Laden...

Betaalstromen via één omnichannel platform

Buckaroo0418

Mobiel betalen, one click payment oplossingen, betalen via oplossingen van Apple, Google en Facebook, cryptocurrency’s,… De wereld van betaaloplossingen staat aan de vooravond van grote veranderingen. Maurits Dekker, COO van Buckaroo, geeft zijn visie op de betaalmarkt en zoomt in op de laatste ontwikkelingen.

Mobiel betalen kent een gigantische opmars, begint Dekker. “Het gebruik van de mobiel neemt jaar op jaar toe. Vanuit Buckaroo zijn we bezig om het mobiele programma steeds verder uit te rollen en verder in te kleuren door het ontsluiten van betaalmethoden die zich uitstekend lenen voor mobiele toepassingen. We ontwikkelen daartoe SDK’s (Software Development Kits) zodat klanten eenvoudig met ons kunnen koppelen en de nieuwste betaalschema’s kunnen activeren.”

Conversie
Uiteindelijk is het de retailer om het even hoe er betaald wordt – via desktop, mobiel of in de winkel – maar gaat de voorkeur wel uit om alle betaalstromen via één systeem te kunnen afwikkelen. Dekker: “Daar zetten wij als PSP sterk op in. We proberen ons platform zo goed mogelijk in te richten door een technische infrastructuur te bieden waarmee de retailer kan inzetten op customer experience, ook qua veiligheid en vertrouwen. Dáár worden PSP’s mijns inziens op geselecteerd, zeker naar de toekomst toe. Het platform moet altijd werken, veilig zijn én eenvoudig om transacties te realiseren. Voor een retailer telt maar één ding: conversie. Hoe sneller de klant kan afrekenen via zijn of haar voorkeursbetaalmethode, des te beter de conversie.”

One click payment
One click payment oplossingen zijn volgens Dekker vooral interessant voor loyale klanten, klanten die op regelmatige basis een bestelling bij een retailer plaatsen. “Als deze klant in de checkout wordt ‘herkend’, hoeft hij of zij niet telkens opnieuw zijn gegevens achter te laten. Bovendien wordt direct de preferente betaalmethode voorgesteld en is het voor de klant een kwestie van verifiëren met één druk op de knop, waarbij de retailer ervan verzekerd is dat de PSP zorgdraagt dat alle data veilig is opgeslagen.”

Techgiganten
Apple, Android, Facebook, dat soort techbedrijven wachten met smart op de invoering van PSD II, meent Dekker. “Als het eenmaal zover is en ze via X2A (acces to account) toegang krijgen tot de bankrekening, dan zal het betaallandschap wezenlijk gaan veranderen. Onder invloed van regelgeving zullen ze uiteindelijk een dominante rol gaan spelen in het betaallandschap en tevens de kosten laten dalen,” verwacht Dekker. “Als PSP is het belangrijk om te integreren met deze nieuwe spelers om de retailer én consument optimaal te kunnen bedienen.”

Cryptocurrency
Behalve de genoemde techgiganten ligt er nóg een ‘nieuwe’ betaalmethode op de loer: de cryptocurrency’s. “Een complex fenomeen,” zegt Dekker. En daar heeft hij zo zijn redenen voor. “De populariteit is in ieder geval niet tanende. Er zijn bedrijven die werknemers uitbetalen in crypto’s, voetbaltransfers die op deze manier worden voldaan en zelfs Schiphol heeft een crypto-automaat in gebruik genomen. Er gaat grof geld in om. Onze toezichthouder – DNB – is tot op heden nog niet echt enthousiast en heeft ook geen duidelijk beleid over hoe PSP’s om moeten gaan met crypto’s. Ze worden bovendien nog niet officieel erkend als een valuta. Tot slot is het betalen via een cryptocurrency vanuit de customer experience niet heel bevorderlijk. Veel PSP’s zetten daarom nu nog niet de stappen om er een volwaardige propositie van te bouwen.”

Buckaroo streeft naar een omnichannel betaalplatform. “We zijn als PSP online en mobiel vertegenwoordigd en zijn nu ook bezig met de uitrol van een m-POS-oplossing,” zegt Dekker. “Dat zijn de drie grootste topics momenteel in de Benelux markt als het gaat om betalen. Daar komt nog een vierde bij en dat is de fysieke factuur of acceptgiro die nog altijd in omloop is. Onze missie is om die fysieke factuur of acceptgiro te digitaliseren met behulp van QR-technologie. De fysieke factuur, gescand via een QR-code, wordt een digitale betaling. Voor corporate bedrijven een opmaat om het betaalproces snel te kunnen digitaliseren. Ons doel is om al die verschillende betaalstromen te kunnen afwikkelen via één omnichannel betaalplatform.”

  • DELEN