Verder zie je dit terug in onze eigen online kanalen, onze retailers, maar ook in de samenwerkingen die we aan gaan. Onze klanten, retailers en ons eigen personeel zijn bovendien onze merkambassadeurs. We nemen hiermee iedereen mee in de werelden van Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam. Beide merken komen hierdoor volledig tot uiting en krijgen een eigen gezicht. We geven onze fans de mogelijkheid om hun stijl te delen op onze platformen vanuit hun social accounts. Hiermee inspireren ze elkaar en worden ze zelf een onderdeel van het merk.”

AchterafBetalen
We zien dat het gemak van AchterafBetalen aansluit bij de behoefte en verwachtingen van de consument, zo geeft Roel aan. “Ze kunnen het artikel thuis passen, zien en voelen, en hoeven daarna pas te betalen. Daarnaast is alle communicatie branded waardoor de klant de merkbeleving van onze merken behoudt. Voor de consument is achteraf betalen bovendien een eenvoudig en helder proces. Je ontvangt de factuur per e-mail betaalt daarna via de iDeal-link. Het wordt als gemakkelijk en veilig ervaren door de consument. Groot voordeel is dat je niet een volledige bestelling vooruit moet betalen. Je betaalt wat je houdt. De retourzendingen hoef je niet te betalen.” Toen de plug-in beschikbaar was, was ook de implementatie volgens Roel een fluitje van een cent. “We zijn vorig jaar naar een nieuw commerce platform over gegaan. Hiervoor was nog niet meteen een plug-in beschikbaar. Maar daarna hebben we deze eenvoudig kunnen implementeren. Het meeste werk zat in de het customizen van de transactionele mails.”

Ontwikkelingen
Het retaillandschap heeft de laatste jaren al grote stappen gemaakt om de consument beter te bereiken, maar we zijn er nog lang niet, meent Roel. “De ideale situatie blijft een streven die ons ertoe leiden om elke dag met vernieuwing en vooruitgang bezig te zijn. Ik verwacht dat komende jaren de technologische ontwikkelingen in een hoog tempo zullen doorzetten. Zaken die voor de consument de gewoonste zaak van de wereld zijn, vinden retailers innovatie. Eigenlijk loopt retail achter op de verwachting van de consument. Voor ons heeft mobiel de hoogste prioriteit. Dit is ondertussen ons belangrijkste device in de customer journey. Gecombineerd met voice zullen hierin grote stappen gezet worden. Verder vinden we het belangrijk om naar nieuwe toepassingen te kijken zoals AI, VR en algoritmen om ervaringen gepersonaliseerd te maken. Zowel offline als online.”

Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam zijn zeer populair in Nederland. “De komende jaren zetten we in op internationalisering en daarbij de customer journey van de consument. We focussen ons op de eindconsument, waar die zich ook bevindt. We willen groeien naar een ideale omgeving voor onze fans. We richten ons op nieuwe businessmodellen waarmee we de markt efficiënter en sneller kunnen bedienen. De eerste initiatieven worden de komende maanden al uitgerold,” verklapt Roel.

  • DELEN