Excelleren in betalen

PayPal0617

E-commerce maakt wereldwijd een enorme groei door. Als globale betaalmethode laat PayPal diezelfde trends zien, zowel internationaal als lokaal. In Nederland telt het online betaalsysteem bijna 2 miljoen gebruikers. Alleen al de laatste twee jaar zijn er 400.000 gebruikers bijgekomen. Een spectaculaire groei die volgens Jan-Willem Roest, directeur Benelux en Ierland, is gestoeld op een aantal belangrijke drivers.

De globalisering van e-commerce maakt dat consumenten zich niet laten beperken tot één markt, begint Jan-Willem. “Ze kopen tegenwoordig net zo makkelijk bij een grote webshop in China als in hun eigen land. In een sterk groeiende markt zien ook grote partijen hoe relevant PayPal is om veilig, snel, mobiel en crossborder te kunnen betalen. Het jaar 2017 gaat dan ook de geschiedenisboeken in als het jaar van de strategische partnerships met onder andere Apple, Skype, Visa Mastercard en Facebook. Ook deze partijen realiseren zich dat één element in de customer journey heel belangrijk is en dat is seamless betalen. Dat weet ook ruim 80% van de top 200 e-commerce bedrijven in Nederland en België. Ook zij accepteren allemaal PayPal.”

Einde van de checkout
Het einde van de checkout komt langzaam dichterbij, meent Jan-Willem. “Momenteel is het nog vaak zo dat als consument een product wil kopen in een webshop hem zoveel vragen worden gesteld die absoluut niet bijdragen aan de conversie. Je zou het kopen juist makkelijker moeten maken. PayPal kan net als bij Uber een seamless experience aanbieden. One touch betalingen zijn beschikbaar als de Express Checkout geïntegreerd is. De login wordt dan overgeslagen. En met Express Checkout Shortcut wordt het bekende shipping adres van de consument gebruikt en hoeft dus niet meer ingevoerd te worden. Het wordt bovendien geaccentueerd door mobile, vult Joachim Goyvaerts, Head of SMB and Partners, Benelux en Ierland, aan. “De Benelux is misschien geen frontrunner op het gebied van kopen op mobiel, maar zit wel op volle snelheid. Het doet het model van de webshop checkout procedure teniet. Als betaalmethode moet je dus ook mee zijn. In twee jaar tijd heeft meer dan 70 miljoen van onze gebruikers de One Touch optie geactiveerd.”

Contextual commerce
2018 staat volgens Jan-Willem ook in het teken van contextual commerce. “De e-commerce markt raakt steeds meer gefragmenteerd. Global brands zullen zich ook rechtstreeks gaan manifesteren op met name platformen waar de consument zich de hele dag bevindt, zoals Facebook, Pinterest, Instagram en Skype. Je zal als verkopende partij daar moeten zijn, waar consumenten met elkaar praten. PayPal maakt het mogelijk om ook daar de transactie op een veilige manier te laten plaatsvinden via een ‘buy now’ button. We zijn inmiddels ook al live op global marketplaces, zoals AliExpress en Wish.com. Amazon daarentegen houdt er een eigen filosofie op na, wil de markt op zijn manier ‘disrupten’ en ondersteunt dus ook geen PayPal. Dat is ook een belangrijk thema voor de Webwinkel Vakdagen; hoe blijf je onderscheidend ten opzichte van Amazon?”

Instant en trust
Voor veel nichespelers is er volgens Jan-Willem nog volop marktpotentieel. “Er is ook maar één manier om onderscheidend te zijn en dat is PayPal aanbieden,” zegt hij stellig. “Wij hebben de kennis en userdatabase in huis om ook over de landsgrenzen succesvol te zijn en consumenten in staat te stellen om veilig en makkelijk te kunnen betalen.” Joachim: “PayPal is een heel open platform en faciliteert niet alleen betalingen maar ook instant trust. We willen excelleren in betalen voor alles wat digitaal is of digitaliseert tot zelfs B2B.” Jan-Willem: “B2B is inderdaad een snelle groeier digitaal. Er gebeurt veel. Sinds enige tijd is het nu mogelijk om via een link een PayPal Invoice te sturen. Zo ben je niet meer gebonden aan een plek en is het heel eenvoudig om geld over te maken als iemand een dienst verleent. In Europa zijn bankoverschrijvingen nog altijd niet instant. PayPal is dat wel.”

Voor webwinkels is het volgens Joachim extreem eenvoudig om met PayPal te starten. “In slechts een paar minuten staat je account volledig online en ben je up and running. Vervolgens ben je in staat om op een veilige manier succesvol zaken te doen, bij voorkeur globaal.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*