Eindelijk controle op de volledige customer journey

Payvision0417

 

Webwinkeliers besteden veel tijd en geld aan een optimaal marketingtraject om een consument op de juiste manier te bereiken en over de streep te trekken om tot een conversie te komen. Na een druk op de betaalknop is de webwinkelier echter alle controle kwijt en ligt het ‘lot’ in handen van een PSP. En dat is vervelend, want uit recent onderzoek blijkt dat 1 op de 10 klanten afhaakt tijdens een betaling! Payment service provider PayCheckout komt daarom met een aantal unieke features en geeft webwinkeliers volledig inzicht en controle op de customer journey. Frans Eliëns en Chris Bovers van PayCheckout vertellen over de voordelen en bijkomende mogelijkheden van dat unieke principe.

Op moment dat het winkelmandje is gevuld en de consument drukt op de betaalknop, heeft een webwinkelier geen zicht meer op de financiële afwikkeling van de bestelling, begint Frans Eliëns. “De consument wordt veelal doorgeleid naar de betaalpagina van de PSP, met een beetje geluk nog in de look-and-feel van de webwinkel, maar daarmee houdt het ook op. Onze systemen zijn zodanig ingericht dat we de webwinkelier ook daarna nog inzicht kunnen geven en ook rapporteren waar dingen mis gaan en het winkelmandje onbetaald wordt achtergelaten, zodanig dat de webwinkelier daarop kan inspelen.”

Meten is weten
Om te beginnen kan de betaalpagina van PayCheckout volledig in de stijl worden uitgevoerd als die van de webwinkel. “We bieden de webwinkelier de mogelijkheid om de klant een naadloze ervaring tussen webwinkel en betaalpagina te geven. Je kunt kiezen uit veel thema’s, maar je kunt deze zelfs qua kleur aanpassen en je logo toevoegen,” zegt Chris Bovers. “Maar het is niet bewezen dat zo’n naadloze ervaring ook daadwerkelijk bijdraagt aan de conversie. Misschien is het wel beter om de betaalpagina volledig in het wit uit te voeren met een betaalknop in het groen in plaats van grijs. Wij geven webwinkeliers de mogelijkheid om het effect van de verschillende thema’s te testen via A/B testing. Meten is weten. Op basis daarvan komen we samen tot het meest optimale resultaat en de hoogste conversie.”

Waardevolle inzichten
Het mislukken van een betaling kan honderden redenen hebben. “Grofweg gaat één op de tien betalingen mis,” zegt Frans Eliëns. “Die cijfers zijn voor een webwinkelier niet inzichtelijk, laat staan dat ze er controle op hebben. De eerste stap die we nemen is inzicht geven in wat er op de betaalpagina gebeurt. Zo kan een conclusie zijn dat er meer ‘afhakers’ zijn bij credit card betalingen dan met betalingen via iDEAL. Het zijn zeer waardevolle inzichten. We maken dus inzichtelijk hoeveel mensen er afhaken en op welk moment, bijvoorbeeld op het moment dat ze erachter komen toch te weinig saldo te hebben op hun rekening. Op basis van die gegevens kan de betaalpagina worden geoptimaliseerd. Zo bieden we de klant op dat moment bijvoorbeeld direct de beste alternatieve betaalmethoden.”

100% betaalsucces
We gaan voor 100% betaalsucces, zegt Chris Bovers stellig. “In een supermarkt gaat vrijwel iedere transactie goed, terwijl er keuze is uit slechts een beperkt aantal betaalmethoden. Online is de keuze veel groter, maar hebben webwinkeliers wél te maken met achtergelaten winkelmandjes. Dat fenomeen gaan wij te lijf. We proberen er alles aan te doen om de consument te laten converteren. En daar hebben we de nodige innovaties en oplossingen voor. Zo maken we het betaalproces voor de consument zo eenvoudig mogelijk, waarbij ze zo min mogelijk gegevens hoeven in te vullen. Sterker nog, onze techniek is in staat om terugkerende klanten te herkennen en eerder gemaakte keuzes alvast voor te definiëren. Ze hoeven steeds minder handelingen te doorlopen om de betaling te verrichten. En mocht een betaling bijvoorbeeld niet lukken of onverhoopt worden afgebroken, sturen we de consument per mail een link naar het winkelmandje om alsnog te converteren.”

De genoemde voorbeelden zijn slechts enkele methoden die PayCheckout hanteert. “We zijn continu in gesprek met webwinkeliers en internetbureaus om het betaalproces zo soepel mogelijk te laten verlopen en te verbeteren. Door inzicht en controle te geven op misschien wel het belangrijkste moment van de customer journey, bieden we onze klanten de mogelijkheid om de strijd aan te gaan met slecht converterende betaalpagina’s en niet afgeronde betalingen,” zegt Chris Bovers tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*