Doorgewinterde ‘disruptor of payments’

Klarna0417

 

Als online ondernemer wil je je vooral bezighouden met je aanbod, prijsstelling, marketing en natuurlijk verkoop. Het belang van aangeboden betaalmethoden wordt daarbij vaak onderschat. Want wat blijkt is dat een snel en eenvoudig online betaalproces direct leidt tot hogere conversie en meer klantloyaliteit. Zodra je -potentiële- klanten vastlopen of teveel tijd kwijt zijn op de checkout-pagina haken ze af, misschien wel voorgoed.

Het aanbod aan betaaloplossingen en -apps groeit in rap tempo en er verandert veel op het gebied van (online) betalingen: van aanbod tot regelgeving. Daarnaast speelt het vervagen van grenzen tussen e-tail en retail een grote rol, en groeit ook de behoefte om consumenten in het buitenland te bedienen.

Kopen met één druk op de knop, betalen komt later
Klarna, onder andere in Nederland bekend als aanbieder van dé online achteraf betaalmethode, focust al meer dan tien jaar op het vereenvoudigen van de koopervaring van de shoppende consument. Klarna heeft meer dan 60 miljoen gebruikers en 70.000 aangesloten webshops in Europa & de Verenigde Staten. Klarna heeft in de afgelopen jaren solide inzichten verkregen in betaalbehoeften van consumenten en webshop waardoor Klarna met al deze kennis haar betaaloplossingen continu optimaliseert. Consumenten betalen al sinds 2005 met Klarna met alleen top-of-mind gegevens. Inmiddels is ook betalen met één klik mogelijk, wat betekent dat er geen rekeningnummers, codes en extra verificaties meer nodig zijn. Uit cijfers blijkt dat hierdoor de gemiddelde orderwaarde hoger is en het afhaakpercentage kleiner. Consumenten betalen daarnaast pas na ontvangst van hun online bestelling, terwijl de webshop het aankoopbedrag direct uitbetaald krijgt van Klarna.

Van betaalmethode tot disruptor
Klarna heeft sinds 2005 haar productportfolio sterk uitgebouwd. Klarna begon met achteraf betalen en breidde dit binnen enkele jaren uit tot een breed scala aan betaalmethoden en dé alles-in-één oplossing Klarna CheckOut. Om verder te bouwen aan de beste koopervaring voor consumenten heeft Klarna in 2014 SOFORT (online overschrijving via je bank) gekocht, en heeft Klarna de Amerikaanse markt betreden. Meer data betekent een beter inzicht in betaalbehoeften.

Eerder dit jaar verwierf Klarna een Europese banklicentie en is daarmee één van de grootste banken van Europa geworden. Onder de naam smoooth voert Klarna momenteel een volledige rebranding door. Het resultaat is een aanbod van nog intuïtievere producten en diensten, zowel qua uiterlijk als qua functionaliteit.

Ver buiten de gebaande paden
Op basis van ervaring, onderzoek en de kennis van experts wereldwijd, gaat Klarna ver buiten de gebaande paden. Dat uit zich nu al in de volgende nieuwe producten:

  1. Klarna Checkout is de alles-in-één oplossing waarmee consumenten met alleen top-of-mind gegevens hun aankoop direct en/of achteraf kunnen betalen. De Klarna Checkout biedt ook alle populaire lokale betaalmethoden aan. Deze smoooth gebruikerservaring resulteert in een verhoogde gemiddelde orderwaarde, conversiepercentages en toename in herhaalaankopen op alle apparaten.
  2. Klarna App geeft een up-to-date overzicht van alle online aankopen en betalingen van verschillende webshops. Het notificatiesysteem van de app geeft twee dagen voor het verstrijken van de betalingstermijn een melding. De app kan ook gebruikt worden om de betalingstermijn – maximaal – tien dagen te verschuiven. Daar ondervindt de webshop overigens geen last van, want Klarna zorgt ook bij het verschuiven voor directe betaling. De app synchroniseert betalingsherinneringen met de eigen agenda op telefoon of computer.
    Ook webshops profiteren van de app. Doordat consumenten met de Klarna App zelf hun aankopen beheren en retouren aanmelden, zijn webshops minder tijd en kosten kwijt aan administratie.
  3. Wavy is een peer-to-peer-app om in heel Europa snel, eenvoudig en veilig geld over te maken of te ontvangen.

Nieuwe regelgeving 2018
Klarna is een voorloper in de hervorming van betalen in zowel de e-tail als de retail. In 2018 gaat nieuwe Europese regelgeving in onder de naam PSD2. Bankrekeninghouders kunnen dan hun bankrekening openstellen aan andere partijen. PSD2 is in het leven geroepen om de betaalervaring van consumenten verder te optimaliseren. Dit biedt Klarna de mogelijkheid om haar shopping experience van consumenten nog verder te optimaliseren. Met haar goede reputatie, het groeiende aantal gebruikers wereldwijd, en de snelheid waarmee zij succesvolle producten en diensten op de markt brengt, creëert Klarna steeds meer toegevoegde waarde voor webshops in termen van smoooth betalen, data, productontwikkeling en personalisering. Zaken waar zowel de online shopper als de webshops écht op zitten te wachten.

 

Voordelen achteraf betalen van Klarna:

  • een lagere drempel voor de consument om te betalen
  • de webshop voldoet aan de verplichting om achteraf betalen aan te bieden
  • Klarna neemt het financiële risico van de transactie volledig over van de webshop betaalgegevens worden opgeslagen bij Klarna

Wilhelm Verton, CEO van multichannel-shop Omoda: “Klanten willen nog altijd het liefst het product zien, voelen en passen voordat ze betalen. Zo werkt dat bij onze negentien fysieke Omoda winkels ook. Eerst passen, dan betalen. Dat kan met achteraf betalen van Klarna. Bovendien zijn zij heel sterk in het leveren van een vlekkeloze betaalervaring en dat draagt bij aan een hogere conversie.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*